تجارت نیوز/خبری که روز جمعه از دولت بایدن رسید، توانست بلافاصله معاملات تلفنی روز جمعه را تحت تاثیر قرار داده و وارد کانال‌های قیمتی پایین‌تر کند. به نظر می‌رسد معامله‌گران انتظار دارند بازار ارز روز شنبه با کاهش نرخی چشم‌گیر آغاز شود.

 ظهر دیروز دولت آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد که واشنگتن تصمیم دولت قبلی آمریکا برای فعال‌کردن مکانیزم ماشه و احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کرده است.

با این خبر بلافاصله نرخ ارز در معاملات پشت‌خطی سقوط کرده و به سرعت به ابتدای کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. همچنین فعالان ورود آن به کانال ۲۴ هزار تومانی را نیز دور از ذهن نمی‌دانند.
آنطور که از گفتگو با فعالان و معامله‌گران بزرگ این بازار بر‌می‌آید فضای روانی شکل گرفته در بازار بار دیگر آماده بازگشت آمریکا به برجام شده است. بنابراین آن‌ها منتظر این هستند که صبح شنبه بازار با روندی کاهشی آغاز شود.

به باور آن‌ها اخبار این روزهای بازار مثبت است و اگر حادثه خاصی رخ ندهد، همین وضعیت می‌تواند دلار را تا انتهای هفته کاهشی نگه دارد. با وجود این، گروهی از فعالان نیز گمان می‌کنند احتمالا همین که برخی دلالان در ابتدای هفته با ریزش دلار متضرر شوند، با جوسازی مانع از ادامه ریزش در طول هفته می‌شوند.

سیگنال‌های هفته جاری
با وجود اخباری که امروز به بازار رسید و فضایی که با اقدام دولت بایدن به آن دامن زده شد، مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی معتقد است که روند صعودی به زودی باز خواهد گشت. اما چرا؟

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که ممکن است پنجم اسفندماه دست به اجرای مصوبه مجلس و لغو پروتکل‌ الحاقی بزنند. پورمهر معتقد است اعلام لغو پروتکل الحاقی از سوی ایران یک نزاع سیاسی است که ممکن است به تأخیر بیفتد ولی امکان خروج ایران از این پروتکل و تهدید غرب با این ابزار همچنان تا زمانی که آمریکا و بایدن حرکت مثبتی را انجام ندهند به قوت خودش باقی است.

بنابراین از نگاه او امکان لغو به نظر پایین و همچنان نزاع دیپلماتیک بر سر انجام تعهدات و خروج ایران از این پروتکل ادامه‌دار است و این موضوع احتمالا اثرات فزاینده روی قیمت ارز دارد.

همچنین به باور این کارشناس به نظر نمی رسد بایدن تصویر شفافی از روابط آتی با ایران را اعلام کند، هر چند موضع اسرائیل، برخی تحرکات کشورهای منطقه و حمایت‌های آمریکا از آن انعطاف‌ناپذیری آمریکا در بهبود روابط با ایران را نمایان می‌کند.

از نگاه او افزایش تقاضا عامل سومی است که مانع از ایجاد روند ریزشی ادامه‌دار در بازار خواهد شد.

پورمهر توضیح می‌دهد: ایران به عنوان یک کشور واردکننده همواره متقاضی ارز بوده. به خصوص پیک مصرف، که عموما روزهای پایانی سال است، موجب افزایش قیمت ارز هم در جهت تامین کالا و هم حفظ ارزش پول توسط برخی از افراد می‌شود. از طرفی استفاده دولت از ظرفیت افزایش قیمت در روزهای پایانی سال و جبران هزینه‌های جاری را هم باید مدنظر داشت.

بر اساس اظهارات این کارشناس تمام این عوامل خبر از احتمال افزایش قیمت ارز تا چند کانال بالاتر می‌دهد و ایجاد و ادامه یافتن یک روند کاهشی فقط در شرایطی ممکن می‌شود که بایدن از کلیه مواضع پیشین خود برگشته و موضع شفافی را در خصوص ارتباط بهتر با ایران اعلام کند.