2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

جهش ۵۰ درصدی اتریوم در آستانه به‌روزرسانی شبکه؛ تله گاوی یا ادامه روند صعودی؟

جهش ۵۰ درصدی اتریوم در آستانه به‌روزرسانی شبکه؛ تله گاوی یا ادامه روند صعودی؟

جهش اخیر قیمت اتریوم در حالی رخ داده است که بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند احساسات همچنان نسبت به این ارز دیجیتال نزولی است. با این حال، می‌توان گفت اخبار مثبت مشخص‌شدن تاریخ نهایی انتقال شبکه اتریوم به اثبات سهام باعث رشد آن شده و هنوز مشخص نیست که این روند می‌تواند ادامه داشته باشد یا نه.

به گزارش کوین تلگراف، با نزدیک‌شدن به ادغام شبکه اتریوم که مدت‌هاست کاربران انتظار آن را می‌کشند، اِتر، توکن بومی این شبکه، عملکرد بهتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال داشته است. با وجود این، دیدگاه کلی نسبت به اتریوم همچنان تا حد زیادی نزولی باقی مانده است.

اتریوم طی هفت روز گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و از بیت کوین، برادر بزرگتر خود که در مدت مشابه تنها ۲۰ درصد رشد کرده، عملکرد بهتری داشته است. علاوه بر این، اتریوم از ۹۱۸ دلار در ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد)، پایین‌ترین سطح خود در چرخه فعلی، حدود ۶۶ درصد افزایش یافته و اکنون به قیمت ۱٬۶۰۰ دلار رسیده است.

با این حال، از آنجا که عوامل اقتصاد کلان در حال بدترشدن هستند، روند صعودی فعلی اتریوم می‌تواند یک تله گاوی (Bull Trap) باشد. تله گاوی سیگنالی است که باعث می‌شود معامله‌گران تصور کنند روند نزولی یک دارایی دیجیتال معکوس شده و قیمت در حال صعود است؛ در حالی که در ادامه روند بازار دوباره بعد از مدتی نزولی می‌شود.

دلیل اصلی جهش اخیر این دارایی مرتبط با اطلاعیه‌های زمان‌بندی نهایی انتقال شبکه اتریوم به اثبات سهام در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) است.

ادغام (تغییر سازوکار اثبات کار فعلی به اثبات سهام) اتریوم مصرف انرژی این شبکه را بیش از ۹۹ درصد کاهش می‌دهد. با این حال، ادغام شبکه لزوماً کارمزد تراکنش‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش نمی‌دهد؛ زیرا این امر زمانی اتفاق می‌افتد که مقیاس‌پذیری از طریق شاردینگ انجام شود که برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

کوین بیس روز سه‌شنبه در گزارشی درباره ادغام اتریوم توضیح داد که گام مهم بعدی و آخرین آماده‌سازی برای اجرا در شبکه اصلی، ادغام شبکه آزمایشی گوئرلی (Goerli) است. این ادغام آزمایشی برای ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) برنامه‌ریزی شده است.

گوئرلی جدی‌ترین محیط آزمایشی اتریوم با بیشترین فعالیت کاربران و نزدیک‌ترین شبیه‌سازی واقعی برای ادغام در شبکه اصلی است.

در حالی که از به‌روزرسانی اصلی به‌عنوان محرک بنیادی احساسات فعلی بازار اتریوم نام می‌برند، قیمت این دارایی همچنان نسبت به اوج تاریخی خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، ۶۸ درصد پایین‌تر است.

علاوه بر اینها، نگرانی‌هایی وجود دارد که مقدار قابل‌توجهی اتریوم ممکن است پس از ادغام و رهایی از قرارداد هوشمند سهام‌گذاری اتریوم ۲.۰، به‌سمت بازار سرازیر شوند و فشار فروش افزایش پیدا کند.

با این حال، الیزر اندینگا (Eliézer Ndinga)، مدیر بخش تحقیقات مؤسسه «21Shares»، گفته که بعید است چنین اتفاقی رخ دهد.

اندینگا می‌گوید:

برداشت‌های اتریوم تا ۶ الی ۱۲ ماه پس از ادغام شبکه و تا بعد از به‌روزرسانی شانگهای انجام نخواهد شد. برداشت‌ها به شش اعتبارسنج در هر دوره یا تقریباً هر ۶ دقیقه یک‌ بار محدود شده تا از برداشت یک‌باره جلوگیری شود و شبکه امن باقی بماند.

نظرسنجی اخیر وب‌سایت فایندر (Finder) که قبل از شروع روند صعودی اخیر انجام شد نیز نشان می‌دهد که همچنان احساسات منفی زیادی نسبت به قیمت اتریوم در کوتاه‌مدت وجود دارد.

گروهی متشکل از ۵۴ کارشناس صنعت ارزهای دیجیتال که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، معتقد هستند اتریوم تا پایان سال ۲۰۲۲ به قیمت ۱٬۷۱۱ دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۵ نیز به سطح ۵٬۷۳۹ دلاری می‌رسد. این کارشناسان همچنین قیمت اتریوم در سال ۲۰۳۰ را در حدود ۱۴٬۴۱۲ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. هرچند، به‌گفته این کارشناسان تا پیش از پایان سال جاری میلادی قیمت اتریوم تا ۶۷۵ دلار سقوط خواهد کرد.

وب‌سایت فایندر گفته است چند عامل کلان اقتصادی وجود دارد که ممکن است باعث چنین سقوطی شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در جریان نشست ۲۶ تا ۲۷ ژوییه (۴ تا ۵ مرداد) خود، نرخ بهره بانکی را مجدداً ۰.۷۵ واحد درصد افزایش دهد. این امر به‌طور کلی برای بازار ارزهای دیجیتال خبری منفی در نظر گرفته می‌شود. اگر بیت کوین سقوط کند، اتریوم قطعاً به‌دنبال آن افت خواهد کرد.

علاوه بر این، دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم این کشور در ۲۸ ژوییه (۶ مرداد) منتشر خواهد کرد. آن‌طور که انتظار می‌رود، نرخ پیش‌بینی‌شده برای این دوره سه‌ماهه منفی است و این موضوع به‌معنای آن خواهد بود که آمریکا در یک رکود شدید قرار دارد. چنین خبری برای دارایی‌های ریسکی مانند اتریوم نیز بسیار بد خواهد بود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *