خراسان/ پاول میلگروم و رابرت ویلسون، دو اقتصاددان آمریکایی، برای مشارکت مهمی که در تئوری حراج داشتند برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۰ شدند.حامد قدوسی، تحلیل گر اقتصادی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره اهمیت تئوری حراج نوشت:  یک طنزی بین اقتصاددان‌ها هست که می‌گوید «تنها بخش اقتصاد مدرن که به درد دنیای واقعی خورده، نظریه طراحی حراج است.» وی درباره طراحی توضیح داد: فرض کنید یک فروشنده داریم که یک  کالا دارد که می‌خواهد تحت یک معیاری – مثلاً بهترین قیمت یا بالاترین حجم – بفروشد.طبعاً، ساده‌ترین کار این است که حراج باز (Open Auction) با قیمت صعودی برگزار کنیم و مثل فیلم‌ها چوب بزنیم تا برنده مشخص شود. یک راه دیگر هم این است که مزایده برگزار کنیم و پاکت دربسته (Sealed Bid) جمع کنیم و… ولی علاوه بر این چند فرم قدیمی و مشهور، خیلی کارهای دیگر هم می‌شود کرد: مثلاً بیاییم اول پاکت‌ها را جمع کنیم بعد سه نفر اول را در یک جلسه جمع کنیم و قیمت‌ها را به آن‌ها بدهیم و بگوییم دوباره قیمت بدهید یا مثلاً اول حراج دربسته برگزار کنیم و بعد تعداد معدودی برنده را به حراج باز ببریم. .. وی با بیان این که انتخاب هر شیوه حراج درنهایت «سود» یا «حجم فروش» یا «عدالت» یا «شفافیت» متفاوتی برای فروشنده به ارمغان می‌آورد، می افزاید: اگر ساختار حراج درست طراحی نشده باشد – به خصوص در موضوعات پیچیده مثل خصوصی‌سازی شرکت‌ها یا فروش حق امتیاز استخراج نفت – و مثلاً امکان تبانی یا رفتار استراتژیک و … بین شرکت‌کنندگان به وجود بیاید، موضوع حراج ممکن است با قیمت خیلی پایینی به فروش برسد یا اساساً حراج شکست سنگینی بخورد.