۱۱ اسفند ۱۳۹۹

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تغییر فضای کسب وکار، آن روی دیگر سکه کرونا/ ۳۰ سال زودتر به هدف رسیدیم

رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد در دوران پساکرونا فضای کسب‌وکار کمی تغییر می‌کند و حوزه تولید و توزیع مسیر خود را به سمت فضای مجازی و تولیداتی از جنس دیجیتال مارکتینگ تغییر می‌دهد.

تغییر فضای کسب وکار، آن روی دیگر سکه کرونا/ ۳۰ سال زودتر به هدف رسیدیم

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد در دوران پساکرونا فضای کسب‌وکار کمی تغییر می‌کند و حوزه تولید و توزیع مسیر خود را به سمت فضای مجازی و تولیداتی از جنس دیجیتال مارکتینگ تغییر می‌دهد.

ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت بخش صنعت کشور اظهار کرد: امروز صنعت کشور از چند ناحیه آسیب می‌بیند و رنج می‌کشد؛ یکی از این موارد نوسانات شدید نرخ ارز است و مورد دیگر تحریم‌ها که گاهی باعث می‌شود امکان تامین قطعات، خدمات و مواد اولیه وجود نداشته باشد ولی در مجموع افزایش نرخ ارز و پاندمی کرونا بعضا برای برخی صنایع کشور نه تنها بد نبودند بلکه گاهی تاثیر مثبت داشتند. در این پاندمی بخش‌هایی آسیب دیدند اما بخش‌هایی نیز به شدت رشد کردند.

وی افزود: برای مثال در حوزه دیجیتال مارکتینگ و همینطور لوازم آرایشی بهداشتی به شدت رشد بزرگی رخ داده است اما حوزه گردشگری و و به خصوص صنعت غذا آسیب‌های جدی دیدند. بعضی کسب‌وکارها نیز به دلیل محدودیت‌های اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب دیدند.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران همچنین تصریح کرد: این‌ها نشان می‌دهند که پاندمی دنیا را دچار دگرگونی و تحول خواهد کرد. چیزی که امروز باید به آن توجه شود این است که آنچه قرار بود در سال 2050 به آن برسیم در همین سال‌ها باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد و آنهم استفاده از اپلیکیشن‌ها، ای مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ و فضای مجازی است که دوران کرونا نشان داد که باید تغییرات بزرگی در رفتار تولیدکننده و مصرف‌کننده باید اتفاق بیافتد.

روغنی با تاکید بر لزوم آمادگی برای پاندمی‌های بعدی گفت: هرازگاهی اتفاقاتی مشابه پاندمی در دنیا اتفاق می‌افتد، بنابراین باید آمادگی این موارد را نیز داشته باشیم. به نظر می‌رسد در دوران پساکرونا فضای کسب‌وکار کمی تغییر می‌کند و در حوزه تولید و توزیع مسیر خود را به سمت فضای مجازی و تولیداتی از جنس دیجیتال مارکتینگ تغییر می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تولید تا حد زیادی به شکل کنونی ادامه خواهد داشت اما شبکه‌های توزیع تحت تاثیر قرار می گیرند و تغییر می‌کنند اما در مواردی که تمرکز نیروی انسانی زیاد است صنایع آسیب می‌بینند. در این موارد باید به گونه‌ای نحوه تولید را تغییر داد که فاصله‌‌گذاری به نحو مناسبی رعایت شود.

روغنی با اشاره به دورکاری‌های صورت گرفته در این مدت بیان کرد: این تجربه نشان داد که دورکاری تاثیر مثبتی دارد، البته در نظام اداری کشور ما و همچنین در دنیا نظام دورکاری پیش از این پانادمی طراحی شده بود اما کرونا نشان داد که محل کار یک فرد می‌تواند خانه خودش یا یک شهر دیگر باشد. برای مثال در یک جلسه ممکن است چندین نفر از شهرها یا حتی کشورهای مختلف شرکت کنند یعنی فضاهایی که در آن مشغول به کار هستیم به طور کلی درحال تغییر است و این تجربه نشان داد که می‌توان با دورکاری، رعایت فاصله و رعایت بسیاری از دستورالعمل‌ها، تغییرات زیادی را به وجود آورد که این تغییرات به طور حتم تاثیرات خود را خواهند گذاشت.

وی افزود: در حوزه گردشگری اپلیکیشن‌هایی در حال فعالیت هستند اما مانند کتاب خواندن که برخی از نسخه الکترونیک و برخی از نسخه فیزیکی استفاده می‌کنند، حوزه گردشگری نیز در آینده با رعایت یک سری از استاندارندها تغییر می‌کند اما کارکرد خود را از دست نخواهد داد.

ابوالفضل روغنی اظهار کرد: آنچه که در دوران پساکرونا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد رعایت استانداردها، بهداشت عمومی و اصولی است که بعد از این بیشتر اهمیت می‌یابند اما در مورد عوامل تولید تغییرات چندانی رخ نمی‌دهد. صنایعی که در شبکه‌های توزیع خود توانستند از طریق اپ و فضای مجازی فعالیت خود را دوام ببخشند نه تنها امروز کسب‌وکارهای موفق‌تری هستند بلکه در آینده نیز همینطور خواهد بود. کسب‌وکارهای فیزیکی نیز باید خود را به این پلتفرم وصل کنند، تولید به تنهایی کافی نیست و شبکه توزیع آن باید بروز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code