1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

استعلام‌های غیرضروری برای تاسیس نهادهای مالی خدمات دهنده حذف شد/صدور ۲۳ موافقت اصولی تاسیس

استعلام‌های غیرضروری برای تاسیس نهادهای مالی خدمات دهنده حذف شد/صدور ۲۳ موافقت اصولی تاسیس

استعلام‌های غیرضروری برای تاسیس نهادهای مالی خدمات دهنده حذف شد/صدور ۲۳ موافقت اصولی تاسیس

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ؛ مهدی یاربد رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح اهم اقدامات و فعالیت‌های انجام شده این اداره در سال 1401، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌ها و خط مشی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر تسریع در روند بررسی مدارک و صدور مجوز موافقت اصولی نهادهای مالی، از ابتدای سال 1401 در خصوص روند بررسی مدارک و مستندات متقاضیان تاسیس نهادهای مالی بررسی‌های لازم صورت گرفت و برخی از موارد غیرضروری مانند مستندات توانگری مالی، بررسی طرح‌های کسب و کار و هم‌چنین برخی از استعلام‌های غیرضروری حذف شد.

وی افزود: مطابق مصوبه هیات مدیره سازمان بورس، پس از بررسی مدارک متقاضیان، انجام استعلام‌های لازم و اطمینان از تکمیل مدارک، از متقاضیان دریافت مجوز موافقت اصولی دعوت به عمل آمده تا طرح و برنامه‌های آتی شرکت را ارائه کنند؛ این امر با سرعت قابل توجهی نسبت به گذشته انجام می‌شود.

یاربد در خصوص اقدامات انجام شده توسط این اداره طی سال گذشته، گفت: از ابتدای سال 1401، تعداد 23 مورد موافقت اصولی تاسیس صادر شده است که از این تعداد، 19 مورد برای متقاضیان تاسیس شرکت سبدگردان، 2 مورد برای متقاضیان تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و 2 مورد نیز برای متقاضیان شرکت پردازش اطلاعات مالی بوده است. منظور از موافقت اصولی، اعلام موافقت با شرایط متقاضیان تاسیس نهادهای مالی است و به این افراد 6 ماه فرصت داده می‌شود تا نسبت به ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها اقدام کنند.

رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات‌دهنده در خصوص تعداد مجوزهای تاسیس صادر شده در سال 1401 اعلام کرد: طی یک سال گذشته، 18 مورد مجوز تاسیس انواع نهاد مالی صادر شده که از این تعداد، یک مورد مجوز تاسیس شرکت تامین سرمایه، 12 مورد مجوز تاسیس شرکت سبدگردان، 4 مورد مجوز تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و یک مورد نیز مجوز تاسیس شرکت پردازش اطلاعات مالی بوده است.

یاربد همچنین در خصوص مجوزهای صادر شده برای آغاز فعالیت نهادهای مالی گفت: شرکت‌هایی مجوز موافقت اصولی خود را اخذ کرده‌اند، موظفند پس از ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها، مدارک خود را به سازمان بورس ارائه کنند. پس از بررسی مدارک و احراز شرایط لازم، به‌عنوان نهاد مالی نزد سازمان ثبت شده و مجوز فعالیت خود را دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: پس از اینکه شرکت‌ها به‌عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس ثبت می‌شوند، مشمول قوانین و مقررات سازمان می‌شوند و از سوی سازمان بورس مورد نظارت قرار خواهند گرفت. در سال 1401 تعداد 14 مورد مجوز فعالیت برای انواع نهادهای مالی صادر شد که از این تعداد، مجوز فعالیت 2 تامین سرمایه، 11 شرکت سبدگردان و یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری صادر شده است.

یاربد در خصوص سایر مجوزهای صادر شده از سوی سازمان بورس، گفت: شرکت‌هایی که نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و همچنین تحت عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند، در صورت داشتن شرایط از جمله عملکرد مناسب در دوره‌های مالی، تامین سرمایه لازم و نیروی انسانی، می‌توانند درخواست مجوزهای فرعی را ارائه کنند. در همین راستا، در سال 1401تعداد 21 مورد مجوز فرعی برای انواع شرکت‌های فعال در بازار سرمایه صادر شد که از این تعداد، 2 مجوز فعالیت سبدگردانی، 3 مجوز فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری، 8 مجوز فعالیت مشاور پذیرش و 8 مجوز فعالیت مشاور عرضه برای تعدادی از شرکت‌های متقاضی صادر شده است.

رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات‌دهنده در خصوص عدم موافقت اصولی با تاسیس برخی از شرکت‌ها گفت: ملاک بررسی شرایط متقاضیان، دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های صادره از سوی سازمان بورس است. بنابراین، چنانچه متقاضی شرایط لازم را نداشته باشد، هیات مدیره سازمان می‌تواند با درخواست وی مخالفت کند؛ ازاین‌رو در سال 1401، با بررسی مدارک، مستندات و سوابق متقاضیان مشخص شد که تعداد 21 مورد از متقاضیان شرایط لازم برای اخذ مجوز موافقت اصولی را ندارند.

رئیس اداره امور نهادهای مالی خدمات‌دهنده در خصوص زمان‌بندی مراحل صدور مجوز موافقت اصولی تا تاسیس شرکت و اخذ مجوز فعالیت، گفت: براساس دستورالعمل تاسیس و فعالیت نهادهای مالی، متقاضیان پس از اخذ موافقت اصولی، 6 ماه فرصت دارند تا شرکت خود را نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسانده و مدارک خود را به سازمان بورس ارائه کنند. در صورتی که متقاضی نتواند در این مدت شرکت را به ثبت برساند، سازمان بورس می‌تواند با ارائه مدارک مستدل از سوی متقاضی این مدت را تا 3 ماه دیگر تمدید کند؛ علت طولانی شدن صدور مجوز فعالیت برای برخی از متقاضیان، عدم امکان تامین سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت از سوی سهامداران و گاهاً انصراف از تاسیس شرکت است. سازمان بورس به‌محض تکمیل مدارک و اطمینان از صحت و درستی آن، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز فعالیت شرکت‌ها را صادر می‌کند.

استعلام‌های غیرضروری برای تاسیس نهادهای مالی خدمات دهنده حذف شد/صدور 23 موافقت اصولی تاسیس

استعلام‌های غیرضروری برای تاسیس نهادهای مالی خدمات دهنده حذف شد/صدور 23 موافقت اصولی تاسیس

زهرا فعله گری

مرجع: پایگاه خبری بازار سرمایه

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *