سایت ارزی (Arzee)/ سازمان توسعه تجارت آخرین مهلت ایفای تعهد صادرکنندگان به عراق و افغانستان را اعلام کرد.

از سال ۱۳۹۷ و همزمان با از سرگیری تحریم‌های امریکا علیه ایران، دولت برای صادرکنندگان غیرنفتی یک تعهد ارزی در نظر گرفت تا با بازگشت ارز، تامین نیاز وارداتی کشور تضمین شود.
با وجود آنکه طبق آمارهای رسمی، بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات در طول این سال‌ها به کشور بازگشته اما هنوز هستند صادرکنندگانی که در سه سال گذشته بنا به دلایل مختلف نتوانسته‌اند تعهد خود را ایفا کنند و البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افراد به دنبال دور زدن قوانین نبوده و نیازی به معرفی‌شان به مراجع قضایی وجود نداشته است.
در کنار تعهد ارزی، در رابطه با دو کشور عراق و افغانستان، برخی صادرکنندگان به شکل ریالی کالا به این کشورها انتقال داده‌اند که این افراد نیز بعضا در ایفای تعهدات خود با مشکل مواجه شده‌اند. از این رو سازمان توسعه تجارت در کنار تعیین تکلیف صادرکنندگان ارزی، در توضیحاتی جدید، آخرین مهلت صادرکنندگان ریالی را نیز اعلام کرده است.
قمری – دبیر کمیته اقدام ارزی این سازمان – اعلام کرده: بر اساس بند ۱ بخش الف بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سالهای ۱۴۰۰-۱۳۹۷صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مردادماه سال  ۱۳۹۷ به عراق و افغانستان اقدام کرده و در موعد مقرر نسبت  اطلاعات فروش ریالی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده اند، حداکثر تا تاریخ ۳۱خردد ماه سالجاری فرصت دارند تا صرفا با ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت، تعهدات ارزی خود را رفع کنند. رفع تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان ارتباطی به معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نداشته و مشمول استفاده از نرخ صفر مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود.
دبیر کمیته اقدام ارزی در خصوص  برنامه ریزی‌های انجام شده در خصوص ثبت اطلاعات فروش ریالی به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت  ۱۳۹۷ گفت: ضوابط این موضوع از طریق دبیرخانه کمیته اقدام ارزی اعلام خواهد شد.
این سازمان همچنین اعلام کرده: بر اساس مکاتبه انجام شده از سوی معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ‌ زیرساخت لازم جهت ثبت اطلاعات فروش ریالی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فراهم خواهد شد و در چند روز آینده صادرکنندگان قادر خواهند بود نسبت به ثبت اطلاعات فروش ریالی به عراق و افعانستان مربوط با بازه زمانی یاد شده اقدام کنند.