فارس/ طبق جزئیات لایحه بودجه سال 1400 وزارت نفت مجوز 3 میلیارد دلار اوراقی ارزی و ریالی درخواست کرده است.

طبق لایحه بودجه سال 1400 تعدادی از شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها درخواست مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی برای اجرای برخی پروژه‌های توسعه‌ای را پیشنهاد داده‌اند.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به شرکتهای دولتی و شهرداری ها اجازه داده شده تا مبلغ ۱۹۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی و ۲ میلیارد دلار اوراق مالی به صورت ارزی و یا ریالی چاپ کنند. این مبلغ نسبت به سال جاری ۱۵۱ هزار میلیارد ریال افزایش ۲۵ درصدی را نشان می دهد.

بر اساس بند الف تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، شرکتهای دولتی برای اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی خود با مجوز شورای اقتصاد، می توانند تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی چاپ کنند. تضمین در خصوص بازپرداخت اصل و سود این اوراق، بر عهده شرکت های دولتی است. مطابق بند ج تبصره ۵، در صورت عدم فروش بخشی از این اوراق، این امکان وجود دارد تا اوراق مزبور صرف پرداخت به طلبکاران دولت شود.

مطابق بند ز تبصره ۵ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسات بیمه بازرگانی مجاز هستند با هدف پوشش های بیمهای و همچنین بهادار سازی ریسک های بیمه ای تا سقف ده (۱۰) هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی ارزی منتشر و واگذار کنند. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضامن بازپرداخت اصل و سود این اوراق در سررسید خواهد بود.

در بند ط تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به شرکتهای دولتی تابعه وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو این اجازه داده شده که تا سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی (ارزی یا ریالی) منتشر سازند (با تصویب شورای اقتصاد).

بازپرداخت اوراق مزبور از محل افزایش تولید همان میادین برای طرح های وزارت نفت و عایدات، طرح برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تضمین خواهد شد. همچنین در بند ی به وزارت نفت این مجوز داده شده که تا سقف سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی به صورت ارزی یا ریالی چاپ کند.

در کنار موارد عنوان شده فوق الذکر بر اساس بند د تبصره ۵، شهرداری های کشور و سازمانهای وابسته آنها می توانند تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی چاپ کنند. حداقل پنجاه درصد (٪۵۰) از سقف اوراق مزبور باید در طرح های قطار شهری و حمل و نقل شهری اختصاص یابد.

همچنین تضمین بازپرداخت و اصل اوراق منتشر شده به منظور طرح های قطار شهری و حمل و نقل شهری به میزان ۵۰ درصد بر عهده دولت، سازمان برنامه و بودجه و ۵۰ درصد بر عهده شهرداری ها است. علاوه بر تخصیص اوراق به حمل و نقل شهری در لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیش بینی شده تا ۱۰ هزار میلیارد ریال از اوراق انتشار یافته به بازآفرینی شهری بافت فرسوده پیرامون حرم های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (ع)، حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و حرم حضرت احمد بن موسی (ع) اختصاص یابد.