تجارت نیوز/ اگرچه روند شاخص کل بازار سهام در جریان معاملات امروز مثبت بود اما فشار فروش در این محدوده از شاخص کل افزایش پیدا کرد و کارشناسان معاملات روزهای آینده را برای مشخص شدن روند بورس بسیار مهم می‌دانند.

تغییر دامنه نوسان و کاهش دامنه نوسان منفی سهم‌ها باعث شد روند بازار سهام تغییر کند اما از همان ابتدا کارشناسان بازار عقیده داشتند تغییر دامنه نوسان به تنهایی نمی‌تواند باعث تغییر روند بازار سهام شوند و فقط می‌تواند به صورت مقطعی بورس را مثبت کند.

ارزش معاملات امروز بازار سهام به شدت کمتر از روز گذشته بود و این نشان از کم‌عمق شدن بازار سهام است، برخی از کارشناسان بازار سهام عقیده دارند برای اینکه روند صعودی بازار سهام ادامه‌دار باشد باید حجم و ارزش معاملات بیشتر شود و بالا رفتن حجم و ارزش معاملات نیز در گرو بازگشت اعتماد و ورود پول به بازار سهام است.

بازگشایی نمادهای فملی و شبندر در مثبت شدن شاخص کل بازار سهام تاثیر زیادی داشت زیرا این نمادها به محض بازگشایی با صف خرید همراه شدند و تاثیر مثبت زیادی بر شاخص کل گذاشتند.

در جریان معاملات روز گذشته حدود ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از صندوق‌های بادرآد ثابت خارج شد و این نشان از روانه شدن نقدینگی به بورس بود اما فشار فروش در معاملات امروز مشهود بود و امروز شاهد خروج پول حقیقی از بازار سهام بودیم.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد امروز و فردا روزهای مهمی برای بازار سهام است اما باید حجم معاملات بیشتر شود و اگر بازار سهام بتواند مقاومت خود را بشکند تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد خواهیم داشت اما اگر این محدوده شکسته نشود شاخص کل در حوالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تثبیت می‌شود. ویدئو را مشاهده نمائید.