2024/04/16

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

خریداران ارز و سکه رکب می‌خورند؟

خریداران ارز و سکه رکب می‌خورند؟

 بازار ارز تحت تأثیر اخبار منفی در هفته اول اسفند به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده بود. مواردی که باعث افزایش قیمت دلار شده بود از قرار زیر است: ۱-تعلیق مذاکرات برجام و خروج مذاکرات برجامی از دستور کار آمریکا ۲- درخواست رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران از چین برای توقف خرید نفت از ایران ۳- افزایش موضع‌گیری‌های ضد ایرانی در دیپلماسی جهانی ۴- محدود کردن انتقال ارز از عراق به ایران توسط عراق به عنوان شریک تجاری ایران تحت فشار آمریکا ۵- رشد نقدینگی ۶-مذاکرات عربستان و اسرائیل برای تشکیل یک ناتوی ضد ایرانی در منطقه ۷- خبر پیدا شدن اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد در نیروگاه هسته‌ای توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۸- موضع‌گیری‌های ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی و تعویق سفر رافائل گروسی به ایران ۹- خبر امکان فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران ۱۰-ترس از تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام در تاریخ ۱۵ اسفند که شرایط را بر فعالسازی مکانیسم ماشه فراهم می‌کرد.

تمام موارد گفته شده نرخ دلار را به کانال ۶۰ هزار تومان هدایت کرد تا آنکه پس از هفته اول اسفند ورق در معاملات بازار ارز برگشت. دلایل این بازگشت را می‌توان اینطور برشمرد: ۱- بالاخره رافائل گروسی به ایران سفر کرد ۲-مشکل پیدا کردن ذخایر ذرات با خلوص بالا در سانتریفیوژ های نیروگاه حل شد ۳-ارزیابی ایران و رییس سازمان بین المللی انرژی اتمی از مذاکرات انجام شده مثبت شد و به توافق رسیدند. ۴- قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام تصویب نشد که نگرانی ها را از فعالسازی مکانیسم ماشه تعدیل کرد ۵-صادرات نفت ایران دوباره رکورد زد ۶- ایران و عربستان با میانجی گیری چین توافق کردند ۷- عربستان از نزدیک شدن به اسرائیل تردید کرده است ۸- خبرهایی مبنی بر از سرگیری روابط ایران و برخی کشورها مانند بحرین و مصر شنیده می‌شود.

 اخبار مثبت سیاسی نامبرده بازار ارز را به عقب برگرداند و بیش از یک سوم قیمت دلار آمریکایی ریخت. حال در روزهای پایانی اسفند پس از تاکید دوباره آمریکا به خروج‌برجام از دستور کار ایالات متحده، قیمت دلار روند صعودی به خود گرفته است که برخی از عوامل باعث ایجاد تردید در توانایی شاخص دلار برای شکست مقاومت اسکناس آمریکایی می شود.

از نظر تکنیکالی تحلیلگران فنی بازگشت رو به بالای دلار در معاملات تهران را پر کردن گپ قیمتی به وجود آمده در نمودار و پولبک به حمایت های شکسته شده می دانند، همچنین در روزهای پایانی سال غالبا تقاضا برای طلا و دلار افزایش پیدا می‌کند که همین مسئله ممکن است توسط برخی از معامله گران جا مانده و در زیان، حمایت شود تا در قیمت های بالاتر بتوانند بخشی از سکه و دلار خود را عرضه کنند. ایران و آمریکا همچنان بر سر تبادل زندانیان در حال رایزنی هستند و جدا از برجام ، توافق در این موضوع و آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران می تواند شرایط را برای بازارساز بهتر کند و قدرت معامله گران کاهشی را افزایش دهد. در هفته دوم فروردین غالبا بازار ارز مانند کشور در حالت نیمه تعطیل قرار می گیرد و تقاضا کمتر است به همین دلیل شرایط بهتری برای بازارساز برای کنترل بازار ارز و یا حتی کاهشی کردن نرخ دلار فراهم می شود. که در کنار تعدیل بخش زیادی از اخبار منفی که قبلاً وجود داشت انتظارات از شکست یکباره مقاومت های پیش روی دلار را کاهش می‌دهد‌ و ممکن است خریداران بازار ارز رکب بخورند.

اونس و دلار همدست شدند

دو بانک آمریکایی ورشکسته شدند، پیش بینی می شود فدرال رزرو در جلسه بعدی نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد افزایش دهد وپس از آن افزایش نرخ بهره متوقف شود. این مسائل اونس طلا را پس از پنج هفته به بالای ۱۹۰۰ دلار هدایت کرد و نگرانی ها از تکرار بحران مالی رکود سال ۲۰۰۸ تقاضا برای اونس را افزایش داده و خوش بینی مثبت به به آینده فلز زرد در شرایط بحران توجه ها را به سمت طلا جلب کرده است. روز قبل سکه امامی با اهرم اونس و دلار رشد کرد ولی شتاب یکباره قیمت سکه امامی و سرک کشیدن آن به کانال سی میلیون تومانی باعث عقب نشینی خریداران شد و سکه به کانال ۲۸ میلیون تومانی بازگشت با توجه به حباب بالای سکه امامی تحلیلگران طلای آب شده را کم ریسک تر از سکه امامی ارزیابی می کنند.

فرصت مناسب شکار سهام

بازار سهام ولی این روزها فروشنده زیادی ندارد، نسبت قدرت خریدار به فروشنده بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد بازار توانسته روند نزولی را شکست دهد و انتظارات مثبت از آینده بازار سهام جایگزین شده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که بازار سهام در سال ۱۴۰۲ می تواند شروع سبزی را ثبت کند و کام سهامداران را در فروردین ۱۴۰۲ شیرین کند. کاهش ریسک ها و فضای منفی سیاسی، رشد قیمت دلار، رشد تورم، بالا رفتن ارزش دارایی های شرکتهای بورسی و جاماندگی بازار سهام از سایر بازارها انتظارات مثبت از بازار سرمایه را افزایش داده و پیش بینی ها نسبت به آینده بازار سهام را مثبت کرده است. برخی از معامله گران آخرین روزهای اسفند و عرضه های شب عید را فرصت مناسبی برای شکار سهام تلقی می کنند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *