سایت ارزی (Arzee)/ سخنگوی گمرک گفت: خودرو‌هایی که پرونده قضایی دارند به شرط گرفتن رأی قطعی می‌توانند از گمرک ترخیص شوند، اما خودرو‌های فاقد ثبت سفارش امکان ترخیص هم ندارند.

روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهارکرد: گمرک یک سازمان مجری است و هر کالایی را که دارای مجوز‌ها و تأییدیه‌های لازم بوده و قانونی هم وارد شده باشد ترخیص می‌کند.

وی افزود: حدود ۱۲ هزار و چند صد دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال ۹۷ اعلام شده در گمرکات مانده بود که با پیگیری گمرک و تشکل‌های فعال در این بخش در چهار مهلت قانونی، حدود ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت.

لطیفی گفت: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خودروی دیگر هم مانده بود که چند مشکل داشتند، بیش از ۱۱۰۰ خودرو ثبت سفارش نشده بودند یا اینکه ثبت سفارش آن‌ها به دلایلی ابطال شده بود.

وی ادامه داد: بخشی از این خودرو‌ها هم دارای شکایت قضایی از طریق اشخاص و نهاد‌های نظارتی بودند و یا تشریفات اداری را انجام نداده بودند و بخشی هم خودرو‌هایی بودند که بالای ۲۵۰۰ سی سی بودند یا برای کشور آمریکا تولید شده بودند.

سخنگوی گمرک عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، خودرو‌هایی که پرونده قضایی دارند به شرط گرفتن برائت و رأی قطعی می‌توانند ترخیص شوند، اما خودرو‌هایی که فاقد ثبت سفارش هستند به دلیل اینکه از ابتدا تشریفات اداری را طی نکرده اند طبیعتاً امکان ترخیص هم ندارند مگر اینکه هیئت وزیران مصوبه دیگری را ابلاغ کنند.