1403/01/28

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

زیر سوال رفتن امنیت سرمایه گذاری؛ علت اصلی کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

زیر سوال رفتن امنیت سرمایه گذاری؛ علت اصلی کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

زیر سوال رفتن امنیت سرمایه گذاری؛ علت اصلی کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، طولانی شدن روند منفی و فرسایشی بازار سرمایه آن هم در شرایطی که بازارهای رقیب رشد کرده اند، موجب ناامیدی و نارضایتی فعالان بازار سرمایه شده است.

حسین ارجلو کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تناقض بزرگی بین وضعیت بنیادی سهم ها، بازارهای موازی بازار سرمایه و نیز شرایطی که بر بازار سرمایه حاکم است، وجود دارد. متاسفانه پارامترهای بنیادی همخوانی چندانی با وضعیت تابلو معاملات بازار سهام ندارد و این عدم همخوانی عمدتا ناشی از کمبود نقدینگی در بازار است. مردم و سرمایه گذارانی که هر چند وقت یکبار در یک بازار، سرمایه گذاری می کنند، اعتمادی به بازار سرمایه ندارند. در 2 سال گذشته با توجه به ورود شرکت های بزرگ به این بازار، در عرضه های اولیه بخشی از نقدینگی هم از این بازار خارج شده و حالا با بازاری بزرگ‌تر از نقدینگی که در این بازار جریان دارد، مواجه هستیم. به همین دلیل هم بازار سرمایه، بازاری قابل کنترل و حتی دستکاری شده و هر از چندگاهی یک موج صعودی شکل گرفته و در کوتاه مدت خنثی می شود، بی آنکه سهامداران حتی در نقطه سر به سر قرار بگیرند!

وی افزود: اگرچه بازار سرمایه، بازاری برای سرمایه گذاری های بلندمدت است؛ ولی مشروط بر آنکه اشخاص بابت سرمایه گذاری خود آرامش خاطر داشته باشند و در پایان هر ماه، شاهد آب شدن سرمایه های خود و جا ماندن از رشد بازارهای رقیب نباشند. شاید در این چند هفته شاخص کل بورس حدود 7.5 الی 9 درصد اصلاح داشته؛ اما حتی در برخی نمادهای بزرگ و بنیادی بازار در همین چند هفته قیمت سهم ریزش 12 الی 17 درصدی داشته و این روند با شاکله اصلی بازار سرمایه همخوانی ندارد و طبیعی است که سهامداران(حتی سرمایه گذارانی که دیدگاه بلندمدت دارند) از این وضعیت خرسند نباشند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با زمان پایان یافتن روند فرسایشی بازار سرمایه، گفت: پارامترهای رقیب بازار سرمایه، بصورت آرام و زیرپوستی موجب ضرر و زیان بیش تر فعالان بازار سرمایه بوده و مانع ورود نقدینگی به این بازار شده اند. ابهاماتی که نهادهای مختلف برای بازار سرمایه ایجاد می کنند، امنیت سرمایه گذاری را خدشه دار کرده و از جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاری کاسته است.

ارجلو در خاتمه تصریح کرد: البته که تناقض بین وضعیت بنیادی و قیمت سهم ها، برای اولین بار در بازار سرمایه ما رخ نداده و پیش از این هم بارها شاهد چنین سیکل هایی بوده ایم. کما اینکه بازار سرمایه در فاصله سال 1395 تا 1398 هم روند فرسایشی داشت. در حال حاضر بسیاری از سهم های بازار به لحاظ بنیادی ارزنده بوده و این ارزندگی به هر حال باعث رشد قیمت سهم خواهد شد. ولی در شرایطی قرار داریم که به سبب رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه، حتی اشخاصی که با تحلیل اقدام به معامله می کنند نیز ممکن است متحمل ضرر و زیان شوند. اما تجربه نشان داده این فراز و فرودها جزو ذات بازار سرمایه بوده و وقتی استارت رشد بازار زده شود، این ضرر و زیان ها جبران خواهد شد. هر چند که رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه از سال 99 به شدت افزایش داشته؛ ولی اگر سهامداران با تحلیل اقدام به انتخاب سهم کرده اند، باید بدانند که در بلندمدت این صبوری جواب خواهد داد. خیلی از سهم های ریالی بازار با وجود رشد سودآوری، نسبت به سال گذشته افت قیمت محسوسی داشته و معتقدم اگر نگاه تحلیلی به سهم ها داشته باشیم و با دیدگاه بلندمدت در بازار سرمایه گذاری کنیم، مشکلات این مدت جبران خواهد شد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *