2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

دوئل دلاری بانک مرکزی با بازار آزاد

دوئل دلاری بانک مرکزی با بازار آزاد

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار در نخستین روز کاری اردیبهشت‌ماه با روند افزایشی محدودی آغاز به کار کرد. این روند برای اسکناس آمریکایی که امید می‌رفت با شروع ماه جدید اندکی شارپ‌تر تعیین مسیر کند، همچنان کم‌رمق ادامه دارد.

معامله‌گران امید داشتند با شروع اردیبهشت قیمت دلار از خمودگی روزهای اول بهار خارج شود. بازارهای همسایه فعلا تعطیل هستند و فعالان بازار ارز معتقدند روزهای باقی‌مانده از هفته جاری همچنان آرام سپری می‌شود.

معامله‌گران معتقدند تا زمانی که بازارهای همسایه در تعطیلات عید فطر هستند، به دلار تهران ارزی(Arzee.ir) نمی‌دهند؛ از همین رو بازیگران بازار ارز در روزهای باقیمانده از هفته جاری، در انتظار نوسان خاصی برای قیمت دلار نیستند.

خط قرمز سیاست‌گذار برای اسکناس آمریکایی

فعالان بازار ارز معتقدند محدوده 52 هزار تومانی، خط قرمز سیاستگذار است. کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «فعلا هدف سیاستگذار این است که دلار وارد کانال 52 هزار تومانی نشود. نهاد پولی کشور وقتی دلار به سمت کانال‌ 52 هزار تومانی نزدیک می‌شود مقداری دلار در حجم‌های 100 تا 150 هزار دلاری به بازار تزریق می‌کند تا بتواند قیمت را پایین بیاورد.»

وی با اشاره به اینکه خریداران متوجه شده‌اند که سقف قیمت دلار در بازار معاملات آزاد محدوده 51 هزار و 800 تا 900 تومانی است خاطرنشان کرد: «معمولا اینطور مواقع قیمت چند بار به منطقه مقاومت حمله می‌کند. بعد از آن محدوده شکسته می‌شود و قیمت‌ها به محدوده‌های بالاتر ورود می‌کنند.»

قیمت‌های مرکز مبادله غیر واقعی است؟

افسری در پاسخ به اینکه چرا امروز روند قیمت‌ها در بازار معاملات آزاد افزایشی بود اما در مرکز مبادله ارز و طلا قیمت دلار کاهش داشت، گفت: «عملا مبادله‌ای در این مرکز صورت نمی‌گیرد که ارزش حجمی داشته باشد. وقتی خرید و فروش در این مرکز صورت نمی‌گیرد، آیا کشف قیمت مفهومی دارد؟ قیمت‌ وقتی واقعی است که معامله‌ای انجام شود. تا زمانی که معامله‌ای صورت نگیرد قیمت‌ها نمی‌تواند واقعی باشد.»

وی تاکید کرد:«نهایتا نهاد پولی کشور ناگزیر به تغییر شرایط مبادله در مرکز مبادله ارز و طلا می‌شود. اگر فشار تقاضا زیاد شود بانک مرکزی مجبور می‌شود شرایط عرضه در این مرکز را تغییر دهد.»

این فعال اقتصادی درباره عرضه دلار توافقی نیز گفت: «عرضه دلار توافقی توسط صرافی‌ها عملا صورت نمی‌گیرد. دلار توافقی در بازار مبادله‌ای عرضه می‌شود و شرایط خرید آن نیز سخت شده است. افتتاح حساب ارزی، امکان برداشت با تاخیر و ذخیره 100 دلاری در ته حساب، عملا اشتیاق خریداران را برای دلار توافقی از بین برده است. بنابراین دلار سهمیه‌ای یا عرضه نمی‌شود و یا عرضه آن بسیار محدود است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اردیبهشت سنگ محک واقعی برای تعیین قیمت دلار است گفت: «معمولا در فروردین بازار دلار داغ نیست؛ زیرا تقاضا در این بازار محدود است. در اردیبهشت ماه کسب و کارها رونق پیدا می‌کند و مسافرت‌های خارجی از سر گرفته می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «باید توجه داشت اخبار بنزین می‌تواند جهش تورمی شدیدی برای دلار به ارمغان بیاورد. باید ببینیم استنباط فعالین بازار از قیمت بنزین چیست. زیرا شایعاتی از تغییر قیمت بنزین مطرح شده است.» افسری در پایان به روند صعودی دلار بر اساس تورم عمومی اشاره کرد.

آرامش بازار ارز مقطعی است

امروز دلار با 333 تومان افزایش و با قیمت 51 هزار و 700 تومان در بازار آزاد مبادله شد. بازارهای همسایه در تعطیلات بودند و ارزی(Arzee.ir)ی به دلار تهران ندادند. قیمت درهم نیز افزایش محدود 10 تومانی داشت و با قیمت 14 هزار و 360 تومان مبادله شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند روزهای پایانی ماه رمضان و تعطیلات عید فطر بازار ارز را از رونق انداخت. اما به نظر می‌رسد امروز با شروع بازارها، شرایط چندان فرقی نکرده است. بازار ارز همچنان در کانال 51 هزار تومانی درجا می‌زند.

تحلیلگران اقتصادی با توجه به تورم موجود معتقدند آرامش در بازار ارز مقطعی است. افزایشی‌های بازار امید دارند اردیبهشت‌ماه، رونق به بازارهای مالی باز گردد و ریتم تکراری قیمت دلار با وضوح بیشتری حرکت کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *