2024/07/27

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بازدهی بازارها در تیرماه/ ریزش دسته‌جمعی انواع سکه در سایه درجا زدن دلار

بازدهی بازارها در تیرماه/ ریزش دسته‌جمعی انواع سکه در سایه درجا زدن دلار

بازدهی بازارها در تیرماه/ ریزش دسته‌جمعی انواع سکه در سایه درجا زدن دلار

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار توافق کوچک میان ایران و آمریکا، تبادل زندانی میان دو کشور، سفر وزیر خارجه عمان به ایران، تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های عراقی، تکذیب برخی توافق‌ها میان ایران و طرف‌های غربی، توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی و مواردی از این دست، از جمله ارزی(Arzee.ir)‌های مثبت و منفی این ماه بود که بازارها را با سرگیجه مواجه کرد.

این سرگیجه چند بار قیمت دلار را به کانال 49 هزار تومانی برد و دوباره به کانال 48 هزار تومانی بازگرداند. به تبع این نوسانات در قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم دچار نوسان شد و در نهایت با تغییر کانال در مسیر نزولی به کار خود پایان داد.

در این میان وضعیت بازار سهام نیز چنگی به دل نمی‌زد و تمامی شاخص‌های این بازار در تیرماه منفی بودند. در این بازار علاوه بر از بین رفتن توان اهرم دلار برای ایجاد حرکت و روند، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز شرایط را بحرانی‌تر کرد تا سرمایه‌گذاران تمامی سهم‌ها به فروش هیجانی دست بزنند.

به این ترتیب تیرماه در حالی به پایان رسید که نه تنها معاملات سفته‌بازانه دلار منفعتی برای معامله‌گران نداشت بلکه بازار تولیدمحور سرمایه نیز شاهد فرار سرمایه‌گذاران بود.

بازدهی بازارها در تیرماه 1402

فصل سردرگمی دلار

قیمت دلار در تیرماه نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت؛ در این بازه یک ماهه، قیمت دلار بین دو کانال 48 و 49 هزار تومانی بالا و پایین می‌رفت. گاه خود را به کانال 50 هزار تومانی نزدیک می‌کرد و گاه به کف کانال 48 هزار تومانی نزدیک می‌شد.

قیمت دلار در آخرین روز خردادماه روی رقم 48 هزار و 300 تومان بسته شده بود اما به محض آغاز تیرماه، بیش از 1000 تومان افزایش داشت و به قیمت 49 هزار و 350 تومان در اول تیر رسید. با این حال دلار با پشت سر گذاشتن نوسانات افزایشی و کاهشی بسیار در تیرماه، سی و یکمین روز از این ماه را روی قیمت 48 هزار و 800 تومان به پایان رساند.

به این ترتیب قیمت دلار نسبت به آخرین روز خردادماه بیش از یک درصد رشد ثبت کرد اما نسبت به نخستین روز تیرماه 1.35 درصد کاهش داشت.

تغییر کانال همه قطعات سکه

طی چهارمین ماه سال، قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار با ریزش مواجه بود. این بازار سردستگی ریزش بازارهای موازی در تیرماه را بر عهده داشت.

قیمت طلای 18 عیار در این ماه از دو میلیون و 335 هزار و 200 تومان در هر گرم به دو میلیون و 299 هزار تومان رسید و به این ترتیب بازدهی منفی 1.55 درصدی را ثبت کرد.

قیمت سکه امامی با نزول به کانال پایین‌تر از 28 میلیون و 581 هزار تومان در ابتدای تیرماه به 27 میلیون و 289 هزار تومان رسید و بازدهی منفی 4.5 درصدی داشت.

سکه بهار آزادی هم در این ماه کانال عوض کرد و از 25 میلیون و 493 هزار تومان در ابتدای تیرماه به 24 میلیون و 448 هزار تومان در پایان ماه رسید. به این ترتیب سکه بهار آزادی در این ماه منفی 4.1 درصد عقب نشست.

نیم‌سکه هم در این ماه کانال عوض کرد و با عقبگرد 5.44 درصدی از 15 میلیون و 600 هزار تومان در ابتدای تیرماه به 14 میلیون و 750 هزار تومان در پایان این ماه تنزل کرد.

در تیرماه قیمت ربع سکه با ریزش 8 درصدی، بیشترین کاهش را در میان قطعات سکه ثبت کرد و از 10 میلیون و 600 هزار تومان در آغاز ماه به 9 میلیون و 750 هزار تومان در پایان ماه چهارم امسال رسید.

سکه گرمی نیز دست کمی از ربع سکه نداشت و با ریزش 6.35 درصدی تیرماه را به پایان رساند. به این ترتیب قیمت سکه گرمی از 6 میلیون و 300 هزا رتومان در ابتدای ماه به 5 میلیون و 900 هزار تومان در پایان ماه رسید.

شلیک دولت به بورس

بازار سهام تیرماه را در شرایطی نوسانی و تحت تاثیر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سپری کرد به نحوی که در اغلب روزها، سمت فروش نسبت به سمت تقاضا سنگین‌تر بود و تنها طی 5 روز معاملاتی، ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد.

بررسی روند شاخص کل در تیرماه نشان می‌دهد، نماگر اصلی بازار سهام در این ماه بیشتر از 8.5 درصد کاهش ارتفاع داد و از دو میلیون و 173 هزار واحد به یک میلیون و 983 هزار واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در این مدت 6.19 درصد کاهش ارتفاع داد و تراز 699 هزار و 936 واحد را ثبت کرد. شاخص فرابورس نیز در این مدت حدود 6 درصد کاهش ارتفاع داده است.

گفتنی است ارزش معاملات خرد نیز در این ماه عموما زیر میانگین ماهانه حرکت کرد و در بازه پنج تا 6 هزار میلیارد تومان نوسان داشت. در این ماه در تمامی روزها، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی، کمتر از 10 هزار میلیارد تومان بود که از غلبه رکود بر بازار حکایت داشت.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید