2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بانک‌های با تراز ارزی مثبت، رشد سودآوری خواهند داشت ‌

بانک‌های با تراز ارزی مثبت، رشد سودآوری خواهند داشت
‌

سیاوش وکیلی کارشناس ارشد بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در رابطه با مزایای افزایش نرخ تسعیر اقلام دارایی ارزی بانک ها و موسسات غیر بانکی به مبلغ 26 هزار و 500 برای هر یورو و 25 هزار و پانصد برای هر دلار اظهار کرد: افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با توجه به وضعیت تراز ارزی هر بانک روی سودآوری آن بانک، تاثیر خاص خود را خواهد داشت .

او افزود: براساس محاسبات، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و موسسات غیر بانکی، حدود 10 درصد زیر نرخ ارز نیما در نظر گرفته شده که این امر می‌تواند بر نمادهای بانکی که تراز مالی مثبتی دارند، تاثیر قابل توجهی را بگذارد و موجب تقویت و افزایش سوداوری صندوق دارایکم نیز شود.

کارشناس ارشد بازارسرمایه بیان کرد : هرچند که این ابلاغیه بیشترین اثر را بر نمادهای بانکی خواهد داشت که ترازمالی مثبت دارند؛ اما بازارسرمایه باید به این مسئله توجه کند که طبق مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی پس از تسعیر ارز با نرخ های جدید، اگر براساس محاسبات نماد بانکی سودآور باشد، مبلغ حاصله به منظور سود دوره به حساب می‌آید و پس کسر مالیات از آن مبلغ باقی مانده به سود انباشته اضافه می‌شود و قابلیت تقسیم نخواهد داشت.

وکیلی تاکید کرد: از سوی دیگر اگر حساب سود و زیان بانکی منفی گزارش شود، اثر سوددهی تسعیر ارز صرفا به عنوان کاهنده زیان انباشته در نظر گرفته می‌شود.

کارشناس ارشد بازارسرمایه در پایان گفت: افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها افزون بر ارتقا شفافیت مالی بانک‌ها، موجب ترغیب سرمایه‌گذاران به سمت نمادهای بانکی خواهد شد.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *