دنیای اقتصاد/گروه فلزات اساسی، گروهی است که در تابستان جاری با حواشی مربوط به کاهش ظرفیت تولید (به دلیل کاهش مصرف برق) در صدر اخبار قرار گرفت و با وجود پتانسیل‌های مناسب بنیادی نسبت به شاخص کل در مسیر صعود عقب ماند. رشد اخیر بازار سرمایه و به تبع آن گروه فلزات اساسی ارتباط تنگاتنگی با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین دلار نیمایی داشته است.
 

روندی که با رشد یکپارچه سهم‌های دلاری بازار، شاخص را تا انتهای هفته گذشته به مرز یک میلیون و 550هزار  واحدی نیز رساند و سهامداران خسته سال 99 بالاخره طعم شیرین یک رشد دلچسب را در سالگرد ریزش بی‌سابقه بورس چشیدند. هرچند هنوز بخش قابل‌توجهی از سهم‌های بازار کماکان با قله مرداد ماه 99 اختلاف قابل‌توجهی دارند اما نمادهای بنیادی و سودساز به‌ویژه در گروه فلزات اساسی وضعیت و چشم‌انداز نسبتا مطلوب‌تری دارند. روند صعودی این گروه در کنار بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار در هفته اخیر البته متوقف شد و همچنین شاهد خروج چند میلیارد تومانی نقدینگی از این گروه بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای خرداد ماه که شاخص موفق شد حدود 40 درصد بازدهی کسب کند تنها 13 نماد از 41 نماد در حال معامله‌گروه فلزات اساسی بازدهی بیشتر از شاخص به ثبت رساندند که بیانگر جاماندگی نسبی این گروه در رشد اخیر بورس است و در صورت ادامه روند صعودی وضعیت کلی گروه فلزات اساسی نسبتا کم‌ریسک بوده و می‌تواند جزو گروه‌های مورد بررسی سهامدارانی که قصد ورود نقدینگی تازه را دارند، قرار بگیرد (همواره توصیه می‌شود وضعیت هر نماد باید به‌صورت جداگانه مورد تحلیل سهامداران قرار بگیرد).

 P/ E‌های جذاب
گروه فلزات اساسی یکی از گروه‌های بنیادی و سود‌ساز بازار سرمایه است که تعداد قابل‌توجهی نماد با P/ E‌های جذاب در آن یافت می‌شود و نکته جالب اینکه طبق تحلیل صورت گرفته در بین 10 شرکت دارای کمترین P/ E بازار سرمایه، نام 4 نماد از این گروه به چشم می‌خورد.

 یک تیرو دو نشان طرح‌های توسعه‌ای
از جمله مزیت‌های بنیادی این گروه می‌توان به طرح‌های توسعه‌ای متعدد در شرکت‌های پیشتاز آن نیز اشاره کرد. به عنوان مثال در نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه، 8 طرح توسعه‌ای تا 1403 به بهره‌برداری می‌رسد که در شرکت‌های بورسی، طرح‌های توسعه اینچنینی نسبتا کم‌نظیر است. سرمایه موردنیاز برای این طرح‌ها در شرکت فولاد مبارکه، 909 میلیون یورو و 10 هزار میلیارد تومان تا سال 1403 برآورد شده است. به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، در خصوص عملکرد طرح‌های توسعه‌ای، زیرساختی و سرمایه‌ای شرکت فولاد مبارکه، آغاز عملیات اجرایی پروژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، احداث خط نورد گرم۲ به منظور کسب سودآوری پایدار از طریق تکمیل سبد محصولات کیفی، طرح احداث یک واحد تولید آهن اسفنجی و افزایش ظرفیت زیر سقف فولادسازی در شرکت فولاد هرمزگان، اجرای طرح توسعه سنگان، پروژه فولادسازی و ریخته‌گری تختال شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری، مشارکت شرکت فولاد مبارکه در پروژه شیرین‌سازی آب خلیج فارس و انتقال آن به اصفهان از جمله طرح‌های توسعه‌ای است که در گروه فولاد مبارکه برنامه‌ریزی شده است.

همچنین به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، این برنامه‌ها در حالی عملیاتی می‌شود که طبق سیاست‌های ایمیدرو، استراتژی تامین مالی طرح‌های توسعه شرکت‌های بزرگ از محل سود، در دستور کار است. به گفته وی هدف‌گذاری مذکور توسط این سازمان توسعه‌ای به این جهت انجام شده که کشوردر شرایط محدودیت در تامین مالی بین‌المللی (فاینانس)، نبود تسهیلات بانکی و تحریم نفت به سر می‌برد و از سال گذشته مقرر شده که این مدل تامین مالی در شرکت‌های مبارکه، ملی مس، گل‌گهر، چادرملو و فولاد خوزستان با افزایش سرمایه عملیاتی شود. بنابراین طرح‌های توسعه مشابه نه‌تنها باعث افزایش سود‌آوری شرکت‌های مربوطه و رضایت سهامدارانشان در بلندمدت می‌شود بلکه چالش ارزی کشور را نیز در سال‌های تحریم و تنگنای ارزی کمتر می‌کند.

 جمع‌بندی
گروه فلزات اساسی، یکی از گروه‌های بنیادی، صادرات‌محور و سود‌ساز بازار سرمایه است که می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از سهامداران بورسی سرمایه‌گذاری مطلوبی را در نماد‌های موفق خود رقم بزند. شرکت‌های سود‌ساز و موفق این گروه هر ساله EPS‌های جذابی را شناسایی می‌کنند و مقادیر کسب شده را یا در طرح‌های توسعه خود سرمایه‌گذاری کرده (که منجر به سود بیشتر سال‌های آتی می‌شود) یا DPS‌های بالایی را به سهامداران ریسک‌گریز و بلندمدتی بورس پرداخت می‌کنند. همچنین در شرایطی که نرخ ارز در سال‌های پیاپی با جهش قیمتی روبه‌رو بوده است، برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب بازدهی بالاتر از ارز و سکه هستند، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پیشتاز این گروه دلاری، همواره در بلندمدت جذاب بوده است به‌طوری که در شرایطی که بازدهی در بازارهای سکه و ارز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون به ترتیب 103 و 75 درصد بوده است، به‌رغم تمام فراز و فرود‌ها، گروه فلزات اساسی به رشد 264 درصدی رسیده است.