2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

انس جهانی طلا به روند نزولی خود ادامه می‌دهد؟

انس جهانی طلا به روند نزولی خود ادامه می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ادامه روند بازار انس جهانی طلا، گزارش ماهانه اشتغال در بخش خصوصی ایالات متحده برخلاف افزایش در ماه ژانویه، کمتر از رقم مورد انتظار بازار بود.

از طرفی برخلاف انتشار داده‌های موسسه ISM که نشان داد، شاخص PMI بخش تولید در ماه ژانویه اندکی کاهش داشته است، شاخص قیمت‌های پرداختی در کنار فرصت‌های شغلی و گردش کار، بهبود یافتند. این داده‌ها در مجموع، حرکت قاطعانه در هر دو جهت را برای XAUUSD دشوار کردند.

شدت این مسئله تا حدی بود که قیمت انس جهانی طلا در ابتدای هفته اخیر با نوسانات محدود و انتظار عمده فعالین بازار برای نشست جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) و سخنرانی جروم پاول رئیس بانک مرکزی امریکا همراه شد.

هفته پیش‌روی انس جهانی طلا

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، به بررسی روند انس جهانی طلا پرداخت؛ وی درباره اتفاقات اخیر بازار جهانی گفت: پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو، انس جهانی طلا نوسانات شدیدی داشت. همانطور که انتظار می‌رفت، فدرال رزرو نرخ بهره خود را 0.25 درصد افزایش داد و به محدوده 4.75 درصدی رساند. این نهاد در بیانیه رسمی خود خاطرنشان کرد، افزایش مداوم نرخ‌ها مناسب خواهند بود و تورم علیرغم کاهش، همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در واکنش اولیه، دلار آمریکا در برابر رقبای خود تقویت شد و XAUUSD به سمت سطح 1920 دلار کاهش یافت. با این حال، طی کنفرانس مطبوعاتی جروم پاول، رئیس کمیته FOMC، طلا مجددا به سمت محدوده 1950-1960 دلاری چرخش چشمگیری انجام داد. زیرا به نظر می‌رسید بازار در حین جلسه تا حد زیادی بر لحن پاول متمرکز شده و به شروط مطروحه توسط وی بی‌توجه است.

حاجی‌احمدی ادامه داد: جروم پاول اظهار داشت که روند کاهش تورم آغاز شده و اگر تورم سریع‌تر از حد انتظار کاهش یابد باید آن را در سیاست خود منعکس کنند. این در حالی است که وی در ادامه بیان کرد، مبنای تصمیم گیری در این خصوص مشخصا بر اساس استناد فد به داده‌های پراهمیت پیش رو رقم خواهد خورد.

در ادامه این تحلیلگر بازار مالی بیان کرد: از طرف دیگر بانک مرکزی اروپا و انگلستان هر دو نرخ‌های بهره خود را طبق پیش بینی 0.5 درصدی افزایش دادند و خاطرنشان کردند، انتظار می‌رود تورم با شتاب بیشتری کاهش یابد و آن‌ها در برابر ریسک‌های تورمی متعادل‌تر هستند.

علاوه بر این، انتشار داده‌های اقتصادی مورد اشاره آقای پاول در انتهای هفته، نشان از عملکرد فوق العاده اقتصاد امریکا در ماه ژانویه 2023 داشتند. از سری موارد آن می‌توان به بهبود داده‌های اشتغال در بخش غیر کشاورزی (NFP)، نرخ بیکاری در محدوده حداقلی 3.4 درصدی ، رشد درآمد ساعتی فراتر از انتظارات اشاره کرد.

وی افزود: انتشار 55.2 PMI بخش خدمات که مطابق انتظار سناریو تحلیلی که دنبال می‌کردیم مسیر را برای تقویت هر چه بیشتر دلار امریکا هموار کرد و همزمان، بازده اوراق قرضه 10 ساله ایالات متحده به سطح 3.5 درصدی بازگشت و منجر به آغاز اصلاح نزولی قوی در XAUUSD شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این داده‌ها گواه سخنان رئیس بانک‌مرکزی امریکا هستند و اکنون بازار گامی دیگر در نزدیک شدن به افکار فدرال رزرو بر می‌دارد.

در هفته پیش رو مهم‌ترین رویداد، سخنرانی اعضا بانک مرکزی امریکا است. بنابراین در غیاب انتشار داده‌های مهم در هفته آینده، تا حدود زیادی اظهارات مقامات فدرال رزرو در مورد سیاست‌های پولی و مالی آینده این نهاد، می‌تواند به فعالین بازار پیرامون روند آتی قیمت‌ها کمک نماید.

نمودار انس جهانی طلا
نمودار روند انس جهانی طلا، Tradingview

چارت تکنیکال طلا

حاجی‌‌احمدی درباره وضعیت چارت قیمتی انس جهانی گفت: از منظر تکنیکی مطابق سناریو تحلیلی که در گزارش‌های قبل دنبال کردیم، قیمت انس جهانی طلا پس از ریجکت از محدوده معتبر مقاومتی 1960 دلار در راستای تکمیل ساختار اکسپندینگ به هدف اعلامی 1870 دلار دست یافت.

وی افزود: با توجه به شکل گیری گپ منفی در نمودار صندوق طلای اسپایدر در ایالت متحده و احتمال پر شدن این گپ، مادامی که نمودار انس فراتر از محدوده 1910 تثبیت نشود، در این مقاطع می‌توان نوسانات مثبت احتمالی را ناپایدار و موقت قلمداد کرد و تداوم روند اصلاحی و افت بیشتر به ترتیب تا حوالی هدف 1830 و 1810 دلار دور از ذهن نخواهد بود.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *