2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

دو ابزار جذاب بورس برای سرمایه‌گذاران طلا

دو ابزار جذاب بورس برای سرمایه‌گذاران طلا

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از کالا خبر، رسول علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص گزینه‌های جدید سرمایه‌گذاری در بورس کالا گفت: طلا به عنوان نماد سرمایه‌گذاری سنتی در کشور و بسیاری از کشورهای دیگر معروف است. متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که طی چند سال اخیر به واسطه التهابات ارزی و تحریم ها رُخ داد، معاملات قراردادهای آتی سکه طلا متوقف شد. با این اتفاق بخشی از تقاضاهای موجود برای سکه طلا و همچنین موازنه انتظارات در بازار سکه که در قراردادهای آتی از آن استفاده می شد، از بین رفت.

وی دوباره با تاکید اینکه قراردادهای آتی را به نوعی می‌توان موازنه انتظارات دانست، عنوان کرد: با توقف معاملات قراردادهای آتی سکه طلا شاهد از بین رفتن یک ابزار تحلیلی و سرمایه‌گذاری مهم بودیم و جای خالی آن در این سال ها بسیار احساس شد که خوشبختانه برای پاسخگویی به سلایق متفاوت سرمایه‌گذاران، قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بازار سرمایه راه اندازی شده و قطعا قادر خواهد بود نقدینگی سرگردان در جامعه را به خود جذب کند.

علی‌محمدی ادامه داد: این دو ابزار دارای ریسک نگهداری و حفظ دارایی صفر است و می‌تواند از سوی بسیاری از معامله‌گرانی که به صورت سنتی در این بازار فعال هستند، مورد استقبال قرار گیرد و به دلیل اینکه در این معاملات، کالا به صورت فیزیکی ردوبدل نمی‌شود، لذا ریسک سرقت در آن صفر خواهد بود.

به گفته این کارشناس، به طور قطع می‌توان گفت نقدشوندگی معاملات گواهی سپرده در صورت برخط بودن معاملات بهتر خواهد بود و این قابلیت به بهبود معاملات و افزایش عمق بازار خواهد انجامید.

وی در پاسخ به دلایل جذابیت این ابزارها برای سرمایه گذاران نیز گفت: طلا و مشتقات آن از سکه گرفته تا شمش همواره به جهت نوسانات و تورم موجود در کشور به صورت سنتی می‌تواند به عنوان سپری برای صاحبان سرمایه به شمار رود تا به این شیوه و به کمک این ابزارها بتوانند دارایی خود را حفظ ارزش کنند.

علی‌محمدی در خاتمه اظهار کرد: راه اندازی قراردادهای Short Selling و آپشن گزینه‌های دیگری است که بر پایه این دارایی می‌توان پیشنهاد کرد تا جذابیت این معاملات افزایش یابد. البته با دو ابزار گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا می‌توان بسیاری از نیازهای بازار و نیازهای سرمایه‌گذاری فعالان بازار طلا را پوشش داد و آن ها را نظام‌مند کرد.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *