2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

خیز طلا برای تثبیت بازار/ نزول فلزات گرانبها در برابر صعود کامودیتی‌ها

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ در معاملات روز گذشته بازار فلزات گرانبها، نقره هم روند نزولی در پیش گرفت اگرچه روند نزولی نقره قابل مقایسه با بازار طلا نیست. بر این اساس روز گذشته، طلای آتی آوریل با ۰.۳۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۷۳ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۵ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۰۶ دلار معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی مسیر نزولی در پیش گرفت، تحلیل‌گران معتقدند مسیر نزولی کنونی روند اصلاحی ناشی از ثبت رکوردهای پی در پی در سال ۲۰۲۱ بوده است. این در حالی است که اندکی ریسک گریزی در بازار مشاهده می‌شود اما چشم انداز صعودی می‌توان برای بازارها متصور شد که این خود موجب ادامه روند نزولی در بازار فلزات گرانبها شده است.

افزایش بازده اوراق قرضه دولتی در طول هفته جاری مورد توجه بازارها قرار گرفته و این امر اندکی به نگرانی‌های بازارهای سهام افزوده است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده در ابتدای هفته به بالاترین سطح یک سال گذشته رسید و اکنون در محدوده ۱.۲۸۲ درصدی معامله می‌شود. در صورت ادامه روند صعودی نرخ بازده، واضح و مبرهن است که سرمایه‌گذاران بیشتری جلب آن بازار خواهند شد. نگاهی به بازده ۰.۳۵۹ درصدی اوراق قرضه آلمان و ۰.۵۸۵ درصدی اوراق قرضه انگلیس، چشم انداز بازده اوراق قرضه در ایالات متحده را روشن‌تر خواهد کرد.

معاملات آتی مس هم روز گذشته به بالاترین سطح ۹ سال گذشته خود رسید، گفته می‌شود تقاضای فلز سرخ در ماه‌های گذشته با راه‌اندازی واحدهای صنعتی به شدت افزایش یافته و همین مساله منجر به افزایش قیمت مس شده است.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس هم روند نزولی در پیش گرفت و در حدود ۶۰.۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد. بلومبرگ در گزارشی روز گذشته نوشت: با ادامه روند خاموشی در تگزاس برای چهارمین روز، به نظر می‌رسد بازار انرژی در دنیا با یک مشکل بین‌المللی مواجه می‌شود. با ادامه روند بی سابقه سرما تقریبا ۴۰ درصد از تولید نفت خام در ایالات متحده متوقف شده که این امر خود به افزایش قیمت نفت خام برنت در بازارهای آسیایی به بیش از ۶۵ دلار در هر بشکه کمک کرده است. در حالی که پیش بینی می‌شود دما تا آخر هفته تعدیل شود اما احیای کامل روند تولید نفت خام ممکن است هفته‌ها به طول بینجامد زیرا اپراتورها نیاز به ارزیابی خسارت چاه‌ها در طول این مدت دارند.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، قیمت‌های آتی طلای آوریل روز گذشته پایین‌ترین سطح ۸ ماه گذشته خود را حفظ کرد. روند نزولی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و نمودارهای روزانه همچنان از یک روند نزولی شش هفته‌ای خبر می‌دهند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشه یعنی ۱۷۸۸.۸۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۷۹۴.۲۰ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۶.۶۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۷۶۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس بر اساس نمودارهای روزانه همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح پشتیبانی فنی ۲۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۵۹۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی ۲۸.۰۷۵ دلار قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۶.۷۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

معاملات آتی مس مارس هم روز گذشته با کاهش ۸۳۵ واحدی به قیمت ۳۹۰.۴۰ دلار معامله شد. در معاملات روز گذشته مس به بالاترین سطح قیمت معاملات ۹ سال گذشته دست یافت. روند صعودی معاملات آتی مس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت مس دستیابی به سطح مقاومت فنی ۴۰۰ دلار و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی ۳۷۳.۴۰ دلار است. سطح مقاومت نخست مس در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۳۹۳.۱۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۳۹۵ دلار عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست بر روی ۳۸۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۳۸۱.۹۰ دلار قرار گرفته است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *