2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار سرمایه

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار سرمایه

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از بورس نیوز،

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران در حالی به استقبال تعطیلات کرونایی رفت که فقط یک قدم تا ورود به کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی فاصله دارد.

سید محمد هادی موسوی مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: “دلار” محدوده مقاومتی مهمی را پشت سر گذاشته که علاوه بر عوامل مختلف اثرگذار بر نرخ ارز و درگیری های افغانستان و کرونا، خبر برداشت 40 هزار میلیارد تومانی دولت از تنخواه بانک مرکزی و افزایش انتظارات تورمی هم در رشد روزهای اخیر نرخ ارز موثر بوده است.

وی افزود: به هر حال به نظر می رسد دلار میل به عقب نشینی ندارد و مقاومت بعدی، 30 هزار تومان خواهد بود. نکته اینجاست که اظهارنظرها در مورد کاهش نرخ ارز و وعده دلار 15 هزار تومانی در دولت قبل و نیز احتمال سرکوب نرخ ارز در دولت آقای رئیسی، مانع رشد بازار سرمایه شده بود؛ اما با رشد نرخ ارز در روزهای اخیر و کاهش خوشبینی ها به نتیجه مذاکرات وین، احتمال کاهش نرخ ارز را بسیار ضعیف کرده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ بهره بین بانکی هم نسبتا با ثبات بوده و میانگین نرخ بهره در بازار بین بانکی، هفته سوم مرداد، حدود 18.18 درصد بوده است و بهره بازار ثانویه(اوراق اخزا) هم حدود 21 درصد است. با توجه اینکه دولت برای تامین کسری بودجه، به سمت تنخواه بانک مرکزی متمرکز شده و بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش داشته است. بانک مرکزی بعنوان سیاستگذار پولی در بازار بین بانکی سیاست های انبساطی در پیش گرفته که این امر باعث شده در بازار بین بانکی بتواند جذب نقدینگی داشته باشد، فروش اوراق دولتی طی این هفته از حدود 7 هزار میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم کمتر از میزانی است که در بودجه 1400 پیش بینی شده است.

وی افزود: از سوی دیگر، اعضای پیشنهادی کابینه دولت هم مشخص شده اند و به نظر می رسد برخی از افراد پیشنهادی برای کابینه از جمله سازمان برنامه و بودجه، ضعیف تر از انتظارات بوده و پتانسیل تحول آفرینی چندانی ندارند و از این رو، بازار سرمایه نسبت به کابینه دولت، واکنش مثبتی نشان نداده است.

موسوی با اشاره به تاثیر قیمت های جهانی بر سودآوری شرکت های بزرگ بورسی، اضافه کرد: قیمت های جهانی در کوتاه مدت با ثبات به نظر می رسد؛ اما هنوز می توان تارگت های بالاتری برای کامودیتی ها متصور بود. بعنوان مثال سقف قیمت روی یا اوره یا نفت خام جهانی بالاتر از قیمت های فعلی است و چه بسا سایر کامودیتی ها نیز همچون مس تا محدوده سقف های قبلی رشد کنند. بنابراین ریسک خاصی متوجه صنایع وابسته به قیمت های جهانی نیست و می توان سهام صنایع کامودیتی محور بالاخص سهام هلدینگ های بزرگ این گروه را ارزنده ارزیابی کرد. کما اینکه با وجود رشد بازار سرمایه از کانال 1 میلیون و 100 هزار واحدی تا نزدیکی 1 میلیون و 500 هزار واحد، فروشنده زیادی در این گروه ها مشاهده نمی شود و اکثر صندوق ها، دنبال گزینه های مناسب برای خرید هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلیل افزایش عرضه های روز شنبه گفت: شاید بعضی فعالان بازارسرمایه از تعطیلات چند روزه اطلاع داشتند و همین بهانه ای برای فروش و خروج نقدینگی از سهام و نیز صندوق های درآمد ثابت شد. ضمن اینکه شاخص کل به نزدیکی مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحدی رسیده که محدوده مهمی برای بازار است و در صورت تداوم شیب افزایشی نرخ دلار، انتظار می رود شاخص کل به سمت کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی حرکت کند. البته در صورت اصلاح نرخ ارز، بازار سرمایه هم یک استراحت زمانی در پیش خواهد داشت. در مجموع در حال حاضر انتظار ریزش بازار سرمایه نمی رود؛ اما یک دوره استراحت در بازار محتمل است. چشم انداز مبهم اقتصادی کشور ما موجب شده نگاه اکثر سرمایه گذاران به بازار سرمایه، نگاهی کوتاه مدت باشد و سرمایه گذاری های یکساله، به زعم بسیاری از فعالان این بازار، سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می شود که امیدواریم این نگاه، بلندمدت تر شود.

گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری 

موسوی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه، نمی توان بازار سرمایه را فقط بر اساس گروه بندی صنایع پیش بینی کرد و سرمایه گذاران باید وضعیت هر سهم را بطور مجزا مورد بررسی قرار دهند. سهام صنایع کامودیتی محور همچنان قابلیت رشد دارند. در میان گروه فلزات اساسی، هنوز نمادهای “فولاد” و “فخوز” جذابیت زیادی دارند و سهم های دیگری هم در این گروه وجود دارد که P بر E کمتر از 5 داشته و پتانسیل رشد دارند. در گروه کانه های فلزی هم “ومعادن” ، “کچاد” و “کگل” سقف های جدیدی لمس کرده اند و “وامید” از جمله نمادهای جا مانده این گروه محسوب می شود. در گروه پالایشی هم “شاوان” ، “شراز” و “شبریز” P بر E مناسب تری دارند. در سایر گروه ها نیز می توان گزینه های مناسب تر را انتخاب کرد.

وی افزود: یکی از صنایع بزرگ بازار سرمایه که از رشد هفته های اخیر بهره ای نبرده، صنعت خودروسازی است. سهامداران این صنعت در انتظار خبر آزادسازی قیمت خودرو یا عرضه خودرو در بورس کالا هستند و از صحبت های کابینه پیشنهادی رئیس جمهور چنین برداشت می شود که ایشان از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می کنند و این اتفاق می تواند اثر مثبتی بر سهام شرکت های خودرویی داشته باشد و بازدهی تقریبا 20 درصد برای سهامداران به ارمغان بیاورد. ضمن اینکه اگر خبر مثبتی هم از مذاکرات مطرح شود، بر اقبال خودرویی ها خواهد افزود؛ چرا که اخبار مثبت سیاسی بطور سنتی موجب اقبال سهام خودرویی و بانکی خواهد شد. بانک ها بعد از آنکه بانک ملت سود تسعیر قابل انتظار را شناسایی نکرد، وارد یک دوره استراحت طولانی مدت شدند و اخبار مثبت سیاسی یا ارائه گزارش های بهتر احتمالا بازدهی 20 درصد بانک ها را هم به همراه خواهد داشت.

توصیه ای به سهامداران کم تجربه 

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران کم تجربه توصیه می شود هر هفته بخشی از سبد خود را (مثلا 10 درصد) به صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله تبدیل کنند. این صندوق ها تلاش می کنند همواره بهتر از شاخص کل عمل کنند؛ حال آنکه سهامداران کم تجربه معمولا بازدهی کمتر از شاخص کسب می کنند و هزینه معاملات بیشتری هم متحمل می شوند. بنابراین بهتر است سهامداران کم تجربه تر، به تدریج سهام خود را تبدیل به یونیت های صندوق سرمایه گذاری کنند تا هم ریسک کمتری متوجه آنان باشد و هم خیالی آسوده تر داشته باشند‌.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *