1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

رونق ابزارهای مالی طلا یعنی کاهش نقش دلالان در بازار

رونق ابزارهای مالی طلا یعنی کاهش نقش دلالان در بازار

رونق ابزارهای مالی طلا یعنی کاهش نقش دلالان در بازار

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از کالاخبر، پس از راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران در تاریخ 18 اسفندماه سال گذشته، روز گذشته نیز معاملات قراردادهای آتی شمش طلا راه‌اندازی شد تا ابزار جذاب و امن در دسترس عموم مردم و حرفه‌ای‌های بازار طلا و سرمایه قرار گیرد.

در همین زمینه مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر چه بتوانیم از ابزارهای جدید مالی بیشتر استفاده کنیم و بازار مالی را متناسب با استقبال مردم برای سرمایه‌گذاری، عمق دهیم، به طور قطع شاهد تلاطمات کمتر در بازار خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: عمق بخشی به بازار، تاثیر بسزایی در ثبات اقتصادی کشور خواهد داشت چراکه وقتی یک بازار مالی قوی و بزرگ آن هم به شکل رسمی داشته باشیم، دلالان بازارهای طلا و ارز در شرایطی که شوک به اقتصاد کشور وارد می‌شود کمتر می‌توانند نقش آفرینی کنند.

طغیانی اظهار کرد: بورس کالا با یک نظام کاملا استاندارد و الکترونیکی و شفاف، وارد میدان در حوزه‌های جدید می‌شود و تلاش می‌کند تا با ایجاد یک بستر امن، سرمایه‌های بزرگ و کوچک به سمت بازارهای غیررسمی و غیرمولد و مخرب برای اقتصاد حرکت نکند. در همین زمینه راه‌اندازی بازار گواهی و آتی شمش طلا می‌تواند حتی سرمایه‌های خرد مردم را در اندازه‌های کوچک ساماندهی کرده و جذاب باشد.

وی یادآور شد: نگهداری طلا به صورت فیزیکی نیازمند مکانی امن بوده و همواره با ریسک مواجه است، اما با ابزارهای جدیدی نظیر گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا، این ریسک پوشش داده می شود و مردم و سرمایه‌گذاران در کنار امنیت از مزایای دارایی طلا بهره‌مند می‌شوند.

طغیانی در خاتمه اظهار کرد: به عقیده من ایجاد این دست ابزارهای مالی در بورس کالا، ظرفیت بسیار خوبی متناسب با شرایط امروز اقتصاد ایران ایجاد کرده و بدون شک با افزایش عمق این معاملات در مسیر آرامش و ثبات اقتصاد ایران حرکت خواهیم کرد.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *