1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

حباب سکه به کمتر از ۱۸۰ هزار تومان رسید

حباب سکه به کمتر از ۱۸۰ هزار تومان رسید

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران:

طبق تحلیل نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت قیمت سکه و طلا طی یک هفته اخیر در عین تعطیلی بازارهای رسمی و واحدهای صنفی به سبب محدودیت‌ها کرونایی، در هفته‌ای که گذشت حباب سکه رکورد زده و به زیر ۱۸۰ هزار تومان رسید. حباب سکه امروز نیز در محدوده ۱۶۰ هزار تومان قرار دارد.

حباب سکه به کمتر از ۱۸۰ هزار تومان رسید

به گزارش سایت ارزی (Arzee)، شیوع ویروس کرونا همچنان بالاست و روزانه تعدادی از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند؛ از همین روی بازار رسمی سکه و طلا نیز همچون دیگر اصناف و واحدها تعطیلی هستند؛ اما علیرغم این تعطیلی همانطور که بارها نیز اشاره شده است، به سبب نوسان قیمت پارامترهای موثر بر قیمت سکه و طلا همچون نرخ ارز و قیمت اونس جهانی، قیمت سکه و طلا نیز دسخوش تغییر می‌گردد.

محمد کشتی‌آرای- نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با سایت ارزی (Arzee)، در تشریح وضعیت یک هفته اخیر قیمت سکه و طلا در داخل، اظهار کرد: برخلاف پیش‌بینی تحلیل‌گران بازارهای جهانی که اعلام کرده بودند، قیمت اونس جهانی طلا به کانال ۱۶۰۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد، چنین اتفاقی نیفتاد و طی سه هفته اخیر در کانال ۱۷۰۰ دلار باقی ماند و همچنان در مسیر صعود قرار دارد.

وی افزود: طی هفته‌ای که گذشت، قیمت اونس جهانی بطور متوسط با سه دلار افزایش هفتگی، امروز به ۱۷۸۱ دلار رسیده است. اما برخلاف سیر صعودی قیمت اونس جهانی و افزایش‌های روزانه، در داخل کشور شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بوده‌ایم؛ بدین ترتیب که با تعطیلی واحدهای صنفی و کاهش نقدینگی در بازار، قیمت ارز در داخل نیز کاهش پیدا کرد و کاهش نرخ ارز و کاهش تقاضا منجر به کاهش هفتگی و روزانه قیمت طلا و سکه شد. بر این اساس که طی سه هفته اخیر شاهد کاهش حباب انواع سکه به‌ویژه سکه‌های کوچکتر بوده‌ایم. 

سکه به کانال ۹ میلیون تومان بازگشت/ هر گرم طلا به زیر یک میلیون تومان رسید

این مقام صنفی تاکید کرد: در هفته‌ای که گذشت، همانطور که اشاره شد قیمت هر اونس جهانی سه دلار افزایش داشت اما برخلاف آن، در داخل کشور قیمت سکه تمام طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، در آخرین قیمت‌های تعیین شده به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و طرح جدید با کاهش ۱۵۰ هزار تومان به ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. 

کشتی‌آرای ادامه داد: نیم سکه با ۱۵۰ هزار تومان کاهش به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با کاهش ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تغییر قیمت داشته‌اند. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در طول یک هفته اخیر با کاهش ۲۳ هزار تومانی به ۹۸۸ هزار تومان رسیده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: این ریزش قیمت‌ها در قطعات سکه و طلا در حالی است که در طول یک هفته اخیر، نرخ ارز تنها ۳۲۰ تومان کاهش داشته و به نسبت به افزایش قیمت هر اونس جهانی، این میزان کاهش قیمت‌ها تعادل ندارد. بنابراین محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که بیشترین سهم کاهش قیمت‌ها مربوط به حباب آن‌هاست و مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت‌های تعیین شده بر روی قطعات سکه، در حال کاهش است (این مابه‌التفاوت در حال کاهش است).

روند نزولی قیمت سکه و طلا، ادامه‌دار خواهد بود

وی تاکید کرد: در هفته‌ای که گذشت، برای اولین بار حباب سکه به زیر ۱۸۰ هزار تومان رسید که طی یک سال گذشته، این میزان حباب یک رکورد جدید بود و تا ۱۶۰ هزار تومان هم حباب هر سکه تمام طرح جدید کاهش پیدا کرد. 

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان پیش‌بینی کرد: باتوجه به تعطیلی مجدد هفته پیش‌رو واحدهای صنفی و به‌تبع کاهش تقاضاها و کاهش معاملات به نظر می‌رسد که روند قیمت‌ها همچنان نزولی خواهد بود. البته عواملی دیگر نیز تاثیرگذار خواهند بود؛ یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر کاهش قیمت ارز، مذاکرات وین است که تا این لحظه به نظر می‌رسد، مثبت بوده و تاثیر مذاکرات مثبت وین بر روی کاهش نرخ ارز و کاهش تقاضا موثر بوده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ و در اوایل سال ۱۴۰۰، پیش‌بینی افزایش قیمت اونس جهانی طلا و افزایش نرخ ارز داشتند اما برخلاف آن پیش‌بینی‌ها، باتوجه به اتفاقات و تحولات اخیر، قیمت‌ها روندی نزولی پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود که این روند فعلا ادامه‌دار باشد. 

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *