فارس/ دبير انجمن صنعت سيمان با بيان اينکه با عرضه سيمان در بورس کالا، روند سنتي 88 ساله عرضه سيمان تغيير مي‌کند، گفت: در حال حاضر حدود 93 درصد کارخانجات سيمان محصول خود را در بورس ارائه مي‌کنند.
با توجه به الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت که از 10 روز قبل با بخشنامه‌اي همه کارخانجات سيمان را ملزم کرده که محصول خود را از طريق بورس کالاي ايران ارائه کنند، در واقع روند عرضه سنتي سيمان که 88 سال در کشور جاري بوده، به روند شفاف و ارائه در بورس تغيير پيدا مي‌کند. 
در اين زمينه عبدالرضا شيخان دبير انجمن صنفي صنعت سيمان کشور در برنامه زنده شبکه خبر گفت:‌ اگر 70 درصد از ديماند و تقاضاي برق کارخانه‌هاي سيمان امسال تحويل داده مي‌شد، هيچ مشکلي در عرضه سيمان به وجود نمي‌آمد. به هر حال در حال حاضر سيمان از طرف توليدکنندگان و کارخانه‌ها در بورس کالا عرضه مي‌شود و خريداران آن نيز شرکت‌هاي بزرگ، عاملان توزيع و پروژه‌هاي عمراني هستند که توسط کارگزاران بورسي اقدام به خريد سيمان در بورس کالا مي‌کنند.
وي افزود: در حال حاضر به طور ميانگين هفته‌اي 1.3 ميليون تن سيمان در بورس کالا عرضه مي‌شود که حدود 1.2 ميليون تن آن معامله مي‌شود و در واقع روند 88 ساله عرضه سنتي سيمان به روند عرضه از طريق بورس و همچنين سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها تغيير مي‌کند.
دبير انجمن صنفي صنعت سيمان کشور گفت: تا قبل از دستور وزارت صنعت تنها هشت شرکت عمده توليد سيمان که توليد آنها بالاي يک ميليون تن بود، به بورس کالا نيامده بودند که در حال حاضر سه شرکت از آنها در بورس پذيرش گرفته و الان 77 شرکت توليد سيمان خاکستري و سفيد در بورس کالا به عرضه محصول مي‌پردازند که 10 شرکت عرضه سيمان سفيد و 67 شرکت سيمان خاکستري عرضه مي‌کنند و فقط پنج شرکت هنوز نيامده‌اند که آنها هم به زودي در بورس کالا پذيرش مي‌شوند.
شيخان افزود: اگر بازار کشش داشته باشد روزانه تا 2500 تن سيمان در کشور توليد مي‌شود. هفته قبل که سيمان در بورس کالا عرضه شد و بيش از يک ميليون و 200 هزار تن معامله شد از اين رقم 80 درصد عرضه با قيمت پايه معامله شد و براي هر پاکت 50 کيلويي 24 هزار تومان و قيمت درب کارخانه بدون ماليات ارزش افزوده و بدون هزينه پاکت که بين 5 تا 6 هزار تومان است و همچنين بدون هزينه حمل‌ونقل فروخته شد و با اين حساب براي مصرف‌کننده بايد هر پاکت سيمان بين 35 تا 40 هزار تومان به فروش برسد اما براي کسانيکه تقاضاي زيادي دارند مثلاً دو تريلي سيمان مي‌خواهند ارزان‌تر خود بود. 
وي همچنين گفت:‌ از سال 92 که رکود ساخت و ساز در کشور اتفاق افتاد تأثير مستقيم روي کاهش تقاضا براي سيمان گذاشت و از آن موقع برخي خريداران به سمت واسطه‌گري و دلالي روي آوردند.
دبير انجمن صنفي صنعت سيمان کشور عنوان کرد: وزارت صمت در نامه خود آورده است، اگر کسي سيمان توليدي را در بورس کالا ارائه نکند، مجبور است به قيمت سازمان حمايت يعني قيمت کمتر به فروش برساند، بنابراين شرکت‌هاي توليدي سيمان براي منافع خود سيمان توليدي را در بورس کالا ارائه مي‌کنند و اين زمينه‌اي براي ترغيب آنها به حضور در بورس کالا است.
شيخان ادامه داد: دولت تلاش مي‌کند منافع توليدکننده تأمين شود و عرضه و تقاضاي سيمان شفاف شود و اگر برق و سوخت کارخانه‌هاي سيمان تأمين شود، توليد هم پايدار خواهد بود، از طرفي به زودي زمستان مي‌رسد و سوخت مازوت جايگزين سوخت گاز مي‌شود. 
در اين برنامه همچنين سيدجواد جهرمي معاون عمليات و نظارت بورس کالا گفت: در حال حاضر 64 شرکت سيمان در بورس کالا پذيرش کرديم و سه شرکت هم در نوبت پذيرش قرار دارند که هفته آينده پذيرش آنها انجام مي‌شود. در سمت خريداران هم تاکنون 5100 مشتري سيمان داراي کد بورسي و همچنين 10 هزار کد بورسي حقيقي براي خريد سيمان در نظر گرفته شده است.
معاون عمليات و نظارت بورس کالا گفت: حجم عرضه سيمان هفته‌اي 1.5 ميليون تن بوده است که حجم معاملات به 1.3 ميليون رسيده و قيمت سيمان براساس مکانيسم عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف مي‌شود.
جهرمي عنوان کرد: اگر عرضه سيمان منظم باشد وزارت صنعت هم سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها را در نظر گرفته تا بر توزيع سيمان نظارت شود که سيمان به کجاها مي‌رود و بايد هم زنجيره عرضه سيمان را تکميل کنيم و هم طرف تقاضا را گسترش دهيم. تاکنون 10 هزار کد بورسي براي خريداران سيمان صادر شده  است.
وي افزود: قبلاً براي صدور کد بورسي به اشخاص حقوقي شرط مؤدي ماليات بودن و صورت‌هاي مالي و اظهارنامه مالياتي بود که اني شرايط را حذف کرديم تا دچار چالش نشوند و از هفته آينده طبق مصوبه سازمان بورس کساني که داراي کد سامانه جامع اطلاعات مشتريان، سجام باشند، مي‌توانند در بورس کالا سيمان خريداري کنند و نيازي به مجوز نيست.
معاون عمليات و نظارت بورس کالا همچنين اظهار داشت: مسيري که در بورس کالا دنبال مي‌شود عرضه و تقاضا مناسب باشد و اگر هفته‌اي 1.2 ميليون تن سيمان در بورس کالا عرضه شود نياز کل کشور تأمين مي‌شود. همچنين با سامانه‌هاي پس از معاملات مانند سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها روند توزيع سيمان کنترل مي‌شود. 
جهرمي همچنين در مورد عرضه‌کنندگان سيمان در فروشگاه‌هاي اينترنتي توضيح داد: در حال حاضر طبق مقررات وزارت صنعت بايد همه توليدکنندگان سيمان محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند و عمده عرضه سيمان در بورس کالا انجام و کشف قيمت مي‌شود.