2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل بنیادی «شبریز» / چشم انداز عملکرد پالایش نفت تبریز در سال جدید

تحلیل بنیادی «شبریز» /  چشم انداز عملکرد پالایش نفت تبریز در سال جدید

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از اقتصاد آنلاین

اقتصادآنلاین_فاطمه حیدری؛ در دو سال گذشته موارد پیش بینی ناپذیری همچون جنگ و بیماری همه گیر جهانی، میزان تقاضا و به تبع آن قیمت محصولات زیادی را با نوسان همراه کرد. نفت به عنوان محصولی استراتژیک، مهم ترین بخش درآمدزا در اقتصاد ایران است. در موارد این چنینی بنیاد و انعطاف شرکت ها عاملی برای تمایز و رشد های آتی آنها می‌‌شود.پالایش نفت تبریز بیش از 6 درصد نفت خام کشور را پالایش می‌کند.

• معرفی شرکت
پالایشگاه نفت تبریز با نماد “شبریز” در سال 1377 تاسیس شد و در سال 1387 در بازار بورس اوراق بهادار تهران( تابلو اصلی بازار اول) در گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای پذیرش شد. سرمایه فعلی پالایش نفت تبریز یک هزار میلیارد تومان است. این شرکت با ارزش بازار 44 هزار میلیارد تومان چهارمین پالایشگاه بزرگ کشور از منظر تولید محصولات اصلی است. سهم این شرکت از تولید محصولات گاز مایع، نفت گاز، نفت کوره و بنزین به اندازه 10 درصد ازتولید محصولات اصلی کشور است. تولیدات شرکت به سه دسته تفکیک می‌شوند:
 
دسته اول: شامل 5 فرآورده اصلی( گاز مایع، نفت سفید، نفت کوره، نفت گاز، بنزین)و سوخت هوایی است که جهت توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه می‌گردد.
دسته دوم: فرآورده های ویژه عرضه شده به صورت مستقیم در بورس کالا و انرژی:محصولاتی نظیر وکیوم بانوم، قیر، گوگرد گرانول، انواع حلال ها و سایر محصولات در بورس کالا به صورت مستقیم عرضه می‌گردد. این محصولات در صنایع لوازم آرایشی، پارچه سازی،صنایع شیمیایی، رنگ سازی، لاستیک سازی و …کاربرد دارند.
 
دسته سوم: فرآورده های خوراک پتروشیمی :محصولاتی نظیر نفتا ، گاز اتان، بوتان و بنزن که به شرکت وابسته پتروشیمی تبریز ارائه می‌گردد.

شبریز

• میزان تولید و فروش
میزان تولید و فروش مجموع محصولات در سال 1400 اندکی بیش تر از سال1399 و به میزان بالاترین حد در 5 سال گذشته است. در دو سال گذشته مجموع فروش بیش از تولید بوده است و میانگین کل تولیدات همواره بیش از 6 میلیون متر مکعب از انواع محصولاتی همچون نفت گاز، بنزین، نفت کوره، سوخت هوایی و سایر محصولات بوده است.
شبریز
 
• تغیرات نرخ فروش
افزایش نرخ در مجموع محصولات در نمودار زیر قابل مشاهده است. در دو سال گذشته بیشترین مبلغ فروش مربوط به محصولات روغن موتور ،بنزن و نفت سفید است.

شبریز

• تحلیل دارایی و بدهی
 
میزان دارایی شرکت پالایش نفت تبریز در سال 1399 و سال 1400 روندی صعودی داشته به طوری که مجموع دارایی جاری و غیر جاری نزدیک به چهار برابر شده است.که این افزایش عمدتا مربوط به دارایی های جاری است که در بهبود عملکرد و انعطاف مالی شرکت اثر مثبتی دارد.
شبریز
 
• بررسی کیفیت سودسازی
 
میزان فروش در 9 ماهه 1400 از مبلغ فروش کل سال 99 بیشتر است. میزان درآمد عملیاتی و سود خالص با افزایش در نرخ فروش صعودی بوده است. میزان سود هر سهم در سال مالی 1400 با توجه به افزایش فروش و افزایش نرخ بیشتر از سال 1399 است. 
 
در پایان پس از معرفی تاریخچه شرکت پالایش نفت تبریز، به میزان پالایش بیش از 6 درصد از نفت خام کشور توسط این شرکت اشاره شد. سهم شبریز از تولید محصولات گاز مایع، نفت گاز، نفت کوره و بنزین به اندازه 10 درصد ازتولید محصولات اصلی کشور اشاره شد. یکی از نکات مهم در میزان فروش ، اطمینان شرکت از فروش محصولات است زیرا فرآورده های اصلی آن به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه می‌گردد. با وجود افزایش چشمگیر در نرخ فرآورده ها، شاهد افت سود این شرکت نسبت به سال گذشته نخواهیم بود.

 

شبریز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *