سایت ارزی (Arzee)/ وزیر اقتصاد در میزگرد بانک توسعه اسلامی راهکارهایی عملیاتی برای تسهیل در انتقال دانش، استفاده از بخش خصوصی و تامین مالی موثرتر پروژه‌ها از سوی بانک توسعه اسلامی ارائه داد.

«سید احسان خاندوزی» در اجلاس سالیانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) در میزگرد بانک توسعه اسلامی با عنوان «ارتقاء مشارکت‌های جنوب برای رهایی از بحران‌ها»، گفت: اثرات مخرب بحران‌ها بر کشورهای جنوب فزاینده بوده است، لذا تمرکز بر راهکارهای استراتژیک برای بهبود همکاری‌های فنی و انتقال دانش (همان گونه که اهمیت آن در شیوع کووید -۱۹ برجسته شد) اثرات شگرف برای این‌گونه کشورها در رهایی از بحران به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به این واقعیت که بسیاری از کشورهای جنوب در حیطه انتقال دانش و کمک‌های فنی دچار تحول شده و از گیرنده صرف به فرستنده صرف تبدیل شده‌اند، تقویت گفت‌وگو بین دولت‌های جنوب و طیف وسیعی از ذی‌نفعان با شبکه‌سازی و ارتباط بین مراکز همکاری‌های علوم و تکنولوژی کشورها، به عنوان یک راهکار، ضروری به نظر می‌رسد.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: ایران، یک مرکز همکاری‌های فنی بین‌الملل تحت عنوان مرکز همکاری‌های علوم و تکنولوژی بین‌المللی در ساختار دولت ایجاد کرده که دارای پتانسیل‌های بالایی جهت انتقال دانش و تکنولوژی است.

وی متذکر شد: در این مقوله، برخی از بانک‌های توسعه‌ای چندجانبه با عضویت غالب کشورهای جنوب نیز، می‌توانند نقش کاتالیزور داشته باشند و این کشورها را در همکاری‌های جنوب – جنوب یاری رسانند .

خاندوزی تاکید کرد: این بانک‌ها می‌توانند جهت سرعت بخشی به این مهم، راهکارهای کاملاً جدید برگزینند و به جهت‌دهی مجدد و به گسترش راهکارهای موجود بپردازند .

وی اظهار کرد: یک نمونه از راهکارهای موجود رویکرد reverse linkage است ، یک مکانیزم همکاری جنوب – جنوب، محصول بانک توسعه اسلامی است، این مکانیزم جهت انتقال دانش و تبادل تجربیات فی‌مابین کشورهای عضو از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: مطابق اعلام بانک، میزان پروژه‌های اجراء شده تحت این مکانیزم به ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد که منابع مالی آن به صورت ترکیبی از محل منابع بانک و کشور دانش فرست ( provider ) تامین شده است. با توجه به این مبلغ اندک، در حیطه مالی، باید با مشارکت کنندگان مالی اهداگران ( donors ) بالقوه ، علاوه بر ارائه دهندگان خدمت مشورت شود و یک مکانیزم مالی قوی مانند ایجاد یک صندوق و یا سایر راهکارهای مالی حتی تحت ابتکارات مشترک با سایر موسسات همکاری‌های جنوب- جنوب پیشنهاد شود .

وزیر اقتصاد کشورمان تاکید کرد: در عین حال بانک باید به همسویی استراتژیک منابع مالی اختصاص یافته از سوی خود با اولویت‌های بخشی و شرکتی‌اش نیز توجه نموده و اطمینان حاصل نماید که این منابع با اولویت‌های کاری بانک همخوانی داشته و می‌تواند نتایج ملموس ایجاد کند.

وی افزود: همچنین، از نظر عملیاتی، برای تقویت سمت عرضه، یک رویکرد استراتژیک نیاز است به نحوی که با مشارکت موثرتر و تعامل با طیف وسیع‌تری از کشوهای دانش فرست بالقوه بر اولویت‌های استراتژیک مشترک و ارائه راهکارهای نتیجه بخش برای مشتریان بانک در این زمینه تمرکز کند.

خاندوزی گفت: برای سمت تقاضا، شناسایی سیستماتیک‌تر نیازهای کشورهای متقاضی از طریق «سند همکاری کشوری» امکان پذیر است، به نحوی که نهایتاً همکاری سه‌گانه جنوب- جنوب به نحو احسن اجرایی شود.

اعلام آمادگی ایران برای اشتراک دانش فنی با اعضای بانک توسعه اسلامی

وزیر اقتصاد در ادامه در سخنرانی این اجلاس گفت: ملل اسلامی مبدأ بسیاری از اختراعات و نوآوری‌ها در میان سایر ملت‌ها بودند و در حوزه‌هایی مثل ریاضیات، نجوم، شیمی، پزشکی و… سرآمد زمان خود بودند و همه اینها منشا تولید و قدرت اقتصادی آنها شده بود.

وی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می‌تواند انجام دهد، تاسیس نهادها و ایجاد ابزارهای مالی برای کمک به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و انتقال و به‌کارگیری دانش فنی در کشورهای عضو است .

خاندوزی افزود: به طور مشخص تاسیس صندوق‌های خطرپذیر ( venture capital fund ) به صورت مستقل ذیل بانک و یا مشارکت و تامین مالی صندوق‌های خطر پذیر فعال در کشورهای عضو در جهت ایجاد، به‌کارگیری و انتقال دانش می‌تواند کمک فراوانی کند.

به گفته وی یکی دیگر از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می‌تواند در این راستا در دستور کار قرار دهد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشورهای عضو است.

وزیر اقتصاد افزود: این حمایت‌ها می‌تواند اعطای تسهیلات و تامین مالی مستقیم به این شرکت‌ها در راستای تقویت ساختار مالی و توانایی آنها در فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه و به‌کارگیری دانش‌های فنی تولید شده باشد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال‌های اخیر با حمایت‌ها و البته محدودیت‌های بین‌المللی پیشرفت‌های چشمگیری در تولید دانش فنی، به طور مشخص در حوزه‌های فناوری‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هوا و فضا، دارو و تجهیزات پزشکی، رادیو داروها، سلول‌های بنیادی، نفت و گاز، سدسازی و… داشته و توانسته است انحصار کشورهای پیشرفته را در حوزه تحقیقات و البته به‌کارگیری بشکند و منجر به تولید کالاهای و خدمات با فناوری پیشرفته شود .

خاندوزی تاکید کرد: ایران این آمادگی را دارد که ثمره تلاش‌ها، تجربیات و یافته‌های خود در این حوزه‌ها را با کشورهای عضو و با حمایت بانک توسعه اسلامی در چارچوب تعاملات اقتصادی ارزش آفرین به اشتراک بگذارد.