1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

برخورد انضباطی با مدیرانی که ظرف مهلت ابلاغی بازارگردان معرفی نکنند/آراء انضباطی متخلفین مطابق مقررات منتشر می شود/ بورس و فرا بورس مکلفند تخلفات را به سازمان گزارش کنند

برخورد انضباطی با مدیرانی که ظرف مهلت ابلاغی بازارگردان معرفی نکنند/آراء انضباطی متخلفین مطابق مقررات منتشر می شود/ بورس و فرا بورس مکلفند تخلفات را به سازمان گزارش کنند

برخورد انضباطی با مدیرانی که ظرف مهلت ابلاغی بازارگردان معرفی نکنند/آراء انضباطی متخلفین مطابق مقررات منتشر می شود/ بورس و فرا بورس مکلفند تخلفات را به سازمان گزارش کنند

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

مدیران و ناشرانی که برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی حداقل یک بازارگردان در موعد مقرر اقدام نکنند، متخلف محسوب شده و با آنها طبق مقررات برخورد خواهد شد.  

جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: مطابق مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان، کلیه ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان، مکلف به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی حداقل یک بازارگردان حسب مورد به بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ظرف مهلت ابلاغی از سوی بورس تهران و فرابورس ایران شده اند.

وی ادامه داد:  به واسطه این مصوبه، تمامی ناشران اوراق بهادار اعم از ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس ایران و همچنین ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ملزم به انعقاد قرارداد با حداقل یک بازارگردان و اعلام آن به بورس مربوطه خواهند بود. همچنین بر اساس مصوبه مذکور، شرکت های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مکلف به رصد و نظارت بر این امر  و رسیدگی به تخلف از آن مطابق مقررات هستند.

 جمالی تاکید کرد: این مصوبه که در جهت الزام به وجود بازارگردان به ازاء هر ورقه بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه و تقویت نهاد بازارگردانی ابلاغ شده، به شدت و با قاطعیت از سوی سازمان بورس پیگیری خواهد شد و این سازمان از تمامی ابزارها جهت عملیاتی شدن این موضوع استفاده خواهد کرد.

معاون حقوقی سازمان بورس  تصریح کرد: بر حسب این مصوبه، عدم معرفی و انعقاد قرارداد بازارگردانی ظرف مهلت اعلامی از سوی بورس و فرابورس، تخلف محسوب شده و با قاطعیت با مدیران متخلف برخورد خواهد شد.
عدم معرفی و انعقاد قرارداد بازارگردانی ظرف مهلت اعلامی از سوی بورس و فرابورس، تخلف محسوب شده و با قاطعیت با مدیران متخلف برخورد خواهد شد.

جمالی اظهار داشت: بر اساس مواد 13 و 14 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و آئین نامه‌های اجرایی مربوطه، تخلف از این مصوبه، حسب مورد مستلزم مجازات ‌هایی همچون سلب صلاحیت مدیر از تصدی به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت یا تمام شرکت‌ها و اشخاص تحت نظارت، جرائم نقدی، لغو یا تعلیق مجوز، لغو پذیرش و … است.

وی با بیان اینکه بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مکلفند نسبت به اجرای ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت و  اهتمام کامل داشته باشند و به تخلفات بلافاصله و بر اساس مقررات رسیدگی کرده و مراتب را به سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش نمایند، افزود:  همچنین مراجع رسیدگی به تخلفات نیز مکلفند در صورت دریافت گزارش تخلف از ابلاغیه اخیر سازمان، در وقت فوق العاده و بلافاصله با جدیت و قاطعیت به موضوع رسیدگی و مدیران متخلف را به مجازات های مقرر و متناسب محکوم کنند.

جمالی گفت: آراء انضباطی مذکور در صورت قطعیت و متناسب با نوع مجازات بر اساس الزامات مندرج در بند (چ) ماده 36 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر و عموم از اسامی متخلفین مطلع خواهند شد.

وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس بند (چ) ماده 36 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور موظف است عملکرد مدیران نهادهای مالی و ناشران اوراق بهادار را از حیث رعایت قوانین و مقررات حاکم بر بازار اوراق بهادار و سوابق تخلفاتی و کیفری مربوط به آنها در طول مدیریت بر اساس ترتیبات اجرایی مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار منتشر کند.

معاون حقوقی سازمان بورس ادامه داد: در همین راستا با توجه به فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای عملیاتی شدن این تکلیف قانونی، و مباحث مطروحه در شورای عالی بورس و اوراق بهادار و هیات مدیره سازمان، آراء انضباطی مدیران متخلف نیز بر اساس مقررات در سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر و اسامی متخلفان به عموم اعلام خواهد شد. همچنین لینک سامانه مربوط به انتشار آراء انضباطی در سایت رسمی سازمان به نشانی www.seo.ir  در دسترس است.

از طرف دیگر سازمان فهرستی از اشخاص حقوقی که تعهد پذیری و مسوولیت پذیری مناسبی داشته و  مقررات بازار را به موقع اجرا می کنند تهیه کرده و در رسیدگی به درخواست های آنان برای دریافت هر گونه مجوز و خدمات مالی به سرعت و با اولویت رسیدگی خواهد کرد. فهرست شرکت های خوشنام و مسوولیت پذیر و دارای حسن عملکرد مرتبا به روز خواهد شد و در اولویت قرار دادن ارائه خدمات و مجوزها ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: عملکرد شرکت های بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران نیز به عنوان تشکل‌های خود انتظام تحت نظارت و رصد کامل سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و کوچکترین قصور یا تخلف در اجرای مصوبه اخیر از سوی آنها قابل پذیرش نخواهد بود.
رسیدگی به تخلف از مقررات مربوط به بازار گردانی و صیانت از حقوق سهامداران و ثبات بازار سریع  به طور فوق العاده و خارج از نوبت رسیدگی می شود

جمالی خاطرنشان کرد: توصیه اکید بنده این است که تمامی ناشران اوراق بهادار اعم از بورسی و غیر بورسی نسبت اجرای این مصوبه اهتمام کامل داشته و ظرف مهلت تعیین شده از سوی شرکت های بورس و فرابورس، نسبت به انعقاد قرارداد و معرفی بازارگردان اقدام کنند.

معاون حقوقی سازمان بورس در پایان همچنین از بازارگردان ها و صندوق های بازارگردانی که به عنوان یکی از کلیدی‌ترین و ضروری ترین نهادهای مالی موثر در نقدشوندگی و مدیریت هیجان و نوسانات بازار محسوب می شوند و طرف دیگر این مصوبه هستند خواست که  همکاری لازم را با شرکت ها داشته باشند و وظایف خود را در این زمینه به نحو احسن پیگیری کنند.

خاطر نشان می شود: بر اساس ابلاغیه مدیر نظارت بر ناشران و مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه ناشران ثبت شده نزد سازمان موظفند نسبت به انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *