1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تجربه دنیا ملاک و متر اصلاح قانون بازار

تجربه دنیا ملاک و متر اصلاح قانون بازار

تجربه دنیا ملاک و متر اصلاح قانون بازار

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه

علی سنگینیان، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره ساختار نظارتی در بازار مالی کشورهای توسعه یافته به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: کشورهای جهان باید براساس ساختار حکمرانی، اقتصاد سیاسی و ساختار حقوقی خود مدلی برای بازار سرمایه خود انتخاب کنند تا این مدل بیشترین کارایی را داشته و خدمات و انتظارات بیشتری را ارائه دهد.

وی افزود: بعد از بحران 2008، مطالعه مقایسه‌ای بین مدل تک ناظری در بازار سرمایه انگلستان و مدل چند ناظری در آمریکا انجام شد که بعدها مشخص شد این دو مدل مشکلات و ابهاماتی داشته و هر دو مدل بخشی از بازار سرمایه را نظارت نکرده‌اند.

به گفته این کارشناس ارشد؛ پس از مطالعه مقایسه‌ای این مدل‌ها، ساختارها تغییر و قوانین جدیدی تدوین و وضع و تصمیمات جدیدی گرفته شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: با نگاهی به کشورهای دیگر می‌توان به این نتیجه رسید ساختار نظارتی عمده کشورها پس از بحران‌های بزرگ تحت تاثیر قرار گرفته و چارچوب ساختار نظارتی آنها براساس تجربه گذشته و تجربیات کسب شده از بحران‌ها، اصلاح شده است.

وی ادامه داد: اتفاقی که در کشور ایران و اواخر سال 99 افتاد و باعث ریزش شدید بورس شد، متاسفانه مدیران، مسئولان کشور و فعالان بازار بسیار ساده و راحت از آن گذشتند در حالی که می‌توانستند این موضوع را به یک بحران تشبیه کنند.

سنگینیان گفت: چه خوب است از این بحران درس گرفته و این تجربه را با تجربیات گذشته بازار، برای اصلاح ساختار نظارتی بازار استفاده می‌کرد. زیرا بحران یاد شده نشان داد این ساختار پاسخگوی نوسانات بازار نیست.

وی مهمترین موضوع از یک ساختار را پوشش ریسک سیستمیک اعلام کرد و افزود: ریسک سیستمیک بر این باور است که به جای مدیریت تمامی ابزارها، نهادهای مالی و بازارها باید به این مجموعه به صورت کلان نگاه شود و همه با هم نظارت شوند و عدم کارایی و نقص فعالیت یکی از اجزای بازار باعث آسیب رسیدن به بقیه اجزای بازار می‌شود بنابراین باید آن را کنترل کرد.

سنگینیان اظهار کرد: امروزه فعالان بازار به دنبال اصلاح ساختار بازار و قانون بازار هستند و همه بخش‌های مهم قانون باید اصلاح شود نه تنها بخشی از آن.

وی تاکید کرد: اگر قصد اصلاح قانون بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد، قدم اصلی بازنگری چارچوب نظارتی براساس تجربه دنیا است.

وی بیان کرد: جهت پویایی بیشتر بازار سرمایه، بورس ایران باید به سمت مقررات‌زدایی و کاهش بروکراسی حرکت کند. ساختار نظارتی در بازار سرمایه نیاز به اصلاحات جدی دارد، تا این بازار به سمت رقابت کامل حرکت کند.

سنگنیان خاطرنشان کرد: مطالعات جدید نشان می‌دهد کشورهایی که به دنبال نوآوری هستند هر چند که بازارهای آنها در حال گذار و در حال توسعه است، می‌توانند یک پله بالاتر آمده رویه و مقررات گذاری را از نظارت مستقیم به نظارت مبتنی بر اهداف تغییر دهند تا باعث ایجاد خلاقیت و رقابت در بازار شده تا نهادهای مالی و بازارهای بتوانند خدمات بهتری را ارئه دهند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان ضمن تاکید به اینکه فرآیند انتشار اوراق و تامین مالی شرکت‌ها باید در کمترین زمان ممکن انجام شود، ادامه داد: وظیفه اصلی بورس کشف قیمت عادلانه است؛ در این جهت باید فرآیندها و قوانین به حداقل رسیده و به سمت رقابت کامل در بازار سرمایه حرکت کنیم.

وی اعتقاد دارد که کارمزد کارگزاری‌ها جهت شفافیت بیش‌تر و پویایی بازار به صورت رقابتی تعیین شود.

پروین خدادادی

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *