تجارت نیوز/ یک کارشناس بورس می‌گوید: معمولا بعد از اینکه تصمیم نهایی در رابطه با خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی یا تصویب لایحه بودجه گرفته می‌شود بازار سهام در دو یا سه روز ابتدایی بر اساس تاثیر و جو هیجانی حاصل از تصمیم گرفته شده مثبت یا منفی می‌شود اما بعد از چند روز دوباره به حالت معمول و متعادل خود بازمی‌گردد.

طبق جلسه امروز مجلس پروتکل الحاقی از ۵ اسفند ۹۹ متوقف و بازرسی‌های آژانس صرفا محدود به نظارت‌های پادمان خواهد شد. اما این تصمیم چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه دامنه نوسان نامتقارن بورس گفت: چیزی که مشخص بود این است که راهکارهایی مانند کاهش دامنه نوسان و بسته افزایش ظرفیت اعتباری کوتاه‌مدت بودند و بازار سهام پس از چند روز به شکل قدیم خودش بازگشت. اما بازار سهام منتظر بحث‌های بلندمدت مانند تعیین تکلیف شدن لایحه بودجه و خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی بودند و به نظرم بورس بازاری هوشمند است و سهامداران و بازار قبل از هز اتفاقی نتایج را پیش‌خور می‌کنند.

این کارشناس در رابطه با روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا گفت: روی کار آمدن بایدن در آمریکا تغییر مهره و تغییر تاکنیک در سیاست‌های آمریکا است و این انتخاب در بالاترین حد خود یک تغییر استراتژی است و به نظرم چشم‌انداز آمریکا هیچ تغییر نکرده است. چون در سیاست‌های کلی ایران و آمریکا تغییر خاصی حاصل نشده و اگر روابط ایران و آمریکا در همین سطح بماند قیمت دلار نیز نوسان ندارد و در نتیجه بازار سهام نیز تغییر خاصی نمی‌کند. اما به نظرم بورس تثبیت قیمت دلار را پیش‌خور کرده است و برای همین به افزایش قیمت‌های جهانی و سایر متغییرهای مثبت واکنشی نشان نمی‌دهد و درجا می‌زند.

این کارشناس در رابطه با پیش‌بینی روند بورس در آینده گفت: به نظر می‌رسد چون تغییرات زیادی صورت نگرفته بازار سهام رشد یا نزول شدیدی در آینده نخواهد داشت و متعادل خواهد بود.

این کارشناس در پایان افزود: معمولا بعد از اینکه تصمیم نهایی در رابطه با خروج ایران از پروتکل‌های الحاقی یا تصویب لایحه بودجه گرفته می‌شود بازار سهام در دو یا سه روز ابتدایی بر اساس تاثیر و جو هیجانی حاصل از تصمیم گرفته شده مثبت یا منفی می‌شود اما بعد از چند روز دوباره به حالت معمول و متعادل خود بازمی‌گردد.

همچنین به عقیده عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پروتکل‌های الحاقی گفت: خروج از پروتکل‌های الحاقی یک جور نمایش انتخاباتی برای مجلس است و آمریکا نیز این موضوع را می‌داند و پیش‌بینی می‌شود خروج ایران از این پروتکل‌ها با واکنشی از سمت آمریکا همراه نباشد و همین موضوع باعث می‌شود اتفاق غیر منتظره‌ای در بازار دلار و بورس رخ ندهد.