برنا/ معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، در ارتباط با وضعیت تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد و گفت: در سال آینده دو سیاست تعرفه‌ای را در پیش گرفته ایم.
 
محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران شامگاه پنج شنبه در پنل صنفی بیست و هشتمین اجلاس سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که به صورت مجازی برگزار شد،گفت: تعرفه یکی از نماد‌های اقتصاد سلامت است که همواره با چالش‌های زیادی در حوزه اقتصادی کشور مواجه بوده ایم.

او با بیان این مطلب که تعرفه‌ها همواره توسط دولت تعیین می‌شود و نظارت‌ها هم تا حدود زیادی امکان پذیر است، افزود: بر اساس چند مطالعه‌ای که انجام دادیم، توانستیم در پایان سال ۹۸، قیمت تمام شده ویزیت، هتلینگ و بعضی خدمات ددیگر پزشکی و البته دندانپزشکی را احصا کنیم.

جهانگیری ادامه داد: البته نرخ ویزیت را قبل از گران شدن بنزین احصا کرده ایم.

او افزود: در هر صورت امسال توانستیم به صورت سیستماتیک، نرخ رشد تعرفه‌ها را داشته باشیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، به عدالت تعرفه‌ای بر اساس کتاب ارزش‌های نسبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه یکی از مشکلات جامعه پزشکی، پرداخت‌های پلکانی است. در حالی که بیش از ۸۰ درصد بستری‌ها در بخش دولتی انجام می‌شود، چرا باید فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد تعرفه پزشکی به پزشک پرداخت شود. این یک اجحاف در حق جامعه پزشکی است.

او افزود: از همین رو در گام اول ما خواسته ایم که جز حرفه‌ای به خدمت پزشکی باز گردد و این شامل تمامی گروه‌های پزشکی و دندانپزشکی می‌شود. به طور کلی کسانی که کار حرفه را انجام می‌دهند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، گفت: در تعیین تعرفه‌های ۱۴۰۰ دو دیدگاه را دنبال می‌کنیم. اول، کیفیت خدمت و دوم، تداوم و توسعه خدمت است. زیرا، سلامت محور اصلی در دنیا است و اگر از توسعه نسبی غفلت کنیم، قطعاً در محور سلامت دچار مشکل خواهیم شد.

او افزود: دو فاکتور مهم در تعرفه‌ها و هزینه‌ها را دنبال می‌کنیم که شامل نرخ تورم و تغییرات ارزی است.

جهانگیری گفت: برای سال ۱۴۰۰ همین سیاست تعرفه‌ای را ادامه خواهیم داد.