تسنيم/ مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران از منتفي شدن قيمت نان خبر داد.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران با بيان اين که قيمت خريد تضميني هر کيلوگرم گندم براي سال زراعي ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ به ازاي هر کيلوگرم ۷ هزار و ۵۰۰ گرم تعيين شده است گفت: در حال حاضر هيچ تصميمي در خصوص افزايش قيمت نان اتخاذ نشده است.
يزدان سيف گفت: قيمت خريد تضميني هر کيلوگرم گندم براي سال زراعي 1400- 1401 به ازاي هر کيلوگرم 7 هزار و 500 گرم تعيين شده است. اين نرخ پس از انجام کار‌هاي کارشناسي و بحث‌هاي مختلف در شوراي سياستگذاري و گرفتن نظر کشاورزان خبره که در اين شورا حضور دارند تعيين شده است.
وي ادامه داد: در سال زراعي 1399 -1400 هم قيمت هر کيلوگندم براي خريد تضميني 5 هزار تومان تعيين شده بود که با اتخاذ سياست حمايت از توليد محصولات کشاورزي و افزايش خود اتکايي درحوزه گندم اين نرخ براي سال زراعي جديد به ميزان 50 درصد افزايش يافت.
سيف افزود: براين اساس در سال زراعي جاري قريب به 4 ميليون و 521 هزار تن گندم از کشاورزان خريد تضميني شد و مطالبات گندم‌کاران نيز به طور کامل پرداخت شد که اميدواريم درسال زراعي آينده هم منابع مورد نياز خريد تضميني تامين و به موقع در اختيار کشاورزان قرارگيرد.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران تصريح کرد: در سال قبل موضوع خشکسالي بسيار جدي بود و همه ارکان بخش کشاورزي را تحت تاثير خود قرار داد و يکي از بخش‌هايي که به شدت تحت تاثير اين موضوع قرار گرفت توليد گندم بود.
وي ادامه داد: در برخي سنوات ميزان خريد تضميني حتي به 11 ميليون تن نيز رسيده بود، ولي امسال خشکسالي اين ميزان را کاهش داد و به 4 ميليون و 521 تن رساند در حالي که مصرف کشور حدود 12 ميليون تن است.
سيف افزود: البته با توجه به تمهيدات انديشيده شده در حوزه ذخاير راهبردي و تامين از راه واردات، مشکلي در تامين گندم مصرفي مردم وجود ندارد.
وي گفت: بر اين اساس امسال نياز به واردات شش ميليون تن گندم بود که بخشي از آن وارد شده و بخشي ديگر تا پايان سال وارد مي‌شود.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران اظهار داشت: اميدواريم در سال زراعي پيش‌رو بارندگي مناسب باشد و بتوانيم ميزان توليد بهتري در خصوص گندم داشته باشيم.
وي با تاکيد بر اينکه سياست دولت حفظ قيمت نان است افزود: در قالب يارانه بخش عمده مابه التفاوت قيمت گندم پرداخت مي‌شود به طوري که در سال جاري براي مصرف نانوايي گندم با قيمت 665 تومان و 90 تومان در اختيار نانوايان قرار گرفت و در حال حاضر هيچ تصميمي در خصوص افزايش قيمت نان اتخاذ نشده است.
سيف ادامه داد: منابع‌اي که از بودجه عمومي صرف يارانه نان مي‌شود رقم بسيار بالايي است و توقع اين است که با پرداخت يارانه قيمت متعادل بماند.