1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بورس در این هفته چه شد؟ / ارزش معاملات باز هم کاهش یافت

بورس در این هفته چه شد؟ / ارزش معاملات باز هم کاهش یافت

بورس در این هفته چه شد؟ / ارزش معاملات باز هم کاهش یافت

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان معاملات بورس در اولین هفته شهریورماه، شاخص کل با افتی 2.2 درصدی نسبت به هفته گذشته مواجه شد تا سومین هفته افت بورس به ثبت برسد. این در حالی بود که در دو روز پایانی هفته شاخص کل بیش از 100 هزار واحد رشد داشت و اگر روند صعودی آهر هفته نبود، بورس از نظر عملکرد منفی رکوردی جدید را به ثبت می‌‎رساند.

حمایت حقوقی‌ها و ورود حقیقی‌ها

در روز دوشنبه شاخص کل در حالی به پایین‌ترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده بود، که از دو هفته پیش نگرانی‌ها در خصوص تداوم روند نزولی بورس موجب خروج بسیاری از معامله‌گران از بازار سهام شده بود. در این هفته به جز دو روز پایانی شاهد خروج پول حقیقی‌ها از بورس بودیم ولی حمایت روز دوشنبه کدهای حقوقی که به صورت هماهنگ انجام شد منجر به این شد که از روز سه‌شنبه کدهای حقیقی مجددا وارد روند معاملات شوند به طوری که روز چهارشنبه حقیقی‌ها بیش از 90 درصد کل خریدها را انجام دهند و رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت برسانند.

ادامه روند نزولی ارزش معاملات

در پایان معاملات این هفته در مجموع حدود 58 هزار میلیارد تومان معامله در بورس انجام شد که معادل ارزش معاملات روزانه 11 هزار و 581 میلیارد تومان بود. رقمی که در مقایسه با هفته گذشته 4 درصد کمتر بود. این سومین هفته متوالی بود که میانگین ارزش معاملات کاهش پیدا می‌کند. با این حساب از نظر ارزش معاملات هفتگی، اولین هفته شهریور کمترین میزان معاملات را از ابتدای تابستان به نام خود ثبت کرد.

هفته بدون عرضه اولیه و پذیره‌نویسی پالایشی یکم

در این هفته هیچ عرضه اولیه‌ای در بازار سهام انجام نشد تا پس از چند هفته متوالی این هفته هیچ نماد جدیدی وارد بورس نشود. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق، آغاز پذیره‌نویسی دومین صندوق قابل معامله بورسی دولتی با نماد «پالایشی یکم» بود. این ETF که با نام «دارا دوم» در میان معامله‌گران جا افتاده بود از روز چهارشنبه قابل پذیره‌نویسی شد. سقف پذیره‌نویسی افراد در دارا یکم و پالایشی یکم 5 میلیون تومان است. بدین ترتیب افرادی که در دارا یکم پذیره‌نویسی کرده بودند تنها 3 میلیون تومان از این صندوق را می‌توانند سفارش دهند.

در این هفته شاهد روند بهبود معاملات و ثبت سفارش‌ها بودیم که دلیل اصلی آن افزایش ظرفیت هسته معاملاتی بود. موضوعی که یکی دیگر از اتفاقات مثبت این هفته بازار سهام بود. با توجه به پایان روند نزولی شاخص کل در این هفته، انتظار می‌رود از هفته بعد بورس مجددا عملکرد هفتگی مثبتی را از خود به جای بگذارد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *