صدا و سیما/ رئیس دیوان محاسبات گفت: بعد از تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و ابلاغ آن به دولت؛ هر دو ماه یکبار نحوه اجرای بودجه را به مجلس گزارش خواهیم کرد.

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در جلسه امروز گزارشی درباره میزان تحقق برنامه ششم توسعه ارائه دادیم گفت: امسال در سال چهارم برنامه ششم توسعه هستیم و به سال پایانی برنامه رسیده ایم.

وی ادامه داد: امروز گزارش سه و نیم سال بررسی دیوان محاسبات از میزان تحقق برنامه ششم به اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شد و این نشان می‌دهد که می‌توانیم در بودجه سال ۱۴۰۰ که این روز‌ها در دستور کار مجلس است، بخشی از خلاء‌های برنامه و احکام معطل مانده را جبران و مقدمات برنامه هفتم توسعه را فراهم کنیم.

آقای بذرپاش با اشاره به اینکه برخی رقم‌های این گزارش ناراحت کننده و برخی هشدار دهنده است اظهار داشت: یکی میزان انحراف از نقدینگی است که عملا سالی ۱۷ درصد انحراف در میزان رشد نقدینگی داشته ایم و این عدد نشان می‌دهد سیاست‌های پولی ما باید تغییر کند.

رئیس دیوان محاسبات افزود: همچنین در بخش کشاورزی ۱۰ درصد از میزان هدف گذاری شده در برنامه بیشتر محقق شده است؛ در بسیاری از بخش‌ها مثل معدن و صنعت تنها ۲۵ درصد احکام محقق شده است.

وی با اعلام اینکه سرجمع ۳۵ درصد احکام برنامه ششم توسعه محقق شده و ۶۵ درصد معطل ماده است، گفت: امیدواریم بخشی از این‌ها را در احکام بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه جبران کنیم.

آقای بذرپاش با اشاره به این که شاخص‌های اقتصاد کلان به اعضای کمیسیون اقتصادی ارائه شد گفت: وضعیت رشد اقتصادی، تورم، بهره‌وری و رشد در بخش‌های مختلف صنعت معدن و کشاورزی در جلسه کمیسیون ارائه شد.

وی ادامه داد: باید در سال ۱۴۰۰ باید همت بیشتری کنیم و اگر این همت صورت نگیرد این ۳۵ درصد که در برنامه ششم محقق شده است در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ درصد می‌رسد؛ ان شاء الله بتوانیم در سال ۱۴۰۰ این را پیگیری کنیم.

رئیس دیوان محاسبات همچنین گفت: بعد از تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و ابلاغ آن به دولت، ما هر دو ماه یکبار اجرای بودجه را به مجلس گزارش خواهیم کرد.