بیم ها و امیدهای نظارت بر بودجه 99
خراسان/ حتما به خاطر دارید که قانون بودجه 99 در اسفند سال گذشته در روندی بی سابقه بدون طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اذن مقام معظم رهبری، مستقیم از کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان رفت و به تصویب رسید، البته این روند برگرفته از شرایط کرونایی بود که منجر به تعطیلی جلسات علنی شد اما این شرایط موجب شد بودجه 99 به اندازه لازم به افکار عمومی نیز معرفی نشود و بالطبع وضعیت اجرای مفاد آن نیز کاملا مشخص نیست، این در حالی است که بودجه 99 مفاد مترقی و کارآمدی نظیر مالیات بر خانه های لوکس بالای 10 میلیون تومان یا مالیات بر خودروهای لوکس بالای 700 میلیون تومان ؛ تکلیف 300 میلیارد تومانی برای پرداخت حق بیمه شخص ثالث از طرف شرکت های بیمه ای به حساب خزانه ، الزام قانونی به حذف دفترچه های بیمه و امر به تکمیل سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت های دولتی دارد. جدای از کمبود بحث و بررسی و اطلاع رسانی درست درباره بودجه 99 ، موضوع دیگر مبتلابه قانون بودجه امسال و البته قوانین سنواتی دیگر سال ها به میزان عملیاتی شدن احکام و مفاد بودجه باز می گردد که امسال خطر عدم تمکین به این مفاد بیشتر وجود دارد، یکی به دلیل ناشناخته ماندن ابعاد مختلف بودجه و دیگری به دلیل مسائل ناشی از شیوع بیماری کرونا که امسال بسیاری از بخشهای اقتصاد کشورمان را به ویژه در صنعت بیمه ، نظام مالیاتی و بانکی ، صنعت گردشگری و غذا و برخی از کسب و کارهای دیگر تهدید می کند. در چنین شرایطی جا دارد مراجع نظارتی به سراغ مسئولان ذی ربط بروند و میزان اجرای مفاد قانون بودجه امسال را به صورت ویژه پیگیری کنند، مثلا بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر صنعت بیمه از هم اکنون نحوه اجرایی شدن بند الف تبصره 10 قانون بودجه امسال را درباره واریز(درمجموع) 300 میلیارد تومان از محل حق بیمه شخص ثالث به حساب خزانه پیگیری کند، یا وزارت اقتصاد از مسئولان سازمان امور مالیاتی اجرای درست مالیات بر خانههای لوکس و خودروهای لوکس و خانه های خالی را مطالبه کند و…