1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بررسی علت‌های جهش شدید قیمت XRP

بررسی علت‌های جهش شدید قیمت XRP

بررسی علت‌های جهش شدید قیمت XRP

قیمت ریپل در روزهای گذشته با جهشی قابل‌توجه همراه بوده است و در حال حاضر هم در محدوده ۱.۸ دلار معامله می‌شود. کارشناسان از فعالیت معامله‌گران در بازار ریپل و اتفاقات مثبت پیرامون دعوی حقوقی این شرکت با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، به‌عنوان دلایل رشد این ارز دیجیتال یاد می‌کنند.

به گزارش کوین تلگراف، گزارش‌ها حاکی از آن است که سهام شرکت ریپل بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار در بازار ثانویه معامله می‌شود. ریپل شرکت سازنده زیرساخت توکن XRP است که در شبکه‌هایی مثل ریپل نت (RippleNet) از آن برای پردازش پرداخت‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند.

این ارزش‌گذاری برای شرکت ریپل در حالی است که ارزش مجموع دارایی‌های XRP این شرکت اکنون به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسیده که ده‌ها برابر ارزش خود شرکت است.

مایکل نووگراتز (Michael Novogratz)، سرمایه‌گذار میلیاردر ارزهای دیجیتال و مدیرعامل گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، دراین‌باره گفت:

سهام ریپل در بازار ثانویه با ارزش‌گذاری ۲ تا ۳ میلیارد دلار «معامله» می‌شود. XRP در ترازنامه آن‌ها ارزشی حدود ۷۰ میلیارد دلار دارد. یکی از قیمت‌ها اشتباه به نظر می‌رسد. اگر قیمت XRP از نزدیک بودن حل‌وفصل [پرونده ریپل] خبر می‌دهد، سهام این شرکت به‌شدت ارزان است. در غیر این صورت، توکن XRP بسیار گران به نظر می‌رسد. نظری دارید؟

آیا XRP زیر قیمت ارزش‌گذاری شده است؟

به‌گفته لئونیداس هاجیلویزو (Leonidas Hadjiloizou)، پژوهشگر کهنه‌کار ارزهای دیجیتال، XRP قفل‌شده در ترازنامه شرکت ریپل، احتمالاً در ارزش سهام این شرکت محاسبه نشده است.

این دارایی‌ها تا زمانی که آزاد نشوند، قابل‌دسترسی نیستند. این امر باعث می‌شود که در ارزش‌گذاری سهام شرکت محاسبه نشوند.

هاجیلویزو گفت:

۶۲ میلیارد دلار XRP در ترازنامه ریپل به‌صورت وجه تضمین قفل شده است. در عین حال، فروش XRP توسط ریپل از مواردی است که SEC آن را هدف حمله قرار داده است. بنابراین از آنجا که وضعیت XRP هنوز در ابهام است، احتمالاً بازار دارایی‌های XRP ریپل را ارزش‌گذاری نکرده است.

در دسامبر سال ۲۰۱۷، تیم ریپل توضیح داد که هر ماه ۱ میلیارد واحد XRP در وجه تضمین این شرکت آزاد می‌شود و این کار تا ۵۵ ماه متوالی انجام خواهد شد.

تیم ریپل در آن زمان گفت:

این وجه تضمین شامل تضامین مستقل دفتر کل است که در طول ۵۵ ماه آینده در هر ماه یک میلیارد XRP را آزاد می‌کند. این کار محدودیت بالایی را در مقدار XRP جدیدی که می‌تواند وارد گردش شود، ایجاد می‌کند. مقدار XRP که واقعاً برای وارد شدن در گردش آزاد می‌شود، احتمالاً بسیار کمتر از این است.

از لحاظ نظری، اگر مقدار XRP موجود در ترازنامه شرکت آزاد شود و قیمت XRP افت نکند، سهام ریپل زیر قیمت ارزش‌گذاری‌ شده است.

موضوع اختلاف ارزش سهام ریپل و میزان دارایی XRP آن زمانی به میان آمد که به‌رغم شکایت حقوقی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) که هنوز در جریان است، قیمت XRP به بالای یک دلار رسید.

از اول آوریل تاکنون، قیمت XRP از ۰.۵۷ دلار به نزدیک ۱.۹۵ دلار (۲۵ فروردین‌ماه) رسیده است.

علت رشد XRP چیست؟

نمودار قیمت ریپل

در طول دو هفته گذشته، عامل اصلی رشد ۲۴۰ درصدی XRP پیروزی‌های ریپل در نبرد حقوقی با SEC بوده است. وکلای این شرکت اجازه دسترسی به سوابق بحث‌های داخلی SEC در مورد ارزهای دیجیتال را از دادگاه گرفتند. همچنین، دادگاه SEC را از امکان افشای سوابق مالی دو مدیر ریپل محروم کرد.

دلیل دیگر ممکن است به همگرایی معاملات بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌ها مربوط باشد؛ به‌ویژه که حرکت قیمتی بیت کوین یک‌سویه شده و این به آلت کوین‌ها امکان می‌دهد تا رشد داشته باشند.

کلوین کوه (Kelvin Koh)، از مدیران شرکت اسپارتان گروپ (Spartan Group)، یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های متمرکز بر دیفای در آسیا، گفت که صندوق‌های کمّی بزرگ تلاش دارند از همگرایی میان بیت کوین و آلت کوین‌های اصلی سود کنند.

از همین رو، روند حرکت سرمایه به سمت آلت کوین‌ها و بازگشت به بیت کوین گاه‌گاهی اتفاق می‌افتد. کوه نوشت:

دلیل اینکه این اتفاق به‌صورت دوره‌ای روی می‌دهد این است که تعداد زیادی صندوق کمّی هست که مشغول معامله همگرایی میان بیت کوین و تعدادی از آلت کوین‌های نقدپذیر می‌شوند. وقتی که این آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین ارزان هستند، آنها را انباشت می‌کنند و وقتی گران می‌شوند، به بیت کوین تبدیل می‌کنند. هیچ تحلیل بنیادی در کار نیست، بنابراین برای عقلانی کردن این روند زیاد تلاش نکنید. کارایی این استراتژی با گذشت زمان اثبات شده است و مدیران بسیاری هستند که این بازی را انجام می‌دهند؛ تا حدی که این روند ناگزیر شده و مداوم اتفاق می‌افتد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *