1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بررسی روند انس جهانی طلا در وضعیت انتظارات معامله‌گران / صعود طلا به بالای سطح ۲ هزار دلار

بررسی روند انس جهانی طلا در وضعیت انتظارات معامله‌گران / صعود طلا به بالای سطح ۲ هزار دلار

بررسی روند انس جهانی طلا در وضعیت انتظارات معامله‌گران / صعود طلا به بالای سطح 2 هزار دلار

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی‌ها در مورد بخش بانکی و نشانه‌های رکودی، قیمت طلا برای اولین بار در سال 2023 به بالای سطح دو هزار دلار رسید.

در مقابل اما افزایش حجم ترازنامه در راستای حمایت از این بخش و در ادامه، تداوم موضع انقباضی فدرال رزرو و افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره باعث افزایش نسبی بازده اوراق قرضه آمریکا و توقف رشد طلا با نوسانات محدود شد.

اهمیت تصمیمات فد برای طلا

تحلیلگر بازارهای مالی جهانی، ابراهیم حاجی‌احمدی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی روند قیمت انس جهانی و رویدادهای اخیر این بازار پرداخته است.

وی در ادامه تحلیل پیشین خود درباره انس جهانی طلا گفت: با توجه به فروکش کردن هیجانات ناشی از ریسک‌های بالقوه بخش بانکی، شاهد افزایش ریسک‌پذیری در بازار و نوسانات محدود انس جهانی طلا بودیم. گفتنی است، در نظر گرفتن سیاست‌های پولی و مالی فدرال رزرو احتمالا در میان‌مدت همچنان برای طلا حائز اهمیت خواهد بود.

انتظارات کنونی بازار انس جهانی

حاجی‌احمدی ادامه داد: در حال حاضر انتظارات بازار به سمت افزایش یک پله‌ای نرخ بهره در ماه می سوق پیدا کرده است که با توجه به خلاصه پیش‌بینی‌های اقتصادی، نمودار دات‌پلات و لحن محتاطانه در بیانیه فدرال رزرو پیرامون نرخ نهایی، احتمال اینکه در مراحل پایانی افزایش نرخ‌ها باشیم بسیار زیاد است.

وی افزود، در نتیجه انتظار می‌رود احتمالا در سه ماهه چهارم سال 2023 شاهد سیاست معکوس و در جهت کاهش نرخ‌ها باشیم که می‌تواند از قیمت طلا حمایت به عمل بیاورد.

این تحلیلگر بازارهای مالی بیان کرد: بنابراین مادامی که تغییرات محسوسی در مفروضات تحلیلی نداشته باشیم، نوسانات منفی را می‌توانیم در قالب استراحتی مقطعی و گذرا در نظر بگیریم، زیرا پس از اتمام سیاست‌های انقباضی در نیمه نخست 2023 (حتی با فرض کاهش نشانه‌های رکودی) می‌توان انتظار داشت رویکرد معکوس فد در میان‌مدت موجبات تقویت و رشد انس جهانی طلا را فراهم نماید.

رویدادهای پیش روی طلای جهانی

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی رویدادهای پیش روی بازار گفت: مهمترین رویدادها در هفته پیش رو عبارت است از شاخص PMI در بخش تولید و خدمات که توسط موسسه ISM منتشر خواهد شد و توسط فعالان بازار به دقت زیر نظر گرفته می‌شود. از طرفی گزارش اشتغال بخش خصوصی ADP که پیش‌بینی می‌شود به شدت کاهش یابد و از 242 هزار در ماه فوریه به 10 هزار در ماه مارس برسد.

وی ادامه داد: همچنین اداره آمار کار ایالات متحده داده‌های بازار کار ماه مارس را منتشر خواهد کرد؛ بنابراین انتشار منفی ADP و همچنین کاهش محسوس در زیرشاخص قیمت‌های پرداختی PMI بخش خدمات و نیز گزارش NFP و حقوق و دستمزد می‌توانند به عنوان محرک‌های اصلی بازار در هفته پیش رو، بر دلار و نوسانات طلا تاثیرات زیادی بگذارد.

نمودار انس جهانی طلا
روند انس جهانی پیش از صعود به بالای سطح 2 هزار دلار. Tradingview

در ادامه و بر اساس سناریوهای دنبال شده در تحلیل تکنیکال گزارش‌های قبل، این تحلیلگر بازارهای مالی بیان کرد: از منظر تکنیکی، نمودار قیمتی انس جهانی طلا در یک ساختار اصلاح زمانی، به نظر در حال تکمیل الگوی pennant بوده است که این مهم در صورت حفظ محدوده حمایتی 1940 دلار و شکست استاندارد تراکم و خروج آن از سمت بالای الگو می‌تواند زمینه را برای رشد طلا تا حوالی سطح 2050 فراهم نماید.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *