1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

حجم تامین مالی از بورس به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید / بازار در حال بزرگتر شدن است

حجم تامین مالی از بورس به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید / بازار در حال بزرگتر شدن است

حجم تامین مالی از بورس به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسید / بازار در حال بزرگتر شدن است

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از اقتصاد آنلاین

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمد علی دهقان دهنوی ،‌ در مورد اینکه چگونه می‌توان عمق بازار سرمایه را افزایش داد که بتواند در تامین مالی اقتصاد نقش پررنگتری ایفا کند؟ اظهار داشت: بازار سرمایه کشور ما در سال 98 و 99 رشد زیادی کرد و دارای نوساناتی بود که این نوسان‌ها آسیب‌هایی به برخی سهامداران وارد کرد، اما یک نکته قابل توجه است، اینکه بازار ما بزرگتر شده و حضور گسترده مردم در آن نکته قابل توجهی است و بازار سرمایه ظرفیت تامین مالی برای هم شرکت‌های خصوصی و هم دولت فراهم کرده است.

وی گفت: در سال 99 بیش از 680 هزار میلیارد تومان تامین مالی بخش خصوصی و دولت از بازار سرمایه انجام شد که یک‌سوم این رقم توسط دولت و دوسوم آن توسط شرکت‌های بازار سرمایه انجام شد که البته دولت در برخی از این شرکت‌ها سهامدار است.

وی این را هم گفت:‌ سال 1400 با وجود افت و خیزهای بازار، حجم تامین مالی از بازار سرمایه ایران به 600 هزار میلیارد تومان رسید که با این حساب سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد به بیشتر از 20 درصد رسیده است، در حالی که در سال‌های قبل این سهم به 5 درصد هم نمی‌رسید، بنابراین رقم 20 درصد نویدبخش خوبی برای بزرگ شدن بازار سرمایه است و این نشان می‌دهد که بازار سرمایه ظرفیت بیشتری برای رشد و توسعه دارد.

دهقان‌دهنوی در برابر این پرسش که در کشورهای دنیا سهم بازار سرمایه از تامین مالی چقدر است؟ گفت:‌ تامین مالی در سیستم‌های مالی دنیا دو شکل دارد، برخی اقتصادها بانک‌پایه و برخی بازارپایه هستند؛ به عنوان مثال در آلمان بخش بزرگی از تامین مالی از طریق بانکها انجام می‌شود،‌ اما در آمریکا عمده تامین مالی از بازار سرمایه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در کشورهای بازارپایه مثلا 60 درصد از بازار و 40 درصد از بانک تامین مالی می‌شود. در ایران بین 75 تا 80 درصد تامین مالی از شبکه بانکی و 20 تا 25 درصد از بازار سرمایه انجام می‌شود،‌ اما بانک‌های ما به توسعه مورد نظر خود رسیده‌اند و زیاد جای رشد ندارند و با عمق دادن به بازار سرمایه می‌توان سهم 50 درصدی برای بازار سرمایه و 50 درصدی هم برای بانک در تامین مالی در نظر گرفت.

منبع:
فارس

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *