1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

رئیس جمهور ۱۲ پروژه توسعه محور جزیره قشم را افتتاح می‌کند

رئیس جمهور ۱۲ پروژه توسعه محور جزیره قشم را افتتاح می‌کند

۱۲ پروژه توسعه‌ای به حجم سرمایه ارزی افزون بر ۲۰ میلیون دلار و ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال همزمان با پنجمین روز از سال ۱۴۰۰ با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

رئیس جمهور ۱۲ پروژه توسعه محور جزیره قشم را افتتاح می‌کند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با مشارکت بیش از ۸۰ درصدی بخش خصوصی، ۱۲ پروژه اقتصادی، صنعتی، عمرانی و گردشگری شاخص در قشم با سرمایه‌گذاری ارزی بیش از ۲۰ میلیون دلار و ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال روز پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور و به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.

با بهره برداری این طرح‌های اقتصادی و عمرانی در ۲ بخش دولتی و خصوصی، مجموعا برای بیش از چهار هزار ۱۲۲ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

طرح توسعه بندر تجاری بهمن شهر قشم با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های عمرانی است که به تسهیل مبادلات و خدمات به تجاری، کمک می‌کند.

بخش نخست این طرح توسعه فضای آسفالت بندر بهمن به طول ۳۶۰ متر است که یک رمپ رو را نیز شامل می‌شود که به پهلوگیری همزمان شناور‌های پنج هزار و ۱۰ هزار تنی کمک کرده و باعث تسهیل در نقل و انتقال کالا‌ها در شناور‌ها می‌شود.

همچنین امکان پهلوگیری همزمان هفت لنج باری و افزایش ظرفیت پهلوگیری شناور‌ها به ۱۴ فروند را فراهم می‌کند. این طرح در زمان اجرا برای ۱۰۰ نیرو اشتغال به همراه داشته است.

اسکله سوخت‌رسانی شرکت ستاره قشم یکی از پروژه‌های ملی سازمان منطقه آزاد قشم است که با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی امکان پهلوگیری برای کشتی‌های با توان ۱۰ هزار تن DWT را فراهم می‌کند.

در بخش ساخت اسکله سوخت رسانی این شرکت ۶۰ نیرو اشتغال داشته‌اند که این تعداد در زمان بهره‌برداری به ۱۲ نیرو می‌رسد.

یکی دیگر از طرح‌های اقتصادی متعلق به بخش خصوصی که توسط ریاست جمهوری افتتاح می‌شود، پروژه ساخت شناور‌های یک هزار تنی و تعمیر شناور‌های تا ۴۰۰ تن توسط تعاونی شناورسازی مدکندالوی قشم با سرمایه گذاری ۲۰ میلیون دلاری، پروژه شاخص دیگر منطقه آزاد قشم است.

در این پروژه، تراول لیفت (جرثقیل) یارد تعمیرات این شرکت که توان نقل و انتقال شناور‌های تا ۴۰۰ تن وزن را برای انجام مراحل تعمیرات دارد، به بهره‌برداری می‌رسد. اشتغالزایی برای ۱۵ نیرو در زمان ساخت و ۱۵۰ نیرو در زمان بهره‌برداری از مشخصات دیگر این طرح است.

همچنین مجتمع تجاری معراج با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع و سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۱۷ هزار میلیارد ریال در هشت طبقه برای افزایش سرانه فضای تجاری، اقامتی و تفریحی شهر قشم به بهره برداری می‌رسد.

زیرزمین این مجتمع، پارکینگی با ظرفیت ۸۰۰ خودرو است و سه طبقه آن به بخش تجاری با یک هزار و ۶۵۰ واحد و ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع فضای شهربازی اختصاص یافته و یک طبقه اختصاصی برای فود کورت‌ها و رستوران‌ها و سه طبقه فضای هتلینگ از مشخصات دیگر این پروژه می‌باشد.

همچنین طبقه‌های پنج، ۶ و هفت این مجتمع با ۲۱۰ واحد شامل سوئیت‌های یک، ۲ و سه خوابه می‌تواند بیش از ۷۵۰ تخت به ظرفیت اقامتی جزیره اضاف کند، همچنین محوطه هشت هزار متری رو به دریای این مجتمع ظرفیتی برای افزایش فضای رفاهی و تفریحی شهر قشم است. این پروژه در زمان ساخت ۵۵۰ نیرو و در زمان بهره‌برداری، سه هزار و ۶۰۰ نیرو را صاحب شغل می‌کند.

سه پروژه زیربنایی و عمرانی بهسازی و رفع نقاط حادثه خیز جاده برون شهری در محور جاده شمالی واریانت قشم به سوزا حد فاصل جزایر ناز با اعتباری بالغ ۱۲۰ میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد قشم اجرایی شده است. همچنین آماده سازی سایت مسکونی شهری (۶۵ هکتاری) با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد، شامل زیرسازی و آسفالت معابر از جمله اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در راستای بهبود شرایط زندگی و ارتقا خدمات در حوزه راه سازی است.

فاز دوم شهرک آفتاب با سرمایه گذاری سه هزار میلیاردی شرکت تعاونی آفتاب در زمینی به وسعت ۶۰ هزار متر مربع و زیربنای ۳۵ هزار مترمربع شامل ۱۱۱ واحد مسکونی دوبلکس سه و چهار خوابه است که با هدف ارتقا سرانه فضا‌های مسکوتی شهر قشم مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در زمان احداث این طرح‌ها ۳۸۰ نفر در آن فعالیت داشته و پس از افتتاح برای ۱۴۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.

شرکت صنعت پاک زرین قشم تولیدکننده انواع خوراک دام و پودر ماهی نیز یکی از پروژه‌های صنعتی است که در نخستین پنجشنبه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست جمهوری در منطقه آزاد قشم به بهره برداری می‌رسد. این مجموعه با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و ظرفیت تولید ۲۰۰ تن خوراک دام و ۳۰۰ تن پودر ماهی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

همچنین شرکت تولید ماسک متعلق به شرکت مجتمع فرآوری سالم غذای قشم دیگر مجموعه تولیدی است که با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز می‌کند. این مجموعه در زمان احداث برای ۱۰ نفر ایجاد اشتغال کرده و با بهره برداری آن ۱۷ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

در بخش صنعت نفت، گاز و انرژی پیش راه اندازی آزمایشگاه مرجع فرآورده‌های نفت و مشتات گازی با سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی (شرکت نفت آزمای ایرانینان) افتتاح می‌شود. این پروژه در زمان ساخت برای ۳۰ نفر و در زمان بهره برداری برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

همچنین سامانه پایش تصویری رانندگی و نظارتی با سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد ریالی توسط بخش دولتی پروژه دیگری است که در فروردین ماه ۱۴۰۰ توسط رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد. در زمان احداث این سامانه ۲۵ نفر در آن فعالیت داشتند و پس از بهره برداری برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

تنها پروژه بخش گردشگری در میان این طرح‌ها نیز مربوط به مجتمع اقامتی و گردشگری ساحل نقره‌ای می‌باشد که با سرمایه گذاری ۶۲۰ میلیاردی بخش خصوصی اجرایی شده است. ۹۶ نفر در زمان احداث این پروژه در آن مشغول فعالیت بودند و پس از آغاز به کار برای ۳۸ نفر اشتغالزایی می‌کند. با بهره برداری این طرح ۷۵ تخت به ظرفیت اقامتی قشم اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *