2024/04/24

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

حرکت بورس به سمت کاهش ریسک در اقتصاد، با توسعه ابزارهای نوین

حرکت بورس به سمت کاهش ریسک در اقتصاد، با توسعه ابزارهای نوین

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، جواد حسنی مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا درباره عملکرد بورس در سال 1401 به بورسان گفت: بورس در حوزه ابزارهای نوین شاهد حرکت‌های رو به جلو بوده است.

وی افزود: برای اولین بار، گواهی سپرده نفت راه اندازی شد و همچنین گواهی سپرده محصول شیشه، شمش طلا، صندوق‌های اهرمی و بخشی به بازار عرضه شد.

حسنی عنوان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در حوزه ابزارهای نوین قدمی رو به جلو برداشت و در حوزه اختیار معامله و حوزه آپشن‌ها، قراردادهای آتی هنوز جای کار وجود دارد.

به گفته مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا، هر چه ابزارها رشد بیشتری داشته باشد به طور حتم از نظر عمق بخشی به بازار سرمایه و تنوع در کلاس دارایی‌ها می‌تواند در کل اقتصاد اثرگذار باشد و حتی در پوشش ریسک می‌توانیم سال 1402 را به عنوان سالی برای این موضوع در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه بورس در حوزه ابزارهای نوین و در حوزه نهادهای مالی و رشد مجوزها عملکرد بسیار مثبتی داشته است. کلیه ابزارهای نوین نیازمند نگاه ویژه هستند و اگر ابزاری رافع یک نیاز نباشد آن ابزارها نخواهند توانست در بازار جایگاه خود را به دست بیاورند.

حسنی در خصوص رشد اقتصادی کشور گفت: طی سال‌های گذشته و سال‌های دورتر از آن، همواره شاهد رشد اسمی ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و سایر مولفه‌های اسمی بوده ایم و در بخش حقیقی اقتصاد، تغییرات مثبتی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به دلیل نبود سرمایه‌گذاری‌های جدید و عدم تشکیل سرمایه ثابت، ظرفیت‌های جدید در بخش تولید کالاها و خدمات، به اقتصاد کشور اضافه نشده است.

حسنی در پاسخ به این پرسش که سیاست‌گذار اقتصادی چگونه می‌تواند 2 گزاره مهار تورم و رشد تولید را کنار هم مدیریت کند، بیان کرد: اقتصاد کشور در حال حاضر دچار تورم بالای مزمن است که اصلاحات ساختاری می‌تواند به کاهش تورم و رشد اقتصادی همزمان بیانجامد. سیاست‌گذاران اقتصادی بیش از هر موضوعی باید به این نکته توجه کنند که رشدهای پایدار در کوتاه مدت قابلیت اجرا ندارد.

مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا عنوان کرد: به نظر می‌رسد ثبات در اقتصاد و حفظ سطحی از تنظیم‌گری می‌تواند ثبات را به بازارها برگرداند و آنها را پیش بینی‌پذیر کند.

وی تاکید کرد: رشد اقتصادی در یک بستر زمانی مناسب با توجه به اصلاحات ساختاری بلندمدت و یکپارچگی در ارائه سیاست ها، همزمانی و همگامی امکانپذیر است.

حسنی در پاسخ به این سوال که سیاست‌گذار به دنبال این است که بخواهد در کوتاه مدت رشدی ایجاد کند؟ اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که همیشه در روبنا اصلاحات موقتی داشته ایم اما زمانی به اصلاحات ساختاری و حلقه‌های بالا دست اصلاح رسیدیم که اصلاح یا متوقف شده و یا در دولت‌های بعد به ضد خود تبدیل شده است.

به گفته مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا؛ ادبیات مواجهه با مسائل اقتصادی رشد بیشتری یافته و نشر آگاهی کاملا ملموس است و در جمع مردم پذیرفته شده که بدون رشد اقتصادی و بدون تولید و خلق ثروت، اقتصاد باثبات و پایدار نخواهیم داشت. به طوری که این ادبیات یکپارچه شده است.

وی افزود: شرایط اقتصادی و اجتماعی گویای این موضوع است که باید تغییرات ساختاری شکل گرفته و حلقه‌های بالادست این تغییرات ساختاری با روبنایی که در حال تنظیم است تکمیل شود.

وی درباره بزرگترین مانع برای تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید را هر گونه تنش که به صورت فزاینده به تولید دامن زده و سرمایه اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد عنوان کرد که بهتر است در این زمینه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های درست چاره نگرانی‌ها خواهد بود.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *