23 اردیبهشت 1400

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

توصیه سه نماینده مجلس به سایپا + برنامه کاهش ارزبری و ارتقای کیفیت محصولات

توصیه سه نماینده مجلس به سایپا + برنامه کاهش ارزبری و ارتقای کیفیت محصولات

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از بورس پرس،

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست تخصصی بررسی شرایط تولید سایپا گفت: اقتصاد ایران کارکرد سیاسی پیدا کرده و این امر در مورد صنعت مهمی چون خودرو هم تسری پیدا کرده از آنجا که صنعت خودرو در ویترین قرار گرفته و اکثر مردم با آن سر و کار دارند. موضوعات محور خودرو که از قیمت تا فروش است نُقل کلام بخش های مختلف شده است.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو از سوی مردم با حساسیت زیادی دنبال می شود، تصریح کرد: مردم بصورت کلی از عملکرد صنعت خودرو به جهت کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و سایر موارد مرتبط گله مند هستند و این امر زمانی که با خودروهای خارجی قیاس می شود،  بسیار بدتر می شود لذا برای آنکه از حساسیت ها کاسته شود توصیه می شود خودروسازان مجدانه به سمت رشد کیفی محصولات بروند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کیفیت خودرو برای مردم اهمیت زیادی دارد و قیمت جایگاه دوم را دارد، ادامه داد: اگر خودروسازان در موضوع رشد کیفیت اقدام کنند، مردم حاضر هستند در مقابل خودروهای کیفی و با امکانات بالا، بهای بیشتری را پرداخت کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به مرور زمان مردم به خودروهای تولید داخل اطمینان و اعتماد پیدا خواهند کرد. اعتماد در مدت یکسال و دو سال به وجود نمی آید و حداقل 10 سال زمان نیاز است. بنابراین از مدیران خودروسازی می خواهم در این مسیر استراتژیک گام بردارند تا پایه ریزی برای افزایش اعتماد بیشتر صورت گیرد.

سایپا می تواند اعتماد سازی کند

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه گروه سایپا بیشترین سهم بازار در سال 98 را در اختیار داشته، افزود: سایپا نقش موثری دارد تا مردم احساس کنند صنعت خودروی داخلی پناهگاه و پشتیبان آنها است. وقتی خودروسازی کره می تواند چنین اطمینانی را به مردم دهد بطور قطع خودروسازی ایرانی هم می تواند چنین کاری را انجام دهد. تنها کشوری هستیم که شبکه گسترده گاز را دارد و به همین دلیل می توان از این امر فرصت سازی کرد. خودروسازان به جای آنکه تولید خودروی بنزین سوز را دنبال کنند به سمت تولید خودرو پایه گاز سوز بروند گاز سوخت سالم تری نسبت به بنزین است.

وی تصریح کرد: ایران با صادرات بنزین و سایر فرآورده های مرتبط می تواند درآمد ارزی سالانه را تامین کند لذا حرکت خودروسازان برای تولید خودروهای پایه گاز سوز، انقلابی در موضوع سوخت خواهد بود. ایران حداقل تا 300 سال آینده گاز دارد بدین جهت در این بخش باید برنامه ریزی درستی صورت گیرد. امید می رود خودروسازان با همکاری شرکت های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی به سمت تولید خودروهای گازسوز بروند.

به ذائقه خودرویی مردم توجه کنیم

قاضی زاده هاشمی گفت: به نظر می رسد گیربکس اتومات کمتر مورد توجه شرکت های خودروسازی قرار گرفته است. این امر یک ضرورت است چرا که مردم به دنبال خودروهای اتومات هستند، خودروسازان باید بر اساس ذائقه و خواسته مردم حرکت کنند. ضرورت دارد در این برهه زمانی خودروسازان به سمت طراحی بومی و طراحی های نوآورانه حرکت کنند قطعا طراحان بزرگ داریم که با حمایت خودروسازان می توانند کارهای بزرگی را انجام دهند. در این شرایط شرکت های خودروسازی باید از بنگاه داری فاصله بگیرند و نقش شتابنده و سرمایه گذار را ایفا کنند. باید فکری برای کاهش ارزبری خودروهای داخلی شود. خودروسازان می توانند با سفارش نیازها و خواسته ها به شرکت های دانش بنیان داخلی از خروج ارز جلوگیری کنند.

نهضت داخلی سازی و قطعه سازی را دنبال کنید

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این نشست گفت: سایپا طی چند وقت اخیر برای عبور از مشکلات و ساماندهی بازار خودرو، کارهای خوبی انجام داده اما برای ادامه این روند و تلاش برای پاسخگویی به خواسته های مردم ضروری است نهضت قطعه سازی و داخلی سازی عملیاتی شود و صنایع در راستای اقتصاد مقاومتی، داخلی سازی را در اولویت برنامه ها قرار دهند.

وی با بیان اینکه خودروسازان باید به نحوی عمل کنند تا از واردات و وابستگی به قطعات خارجی رها شوند، افزود: نهضت داخلی سازی که با صنایع دفاع دنبال می شود بسیار ارزشمند است در این میان توقع داریم سطح همکاری های طرفین بیشتر شود تا محصولات و قطعات مشترک با سرعت بیشتری آماده شود. برای آنکه ذائقه مردم به سمت خودروهای ایرانی برود توصیه می شود شرکت های خودروسازی برنامه هایی تولید کنند که در آن به خودروی ایرانی پرداخته شود.

داشتن مشتری یک نعمت بزرگ است

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در کشورهای مختلف شرکت های خودروسازی برای جذب مشتری تلاش می کنند اما در ایران به دلیل ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز مردم پیگیر خودروهای ایرانی هستند لذا داشتن مشتری یک نعمت بزرگ برای صنعت خودرو است که باید از آن بهره برد. خودروسازان با یک برنامه ریزی مناسب و استفاده از فناوری های جدید که قطعا از بخش تحقیق و توسعه بدست می آید، می توانند در کاهش مصرف بنزین کارنامه خوبی را بر جای بگذارند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مصرف بنزین که اکنون بین 90 الی 91 میلیون لیتر است به 50 میلیون لیتر در روز می رسد و دولت امکان صادرات بنزین که ارز آوری بیشتری دارد را بدست می آورد.

ایرادات صنعت خودروسازی را انکار نمی کنیم

جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا نیز هم گفت: سایپا 350 هزار دستگاه خودروی معوق داشت که توانست این تعداد را با افزایش تیراژ تولید کاهش داده و تا پایان شهریور ماه به نزدیک صفر خواهد رسید. اگرچه با شیوع ویروس کرونا میزان تولید شرکت های خودروسازی در جهان کاهش یافت اما رشد تولید در ایران تداوم داشت. در حال حاضر تولید هر خودرو بصورت میانگین 2 هزار دلار ارزبری دارد که برنامه ها کاهش ارزبری از طریق انعقاد قرارداد با صنایع دفاعی و تولید قطعات در داخل است.

وی افزود: خودروسازان نقشی در ایجاد انحصار و ممنوعیت واردات خودرو نداشتند بلکه این موضوع ماحصل اقتصاد است. ایرادات صنعت خودروسازی را انکار نمی کنیم اما این موضوع به دلیل عدم دقت دولت و نهادهای نظارتی در گذشته اتفاق افتاده و به ارث رسیده است. تمام تلاش را برای ارتقای کیفیت به کار خواهیم بست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code