2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

آرامش قبل از طوفان در بازار دلار

آرامش قبل از طوفان در بازار دلار

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در معاملات اولیه‌ی روز چهارشنبه در اروپا ثابت بود؛ چرا که بازارها پیش از تصمیم‌گیری سیاستی فدرال رزرو آمریکا آرام بودند؛ البته این شاید صرفا آرامش قبل از طوفان باشد!

در ساعت 03:10 به وقت شرقی (08:10 GMT)، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از ارزهای اقتصادی پیشرفته دنبال می‌کند، به 101.84 دلار رسید که کمتر از 0.1 درصد نسبت به بسته‌شدن روز سه‌شنبه کاهش داشت. یورو با 0.1 درصد افزایش به 1.0875 دلار رسید، در حالی که پوند عملاً در سطح 1.2315 دلار ثابت بود.

انتظار می‌رود که فدرال رزرو پس از افزایش 50 واحدی در دسامبر و سه افزایش 75 واحدی در جلسات قبل از آن، نرخ وجوه فدرال رزرو را 25 واحد پایه تا محدوده‌ی 4.50 الی 4.75 درصد افزایش دهد.

شایان توجه است که فدرال رزرو در واکنش به شواهدی مبنی بر کندشدن اقتصاد ایالات متحده و اینکه اوج تورم سپری شده است، سرعت تشدید نرخ‌ها را کاهش داده است: شاخص قیمت مصرف‌کننده اکنون برای شش ماه متوالی کاهش یافته است، اما همچنان بیش از سه برابر هدف2 درصدی فدرال رزرو است.

افزایش نرخ بهره

افزایش 25 واحدی برای اولین بار در چرخه‌ی فعلی، نرخ وجوه فدرال رزرو را بالاتر از نرخ اصلی مخارج مصرف شخصی – که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم است – در چرخه‌ی فعلی خواهد آورد و در نهایت یکی از تعاریف سیاست پولی «محدودکننده» را برآورده می‌کند. 

تحلیلگران هشدار می‌دهند که ریسک رویداد کلیدی نشست فدرال رزرو این است که جروم پاول، رئیس هیئت مدیره، به شدت در برابر افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش اول نرخ بهره در اواخر سال عقب‌نشینی کند. پاول و دیگر مقامات فدرال رزرو در هفته‌های اخیر به منظور کاهش فشار تورمی اقتصاد ایالات متحده، بارها نسبت به لزوم حفظ نرخ‌های بالای 5 درصد برای مدت زمانی بیشتر، هشدار داده‌اند.

کریس ترنر از ING در یادداشتی به مشتریان هشدار داد: «یک عقب‌نشینی در برابر سفته‌بازی محوری و کاهش نرخ می‌تواند به دارایی‌های ریسک ضربه بزند و دلار را امروز بالا ببرد. ما فکر می‌کنیم که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش علاقه‌ی چندانی به ارسال ارزی(Arzee.ir)‌های قوی ندارند که نشان دهد واقعاً به اوج نزدیک شده‌اند، و این، خطر کاهش زودهنگام نرخ‌های بهره را به همراه دارد.»

پوند و یورو نیز به همین ترتیب در حالت پیش از نتیجه‌ی بانک مرکزی گرفتار شده‌اند، به طوری که بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان هر دو در روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهند. انتظار می‌رود که داده‌های فعلی CPI منطقه یورو، تاثیر محدودی داشته باشند، زیرا این اطلاعات شامل آلمان نمی‌شود؛ این کشور به دلیل یک مشکل فنی انتشار ارقام خود را به تاخیر انداخته است.

یورو

علی‌رغم مجموعه‌ای از داده‌های ضعیف اقتصادی در این هفته و موج دیگری از اعتصابات بخش عمومی، انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره‌ی بانکی خود را 50 واحد افزایش دهد و به 3.5 درصد برساند. در اعتصابات امروز – که طبق انتظارات، بزرگترین اعتصابات در بیش از یک دهه‌ تلقی می‌شود – حدود 200000 کارمند بخش دولتی از معلمان گرفته تا رانندگان آمبولانس اعتصاب کردند و خواهان دستمزد بالاتر شدند.

پیش از این، وام‌دهنده‌ی وام مسکن نشنال‌واید (Nationwide) اعلام کرد که شاخص قیمت مسکن برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت که طولانی‌ترین دوره‌ی کاهش از سال 2008 است.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *