1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تغییر دامنه نوسان با نگاه به حجم شناور شرکت‌های بورسی

تغییر دامنه نوسان با نگاه به حجم شناور شرکت‌های بورسی

تغییر دامنه نوسان با نگاه به حجم شناور شرکت‌های بورسی

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، طی‌سال‌های اخیر یکی از مسائل مطرح شده از سوی فعالان و کارشناسان بازار سرمایه موضوع افزایش دامنه نوسان است. به باور آنها، محدودیت دامنه نوسان به خروج سرمایه از بازار سهام منجر می‌شود.

اکنون پس از گذشت مدت‌ها، صحبت‌هایی از جانب مسئولان در خصوص افزایش تدریجی دامنه تا سقف درصد 10 مطرح شده، اما باید دید اجرا آن تا چه میزان می‌تواند بر بهبود روند معاملات تاثیر بگذارد.

حال به منظور بررسی بیشتر این مسئله با کارشناس مربوط در این حوزه به گفت‌وگو پرداختیم؛

فرهاد رمضان، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، درباره تاثیرات افزایش دامنه نوسان بر کلیت بازار سهام، اظهار کرد: دامنه نوسان از جمله ابزارهای در اختیار سازمان بورس است، زیرا در وضعیتی که شرایط بازار دچار نوسات شده و انتظارات و هیجانات سهامداری نامتعارف رخ می‌دهد یا سطح معاملات توسعه و رشد می‌یابد، این نهاد ناظر برای کنترل و مدیریت هیجان و انتظارات می‌تواند از آن بهره گیرد.

او افزود: در واقع، دامنه نوسان ابزاری در راستای کنترل هیجانات مثبت و منفی صف‌های خرید و فروش است؛ در راستای مدیریت بازار، اگر تغییر دامنه نوسانه به مثابه یک درمانگر در بازه کوتاه‌مدت یا میان‌مدت زمانی اعمال شود، این امر قابل قبول تر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دامنه نوسان تابع چند عامل است، به گونه‌ای که در این خصوص می‌توان به شرایط حاکم بر بازار سرمایه، تعداد شرکت‌های فهرست شده در تابلو بورس و ارزش جاری بورس و ارزش معاملات بورس و سهام شناور شرکتها در بازار سرمایه و سایر موارد اشاره کرد.

رمضان بیان کرد: با توجه به نظر برخی از کارشناسان و فعالان حوزه بازار سرمایه، حجم شناور شرکت‌ها در تعیین دامنه نوسان از اهمیت قابل توجه تری برخوردار است؛ زیرا شرایط برای شرکت‌هایی که میزان شناوری کمتری دارند در مقایسه با شرکت‌هایی با سطح شناوری فزاینده متفاوت تر خواهد بود .

او در پاسخ به این سوال که ایا افزایش یک درصد در هر فصل و به صورت متقارن تا سقف 10 درصد می‌تواند بر روند بازار سهام تاثیر بگذارد یا خیر؟ اظهار کرد: سیاست اتخاذ شده از سوی مسئولان سازمان بورس بسیار مناسب و اصولی است اما به نظر اگر سهم‌ها در اجرای این امر به دو گروه مجزا با مقیاس کوچک و مقیاس بزرگ تقسیم شوند، روند بازار بهتر از گذشته خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: امید می‌رود با اجرا و مدیریت مناسب این طرح شاهد بهبود شرایط بازارسهام و بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه باشیم.

یاسمن خانکش زاده

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *