2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت کمتر از ۱۰ درصد سهام دارند

بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت کمتر از ۱۰ درصد سهام دارند

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سازمان بورس و اوراق بهادار طی ابلاغیه‌ای، سقف خرید “سهام، حق تقدم سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی” را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، حداکثر 10 درصد از ارزش کل دارایی‌ صندوق اعلام کرد.

امیر ندیری، مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار سنا در رابطه با تاثیر این ابلاغیه بر بازار سرمایه، اظهار کرد: ایجاد محدودیت و الزام خرید برای فیکس‌اینکام‌ها اقدامی اشتباهی بود که خوشبختانه در گام نخست اصلاح حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، این الزام برداشته شد و در گام بعدی به منظور پوشش ریسک، سقف خرید آن‌ها کاهش یافت. هر میزان که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختیار بیشتری برای تخصیص منابع داشته باشند، امکان ایجاد بازدهی بیشتری به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه سازمان بورس در جهت کاهش ریسک فیکس‌اینکام‌ها ابلاغ شده است و متناسب با کاهش ریسک، میزان بازدهی افزایش پیدا می‌کند، تشریح کرد: پس از ریزش بازار در سال 99، صندوق‌هایی که درصد زیادی از منابع خود را به سهام اختصاص داده بودند، با افت زیاد بازدهی رو به رو شدند و حتی بعضا به مرز زیان‌دهی رسیدند؛ در حقیقت این مسئله تهدیدی برای صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز به‌وجود آورد.

ندیری ادامه داد: مصوبه کاهش نصاب سهام صندوق‌های درآمد ثابت به 10 درصد، حداکثر و “سقف”میزان سرمایه‌گذاری فیکس‌اینکام‌ها را مشخص کرده است و محدودیتی در حداقل و “کف خرید” آن‌ها وجود ندارد، بنابراین باتوجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با رعایت اصول سرمایه‌گذاری و تدابیر حرفه‌ای، مدیریت می‌شود، مدیر صندوق متناسب با شرایط بازار میزان سرمایه‌گذاری خود را مشخص می‌کند. به‌طور معمول صندوق‌های سرمایه‌گذاری حدود 2 درصد از منابع خود را به خرید سهام اختصاص می‌دهند، بنابراین این ابلاغیه تغییری در استراتژی آن‌ها ایجاد نمی‌کند و تاثیر چندانی ندارد.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار افزود: در حال حاضر حدود 120 صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت فعال هستند که اغلب آنها کمتر از 10 درصد از منابع خود را به خرید سهام اختصاص می‌دهند.

وی ضمن ابراز اینکه صندوق‌های فیکس‌اینکام اقدامی جسورانه ندارند، بیان کرد: اگر بازار سرمایه 4 روز متوالی منفی باشد، صندوق‌ها زیان شناسایی می‌کنند، بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت متقبل چنین ریسکی نمی‌شوند و تعداد اندک و جزئی از آن‌ها بیشتر از 10 درصد از پرتفوی خود را به خرید سهم تخصیص می‌دهند.

مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار تصریح کرد: میزان سقف حدنصاب متغییر بوده و با توجه به شرایط بازار تغییر پیدا می‌کند، به طور نمونه در سال‌های گذشته این مقدار حدود 20 درصد بود و بعد به 15 درصد کاهش پیدا کرد و اکنون به 10 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در حقیقت حد نصاب سهام در صندوق‌های درآمد ثابت در سه سال گذشته بارها تغییر کرده است؛ زمانی که بازار نزولی باشد، این مقدار افزایش میابد که تقاضای بیشتری ایجاد بشود و زمانی که بازار صعودی بوده، نیازی به ایجاد تقاضای مضاعف نیست، چه بسا که با فروش صندوق‌ها، تعادل نسبی بیشتری در بازار ایجاد می‌شود؛ ضمن اینکه با این اقدام صندوق‌ها از پوشش ریسک بیشتری برخوردار می‌شود و ماهیت صندوق درآمد ثابت به درستی حفظ خواهد شد.

ندیری گفت: باتوجه به روند صعودی و شرایط مطلوب بازار سرمایه، اکنون بهترین زمان برای انجام اقدامات اصلاحی این چنینی است. زمانی که بازار نزولی باشد، خریداری وجود ندارد و عرضه صندوق‌ها باعث ترس سرمایه‌گذاران و تشدید ریزش می‌شود اما در چند ماه گذشته که بازار سرمایه بازدهی حدودا 40 الی 50 درصدی ایجاد کرده است، این اقدام اصلاحی بخشی از نیاز بازار و تقاضا را پاسخ می‌دهد و بهترین زمان برای ریل‌گذاری و تنظیم فیکس‌اینکام‌ها متناسب کارکرد اصلیشان است.

زهرا فعله گری

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *