2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بازاریابی نفت خام توسط بخش خصوصی با گواهی سپرده انرژی

بازاریابی نفت خام توسط بخش خصوصی با گواهی سپرده انرژی

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از بورس انرژی ایران، محمدعلی خطیبی، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در خصوص گواهی سپرده‌ نفت خام که بستری برای حضور بخش خصوصی در خرید و فروش این محصول است، بیان کرد: ما سابقه‌ی فعالیت بخش خصوصی را در حوزه‌ی انرژی در کشورمان داریم. مثلاً در زمینه‌ی پتروشیمی این بخش فعال است، اما در حوزه‌ی نفت خام به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد، با مشکلاتی مواجه بوده ایم. به همین دلیل، ورود بخش خصوصی به خرید و فروش نفت خام محدودتر بوده است. اما در زمینه‌های دیگر انرژی شاهد حضور بخش غیردولتی بوده‌ایم.

او در پاسخ به این که آیا حضور بخش خصوصی در حوزه‌ی خرید و فروش نفت خام در قالب طرح گواهی سپرده‌ی نفت خام می‌تواند در تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشورمان موثر باشد یا خیر، عنوان داشت: سیاست جدید گواهی سپرده نفت خام با حضور بخش خصوصی در مبادلات نفتی کشور به فروش نفت کشور کمک خواهد کرد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های بازارهای بورسی این است که معاملات در آن‌ها بدون محدودیت و با شفافیت بالا صورت می‌گیرد. باید تلاش کنیم تا جایی که می شود، محدودیت‌ها را کاهش دهیم و معاملات در بازار بورس کشور و از جمله در حوزه‌ی گواهی سپرده‌ی نفت خام با شفافیت حداکثری صورت بگیرد؛ مثلا، در حال حاضر فقط بخش حقوقی و سبدهای سرمایه‌گذاری می‌توانند به خرید این گواهی‌ها بپردازند که خودش یک محدودیت محسوب می‌شود. باید در آینده بستری فراهم کنیم که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند برابر به این معاملات ورود کنند.

خطیبی گفت: قبلاً طرح اوراق سلف نفتی مطرح شد. در این طرح، ما چیزی را می‌فروختیم که هنوز تولید نشده بود؛ اما در قالب گواهی سپرده‌ی کالایی به فروش نفتی می‌پردازیم که فیزیکی در انبار موجود است. این امر یکی از مزیت‌های گواهی سپرده محسوب می‌شود. باید در عمل تمهیداتی را پیش‌بینی کنیم که از ایجاد رقابت منفی برای فروش نفت کشور جلوگیری شود. مثلاً باید برای خریداران گواهی سپرده‌ی نفتی این موضوع را تعریف کنیم که نباید به فروش نفت به مشتریان فعلی مبادرت کنند، بلکه باید به سمت بازاریابی‌های جدید بروند. یکی دیگر از مزیت‌های گواهی سپرده‌ی کالایی این است که تسویه‌ها با قیمت روز ارز است و این موضوع بخش زیادی از ریسک‌ها را برای خریداران پوشش می‌دهد.

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *