1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

ارزش دلاری بورس به سال ۹۸ رسید!

ارزش دلاری بورس به سال ۹۸ رسید!

ارزش دلاری بورس به سال 98 رسید!

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران از سال 99 تا به امروز روز خوش به خود ندیده و در این مدت شاخص کل اندکی مثبت شده که آن هم تاثیری روی پرتفوی سهامداران و قیمت پایانی سهم‌ها نداشته است.

شاخص کل بورس از ابتدای سال تا به امروز روزها و هفته‌های زیادی مثبت بوده اما بازدهی تک‌سهم‌ها و صنایع همچنان مورد قبول نیست.

از سوی دیگر نیز ارزش دلاری بازار سرمایه به کمترین حالت خود رسیده است. ارزش دلاری برای بازار سرمایه از آن جهت بسیار مهم است که نمایانگر وضعیت اصلی بورس است.

پیام الیاس کردی

بازار سهام در پله بهمن 98

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر ارزش دلاری بازار سهام به سال 98 رسیده است که این موضوع برای کلیت بازار بسیار مهم است.»

وی ادامه داد: «با جمع ارزش سهام بازار، یک ارزش کلی از بورس تهران خواهیم داشت که این عدد در سایت مدیریت فناوری بورس تهران نیز مشخص است. حال اگر این ارزش کل بازار را تقسیم بر دلار کنیم، ارزش دلاری بازار سرمایه به دست می‌آید که این ارزش به 148 میلیارد دلار، معادل ارزش بهمن ماه 98 رسیده است.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «ارزش دلاری بازار به محدوده سال 98 رسیده است. شاخص کل بورس نماگر واضح شرایط بازار سرمایه نیست اما ارزش دلاری می‌تواند شرایط را به وضوح نمایش دهد.»

وی افزود: «بورس از سال 99 روند ریزشی داشته اما در بازه‌های زمانی خاص شاخص مثبت بوده و همین موضوعات ارزش دلاری بازار سرمایه را مهم جلوه می‌دهد.»

ارزش دلاری نماگر رشد کلی بازار

الیاس‌کردی در ادامه توضیح داد: «مردم وقتی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند انتظار بازده دارند. یعنی سهامدار بورس سهمی را در قیمت خاص می‌خرد و انتظار دارد سهام خود را با قیمت بالاتری بفروشد. اما ما در کشور تورم داریم و مثلا اگر ارزش بازار 100 میلیارد تومان باشد و با رشد به 120 میلیارد تومان برسد، ما از این رشد سود 20 میلیارد تومانی کسب کرده‌ایم اما با احتساب تورم این سود به منفی 20 میلیارد تومان می‌رسد. به طور کلی اما ارزش دلاری بازار سرمایه، رشد کلیت بازار سرمایه را نمایان می‌کند.»

وی تشریح کرد: «به طور کلی اگر ریال افت کند و در مقابل دلار رشد کند باز هم ارزش دلاری بازار سرمایه کاهش می‌یابد. همچنین زمانی که دلار ثابت بماند و بازار سرمایه رشد کند ارزش دلاری بازار سرمایه نیز رشد خواهد کند.»

الیاس‌کردی در نهایت گفت: «اگر ذهن سیاست‌گذار به این سمت برود که ارزش دلاری را جایگزین شاخص کند نتیجه بهتری از وضعیت بازار خواهیم داشت.»

کاهش ارزش دلاری برای بازار سرمایه خطرناک است چرا که افت ارزش آن را نشان می‌دهد و عدم تطابق این ارزش با شاخص نیز می‌تواند در کاهش اعتماد سهامداران دخیل باشد.

مرجع: تجارت نیوز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *