1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بهترین صندوق های سرمایه گذاری

بهترین صندوق های سرمایه گذاری

بهترین صندوق های سرمایه گذاری

پربازده ترین و بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری

بهترین صندوق های سرمایه گذاری در اسفند ماه 1400 صندوق‌های پالایشی یکم 21% ، مشترک کوثر 8.6% ، گسترش فردای ایرانیان 4% و صندوق طلای سرخ نوویرا 4.2% در انواع مختلف به عنوان صندوق‌های سرمایه گذاری برتر ماه از نظر بازدهی انتخاب شدند.

اختتامیه سبز صندوق های سرمایه گذاری در سال 1400

اسفندماه سال 1400 یکی از بهترین ماه‌های سال برای بازار بورس بود. در ماه پایانی قرن چهاردهم شاهد رشد 6.6 درصدی شاخص کل بورس بودیم. رشد شارپ و هیجانی بورس در حالی رخ داد که به عقیده کارشناسان اقتصادی، بازار بورس جامانده‌ترین بازار سال می‌باشد و پتانسیل این را دارد که فاصله‌اش را با ارزش واقعی خود جبران کند. بعد از ماه‌ها، صندوق‌های سهامی در صدر بازدهی ماهانه قرار گرفتند و اکثر صندوق‌های این نوع، در دامنه مثبت به کار خود پایان دادند.

درصد بازدهی انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در اسفند ماه 1400

کالایی مختلط سهامی با درآمد ثابت
3.4 3.9 6.5 1.5

در ادامه این مطلب 5 بهترین صندوق های سرمایه گذاری در اسفند ماه 1400 را در انواع سهامی، مختلط، درآمد ثابت و کالایی معرفی خواهیم کرد.

بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی (بورسی)

بهترین صندوق‌های سهامی ( صندوق های etf) در ماه قبل بهتر از شاخص کل بورس عمل کردند. صندوق‌های پالایشی یکم و زرین کوروش در جدول زیر جزو صندوق‌های ETF هستند و صندوق مشترک تدبیرگردان فردا در ارزی(Arzee.ir) قابل خرید می‌باشد.

نام صندوق بازدهی ماهانه خالص ارزش دارایی (میلیارد تومان)
پالایشی یکم 21 12,520
آوای سهام کیان 11.6 420
مشترک سینا 11.6 37
زرین کوروش 11.6 94
مشترک تدبیرگران فردا 11 127

پالایشی یکم، پا در جای دارایکم!

2 ماه پایانی سال 1400، ماه‌های برگشت بازار بورس و مثبت شدن بازدهی صندوق‌های سهامی بود. در بهمن ماه صندوق دارایکم با بیش از 13% بازدهی در صدر قرار گرفت و در اسفندماه صندوق پالایشی یکم جای آن را در صدر گرفت و با 21 درصد بازدهی مثبت، پربازده‌ترین صندوق سهامی این ماه لقب گرفت. بنابراین باید 2 ماه انتهایی سال را به نام صندوق‌های دولتی زد که با اختلاف از رقبا در جایگاه اول جا خوش کردند.

برای خرید صندوق‌های دولتی حتما باید کد بورسی داشته باشید. در صورتی که کد بورسی ندارید می‌توانید از طریق لینک زیر برای دریافت کد بورسی اقدام کنید.

ثبت نام غیرحضوری در کارگزاری برای دریافت کد بورسی
صندوق سرمایه گذاری سهامی

بهترین صندوق سرمایه گذاری مختلط

میانگین بازدهی صندوق‌های مختلط در آخرین ماه سال 1400 حدود 4 درصد بود. در جدول زیر می‌بینید که صندوق مشترک کوثر با 8.6% بازدهی ماهانه، 2 برابر بیشتر از رقبای خود بازدهی داشته است.

نام صندوق بازدهی ماهانه خالص ارزش دارایی (میلیارد تومان)
مشترک کوثر 8.6 188
زیتون نماد پایا 7.8 71
مشترک پارس 7 43
مشترک گنجینه مهر 6.5 42
توسعه ممتاز 6 356

تنها صندوق ETF جدول فوق صندوق زیتون نماد پایا می‌باشد که با نماد “زیتون” در بازار فعالیت می‌کند. این صندوق در ماه گذشته نیز جزو صندوق‌های برتر از نوع مختلط بود.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

بازدهی ماهانه برترین صندوق‌های با درآمد ثابت در اسفند ماه نشان داد که این صندوق پتانسیل سودسازی بالایی دارند و می‌توانند در زمان رونق بازار بورس، از فرصت استفاده کرده و میزان بازدهی کم ریسک خود را از حالت معمول بیشتر کنند. در ماه‌های گذشته که بازار بورس منفی بود شاهد بازدهی بین 1.5 تا 2 درصد در این نوع صندوق‌ها بودیم ولی در ماه گذشته تجربه سوددهی 4 درصدی در یک ماه را هم داشتیم. صندوق گسترش فردای ایرانیان با 4 درصد بازدهی ماهانه در صدر جدول پربازده‌ترین صندوق‌های با درآمد ثابت اسفند ماه 1400 قرار گرفت.

نام صندوق بازدهی ماهانه خالص ارزش دارایی (میلیارد تومان)
گسترش فردای ایرانیان  4 3,566
گنجینه الماس بیمه دی 3.5 207
مشترک صنعت و معدن 3.3 150
مشترک البرز 3.2 73
پیشگامان سرمایه نوآفرین 3.1 14

برخلاف بهمن ماه که صندوق‌های برتر از نوع ETF بودند؛ در اسفند 1400 همه صندوق‌های پربازده جزو صندوق‌های صدور و ابطالی بودند.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری منتخب ارزی(Arzee.ir) روی لینک زیر کلیک کنید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری کالایی( صندوق های سرمایه گذاری طلا و زعفران)

پس از 2 ماه بازدهی منفی در صندوق‌های کالایی، با مثبت تر شدن قیمت‌ها در ارز و اونس جهانی، شاهد رشد صندوق‌های کالایی بودیم به طوری که همه 8 صندوق از این نوع در دامنه مثبت به کار خود پایان دادند. صندوق طلای سرخ نوویرا با 4.2% در صدر قرار گرفت و سایر صندوق‌ها هم بیش از 3 درصد بازدهی ماهانه بدست آوردند.

آمار عملکردی صندوق‌های کالایی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نام صندوق بازدهی ماهانه خالص ارزش دارایی (میلیارد تومان)
طلای سرخ نوویرا 4.2 124
گروه زعفران سحرخیز 3.9 131
صندوق طلای لوتوس 3.5 1,136
صندوق طلای کهربا 3.4 183
صندوق طلای مفید 3.3 305
صندوق طلای زرافشان امید ایرانیان 3.2 287
صندوق طلای کیان 3.1 444
صندوق طلای زرین آگاه 3 88

صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلا در ماه قبل بین 3 تا 3.5 درصد بازدهی مثبت داشتند.

صندوق سرمایه گذاری کالایی

بهترین صندوق سرمایه گذاری را چگونه انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری فاکتورهای زیادی وجود دارد و شما نمی‌توانید تنها با در نظر میزان سرمایه خود، صندوق مناسب را برگزینید. مواردی که باید در این انتخاب در نظر گرفته شود شامل بازه‌ی سرمایه گذاری، مشخص کردن میزان ریسک پذیری، شرایط اقتصادی کشور و تورم است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد و همچنین محاسبه ضریب آلفا و بتای صندوق سرمایه گذاری، می‌توانید بهترین صندوق سرمایه گذاری مناسب با شرایط و موقعیت خود را انتخاب کنید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین مزیت صندوق‌های سرمایه گذاری چیست؟

در برخی بانک‌ها نیز امکان سپرده گذاری با سود کم وجود دارد که با سرمایه گذاری در صندوق‌ها تفاوت‌هایی دارد. به عنوان مثال، ریسک سپرده‌های بانکی از صندوق‌های سرمایه گذاری کمتر است و به همان نسبت بازده کمتری نیز دارد. تفاوت اساسی دیگر، سرعت نقدشوندگی است. احتمالا می‌توانید حدس بزنید که سرعت نقدشوندگی بانک‌ها بیشتر از صندوق‌های سرمایه گذاری است. شما به راحتی و در حد یک کارت به کارت ساده می توانید سرمایه خود را نقد و برداشت کنید. اما در صندوق‌ها اینگونه نیست و نیاز به چند روز زمان خواهد داشت.

صندوق‌های سرمایه گذاری مزایای زیادی دارند. مانند سهولت در سرمایه گذاری، امکان سرمایه گذاری با مبالغ کم، نقدشوندگی خوب، شفافیت اطلاعات، تنوع صندوق‌ها و مدیریت توسط افراد حرفه‌ای. اما بهترین ومهم‌ترین مزیت صندوق سرمایه گذاری نقدشوندگی بالا آن است. اگر شما در طول مدت سرمایه گذاری خود بخواهید سرمایه خود را نقد کنید، ظرف مدت چند روز این کار انجام خواهد شد.

تفاوت پس انداز در بانک و صندوق‌های سرمایه گذاری چیست؟

پیش از اینکه تفاوت‌های پس انداز در بانک‌ها و سرمایه گذاری در صندوق‌ها را توضیح دهیم، باید بگوییم که سرمایه گذاری و پس انداز نیز کاملا با هم متفاوت هستند. پس انداز یعنی فرد بخشی از درآمد خود را برای روز مبادا کنار بگذارد. سودی نخواهد داشت و معمولا کوتاه مدت است. اما سرمایه گذاری به این معناست که فرد، پول خود را با نگاهی بلند مدت و با هدف افزایش سرمایه و بازدهی مناسب، در بازارهای مالی مانند بورس، صندوق‌های سرمایه گذاری یا اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند.

چگونه به صندوق‌های سرمایه گذاری اعتماد کنیم؟

درست است که بیشتر افراد تمایل دارند بخشی از درآمد و پول خود را سرمایه گذاری کنند، اما اغلب می‌ترسند و نمی‌توانند به راه پیش روی خود اعتماد کنند. در واقع سرمایه گذاران زمانی می‌توانند سرمایه گذاری را آغاز کنند که در مسیر خود احساس امنیت داشته باشند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا صندوق‌های سرمایه گذاری امن و قابل اعتماد هستند؟
مهم‌ترین ترس سرمایه ‌گذاران، ترس از دست دادن سرمایه‌شان است. در نتیجه مواردی که می‌تواند این ترس را کم کند و افراد را به سرمایه گذاری ترغیب کند، مواردی مانند جبران خسارت، ضمانت نقد شوندگی و اعتبار صندوقی که برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند، می‌باشد.
بنابراین چیزی که باعث می‌شود، سرمایه‌ گذاران به صندوق‌ها اعتماد کنند، علاوه بر مواردی مانند تاییدیه سازمان بورس جهت فعالیت هر یک از صندوق‌ها، ضمانت نقد شوندگی، کم ریسک بودن و بازده مناسب، مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها است. یعنی صندوق‌های سرمایه گذاری توسط افراد حرفه‌ای و متخصص در زمینه بازارهای مالی اداره و مدیریت می‌شوند. به همین دلیل روشی امن و قابل اعتماد به منظور حفظ و افزایش سرمایه به شمار می‌رود.

برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری از کجا شروع کنیم؟

اگر قصد دارید برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام کنید، باید مراحلی را طی کنید. اما پیش از انجام این مراحل باید تعیین کنید که می‌خواهید سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید یا کوتاه مدت؟ میزان سرمایه تان چقدراست؟ و اینکه اصلا هدف شما از سرمایه گذاری چیست و می‌خواهید به چه چیزی برسید؟
پس از پاسخ به این سوالات و مشخص شدن هدف، برای سرمایه گذاری از مبالغ کم شروع کنید. همچنین صندوقی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که آشنایی کافی با آن را داشته باشید. در این صورت پس از ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت، می‌توانید با ثبت نام در صندوق سرمایه گذاری مورد نظر خود از طریق سامانه رسام، فعالیت خود را آغاز کنید.

برای مطالعه سایر گزارش‌های تحلیلی در رابطه با صندوق‌های سرمایه گذاری به لینک زیر مراجعه کنید.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *