سایت ارزی (Arzee)/براساس اعلام بانک مرکزی میزان معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل ۴۱.۶ درصد رشد داشت.

بانک مرکزی آخرین وضعیت تحولات معاملات مسکن شهر تهران در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰ را منتشر کرد.
براساس این گزارش در این بازه زمانی هفت هزار و ۸۷۹ واحد مسکونی معامله شده که ۳۳ درصد این معاملات مربوط به واحدهای تا پنج سال ساخت است. این رقم در مقایسه با شهریورماه سال گذشته پنج واحد درصد کاهش داشت و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا اضافه شده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که در شهریورماه امسال متقاضی خانه‌های با عمر بنای ۶ تا ۱۰ سال ۲۲.۵ درصد بود که نسبت به شهریور ۹۹ برابر ۴.۲ درصد کاهش یافته است.
بررسی آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران برابر ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد رشد داشته است.
در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی برابر ۶۸ میلیون و ۹۰۰ تومان مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۱۵ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. این رقم‌ها در مقایسه با شهریور سال گذشته به ترتیب ۳۵.۷ و ۴۴.۳ درصد افزایش یافته است.

منطقه ۵ بیشترین متقاضی برای خرید خانه در تهران 
براساس گزارش بانک مرکزی در آخرین ماه تابستان از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم ۱۴.۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.
همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۱۰ و ۸.۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۲.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده مربوط به مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴، ۷، ۸، ۱، ۱۵ و ۱۱ بوده است.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و کل مناطق شهری نشان می‌دهد که این شاخص در آخرین ماه تابستان رشد قابل توجهی داشته است. براساس اعلام بانک مرکزی کرایه مسکن تهران در شهریور ماه امسال نسبت به ماه قبل ۴۲.۸ درصد و در مقایسه با شهرماه سال گذشته ۴۵.۷ درصد رشد داشته است.