2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

دامنه نوسان، مثبت و منفی ۶ درصد می شود

دامنه نوسان، مثبت و منفی ۶ درصد می شود

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از اقتصاد آنلاین

به گزارش اقتصادآنلاین؛ دامنه نوسان در بورس تهران، از سال 1380 از بازه یک درصد تا پنج درصد (به صورت متقارن) فراتر نرفته است. هرچند در بازه 25 بهمن سال 1399 تا 25 اردیبهشت 1400، دامنه نوسان توسط شورای عالی بورس و با هدف ایجاد تعادل در بازار، به منفی دو تا مثبت 6درصد تغییر کرد. اما این اقدام نیز با شکست مواجه شد و پس از این تاریخ، به روال سابق خود یعنی دامنه نوسان متقارن پنج درصدی بازگشت.

اواسط اسفندماه سال گذشته بود که مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از بازشدن تدریجی دامنه نوسان و اطلاع‌رسانی در مورد جزییات آن از 15 فروردین ماه 1401 خبر داد. پیش از این نیز، عشقی اعلام کرده بود که اصلاح دامنه ابتدا از شرکت‌های بزرگ آغاز می‌شود و برنامه این است که از یک تاریخ به بعد، اصلاح به صورت تدریجی و با یک درصد آغاز شود. این روند در مقاطع سه ماهه و با توجه به بازخورد بازار، بازبینی خواهد شد.

این موضوع درنهایت به تغییر دامنه نوسان به مثبت و منفی 6درصد ختم شد و به گفته پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، تغییر دامنه نوسان در هیات مدیره سازمان بررسی و تصمیمات نهایی آن به مسئولان بازار سرمایه ابلاغ شده است.

به گفته وی، بر اساس تصمیمات اتخاذشده قرار بر این است تا به دامنه نوسان بازار اول بورس و نیز فرابورس یک درصد به صورت متقارن اضافه شود و معاملات این بازار با دامنه نوسان 6درصد انجام می‌شود، اما بازار دوم با دامنه نوسان پنج درصد معامله خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دامنه نوسان 6درصد تا پایان فصل بهار است یا نه، خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده در مورد شرایط ایجادشده، تصمیم‌گیری‌ها برای تغییر دوباره دامنه نوسان اتخاذ می‌شود. زمان تغییر دوباره دامنه نوسان مشخص نیست و ممکن است این اقدام دوباره برای سه ماه یا 6 ماه آینده اجرایی شود و تغییر دوباره دامنه نوسان در برنامه هیات مدیره سازمان بورس قرار دارد.

این تغییرات پس از بررسی پیشنهادات بورس اوراق بهادار تهران که با استناد به ماده 213 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و گزارش تحلیلی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار انجام گرفته و هدف از آن، افزایش کارایی و نقدشوندگی در بازار سرمایه عنوان شده است.

لازم به ذکر است، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعاتی که طی دو سال گذشته با انتقادات زیادی مواجه شد، دامنه نوسان و موضوعات مرتبط با آن بوده است. 

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *