1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اثر تورم در بازار دلار /پیش بینی قیمت دلار امروز ۸ فروردین

اثر تورم در بازار دلار /پیش بینی قیمت دلار امروز ۸ فروردین

اثر تورم در بازار دلار /پیش بینی قیمت دلار امروز 8 فروردین

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در سه روز ابتدای هفته جاری نشان می دهد دلار سال جدید را در روند صعودی آغاز کرد و این درحالی است که در روزهای پایانی سال 1401 برخی از ارزی(Arzee.ir) های مثبت سیاسی باعث شد عده ای از معامله گران تصور کنند که دلار در روزهای ابتدای فروردین 1402 مسیر کاهش را طی خواهد کرد.

اثر انتظارات تورمی و عدم اطمینان روانی در بازار ارز

به نظر می رسد انتظارات تورمی و عدم اطمینان روانی مردم نسبت به شرایط اقتصادی کشور باعث تبدیل دارایی ریالی به دلار شده است.

دومین قله، تورم ماهانه نقاط شهری کشور 

طبق اعلام بانک مرکزی، تورم ماهانه نقاط شهری کشور در آخرین ماه سال برابر با 6.6 درصد بوده است. این تورم در دو سال و نیم گذشته یک رکورد محسوب شده و دومین قله در این محدوده به حساب می آید. طبعا نخستین رکورد به خرداد ماه 1401 تعلق دارد که در آن زمان دولت با حذف ارز 4200 تومان از برخی کالاهای خوراکی شوک جدی به قیمت ها وارد کرد.

در اسفند ماه نیز رکوردی دیگر در رشد قیمت ها ثبت شده است . مقایسه آخر سال گذشته با تمام سال های قبل نشان می دهد ثبت تورم 6.6. درصدی در اسفند 1401 تقریبا بیشتر جهش ماهانه قیمتها در پایان سال در دامنه بیست سال اخیر بوده است.

به عبارت دیگر بیست سال بود که تورم ماهانه شب عید در سطح پایینی رقم می خورد. سنتی که در ابتدای سال 1402 شکسته شد.در کنار رکوردزنی های ماهانه تورم اما تورم نقطه ای نیز در پایان سال 1401 خیز جدی برداشته است.بررسی ها نشان می دهد در اسفند ماه امسال، تورم نقطه ای برابر با 63.9 درصد بوده و تقریبا به بالاترین سطح دو ساله خود رسیده است. 

این روند افزایشی در تورم دوازده ماهه نیز قابل مشاهده بوده و با ثبت رکورد 46.5 درصد بیشترین سطح را در بازه یک ساله داشته است.

عده ای از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می گفتند اخبار سیاسی روزهای پایانی اسفند 1401 اگرچه توانست تا حدودی سطح انتظارات را مثبت کند با این حال تا زمانی که دولت مولفه های اقتصادی در کشور را تغییر ندهد ، قیمت دلار در مسیر کاهش قابل توجه قرار نخواهد گرفت. 

نوسان محدود دلار در معاملات پشت خطی

شب گذشته در معاملات پشت خطی دلار خبری از رشد سنگین نبود.بررسی ها نشان می دهد دیشب زور افزایشی‌ها و کاهشی‌ها در معاملات پشت خطی به هم نچربید تا اسکناس آمریکایی افت و خیز قابل توجهی را ثبت کند.

در شرایط فعلی برخی معامله گران باور دارند با توجه به نوسان محدود قیمت دلار در بازار پشت خطی، بازار به زودی در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت .

از نگاه این گروه، معامله گران زمانی که از رشد بیشتر قیمت نا امید شوند، به مرور بخشی از خریدهای قبلی خود را به قصد کسب سود خواهند فروخت. به عبارتی می توان گفت این دسته از معامله گران در انتظار اصلاح قیمت دلار پس از عدم افزایش معنی دار در معاملات پشت خطی دیشب هستند.

با این حال عده ای از معامله گران با توجه به ارزی(Arzee.ir) آماری به بازار دلار می گفتند احتمال رشد قیمت دلار همچنان محتمل است. 

 

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *