سایت ارزی (Arzee)/همراه مکانیک (شرکت فعال در حوزه خرید و فروش خودرو) پس از 10 سال فعالیت، برای اولین بار گزارش رسمی سالانه خود در مورد بازار خودرو ایران را منتشر کرد. به گفته همراه مکانیک، این گزارش که مربوط به تحلیل سال 1401 است، با بررسی دقیق 4 مورد رشد قیمت خودرو، شایع‌ترین ایرادات خودروها، پرفروش‌ترین خودروها و نهایتا رفتار آنلاین خریداران خودرو تهیه و تنظیم شده است. در این مطلب خلاصه‌ای از گزارش سالانه 1401 همراه مکانیک را می‌خوانید و در انتها نیز امکان دانلود نسخه کامل گزارش را دارید.

ابزار قیمت خودرو همراه مکانیک
همراه مکانیک دارای به‌روزترین ابزار تخمین قیمت خودرو است. در این ابزار قیمت 3200 مدل خودرو به تفکیک مدل و تیپ، به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود. این ابزار محاسبه قیمت، سال‌هاست که برای بسیاری از افراد به مرجع معتبری جهت اطلاع از آخرین قیمت خودرو تبدیل شده است.

رکوردداران بیشترین افزایش قیمت
در قسمتی از گزارش سالانه همراه مکانیک، خودروهای ایرانی، چینی و وارداتی را می‌بینیم که دارای بیشترین میزان افزایش قیمت در سال 1401 بوده‌اند. اینجا یکی از نمودارهای اشاره شده را مشاهده می‌کنید:

 
نمایشگاه آنلاین همراه‌مکانیک، بزرگ‌ترین کلکسیون کارشناسی‌شده‌ها
طبق این گزارش، همراه مکانیک دارای اولین و بزرگ‌ترین نمایشگاه آنلاین خودروهای کارشناسی‌شده است. این نمایشگاه، دارای انواع خودروهای صفر و کارکرده داخلی و خارجی است که دست خریداران را برای انتخاب خودروی مورد نظر باز می‌گذارد.
در قسمت دیگر گزارش آمار جالبی از این نمایشگاه خودرو آنلاین می‌بینیم؛ آن هم انتشار بیش‌از 10 هزار آگهی خودروی کارشناسی‌شده در سال 1401 است.
درنتیجه خرید خودرو در همراه مکانیک، فقط و فقط شامل خودروهای کارشناسی‌شده است که دارای ضمانت نیز هستند که باعث می‌شود خیال خریداران را از بابت سلامت خودرو راحت شود.
در معاملات خودرو همراه مکانیک، خودروهای تولید داخل با 73 درصد بیشترین سهم را داشته‌اند و بقیه معاملات، مربوط به خودروهای چینی مونتاژ و خودروهای وارداتی بوده است.
 
در این گزارش می‌بینیم که گران‌ترین معامله سال 1401 همراه مکانیک مربوط‌به BMW X4  مدل 2016 بوده که با قیمت 6.7 میلیارد تومان در بهمن ماه همان سال معامله شده است.

فروش اقساطی خودرو در همراه مکانیک
خریداران واقعی خودرو، در شرایطی که روزانه با افزایش قیمت خودروها مواجه می‌شوند، کم کم ممکن است امکان خرید نقدی خودرو را ازدست داده و برای اینکه به خودروی دلخواه خود برسند، از طرح‌های فروش اقساطی استفاده کنند. همراه‌مکانیک در کنار خدمت خرید نقدی خودرو، از سال 1399 طرح خرید و فروش اقساطی خودرو را نیز آغاز کند. در این طرح، خریدار می‌تواند تا 50 درصد مبلغ خودرو را وام بگیرد.
پرفروش‌ترین خودروها در طرح اقساطی همراه مکانیک
• کوییک
• ساینا
• پژو 206
• پژو 207
• پژو پارس

کارشناسی خودرو و گنجینه اطلاعات ناب!
همراه‌مکانیک که با کارشناسی خودرو وارد عرصه خدمات آنلاین خودرو شد، طی 10 سال فعالیت مداوم، اکنون دارای گنجینه‌ی ارزشمندی از اطلاعات بوده که ماحصل فعالیت‌های کارشناسان متخصص و باتجربه است. طبق ادعای همراه مکانیک، این شرکت تجربه بیش از 300 هزار کارشناسی خودرو موفق را پشت‌سر گذاشته است.
اما قسمت اعجاب‌انگیز این تجربیات جایی است که در گزارش می‌خوانیم: بیش از 70 درصد خودروهای دست‌دوم دارای حداقل یک ایراد فنی، بدنه یا آپشن هستند! که این یعنی زنگ خطری برای خریداران خودروهای کارکرده.
اما گزارش به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ در ادامه می‌بینیم که 15 تا 20 درصد خودروهای صفر نیز دچار حداقل یک ایراد فنی یا بدنه هستند!
اگر اطلاع از درصد خودروهای دارای ایراد در این بانک اطلاعاتی برایتان جذاب است، حتما جزئیات بیشتر را در گزارش اصلی و نسخه کامل آن مطالعه کنید.

جمع‌بندی با سایت 80 میلیونی
در صفحات پایانی گزارش تصویری می‌بینیم که تعداد کاربران و میزان بازدید سایت همراه مکانیک در آن قید شده است. طبق گزارش، سایت همراه مکانیک در سال 1401 بیش از 80 میلیون بازدید داشته است؛ و تعداد کاربران منحصربه‌فرد سایت و اپلیکیشن آن 23 میلیون نفر بوده که آمار قابل توجهی است.
 
در پایان، سعی شد که در این مطلب چکیده‌ای از گزارش سالانه همراه‌مکانیک در سال 1401 را به شما ارائه دهیم. برای دانلود و مطالعه نسخه کامل این گزارش، اینجا کلیک کنید.