بخش موبایل سونی چگونه بعد از سالها به سوددهی رسید؟
بازیگران صنعت گوشیهای هوشمند همواره با چالشهای متعددی روبرو میشوند. اگرچه در سالهای اخیر برخی شرکتهای چینی رشد قابل توجهی داشتهاند، اما از طرف دیگر بسیاری از برندهای قدیمی و با سابقه با مشکل مواجه شدهاند. از میان این شرکتها میتوانیم به نامهایی مانند بلکبری، HTC و نوکیا اشاره کنیم. الجی هم آخرین قربانی این بازار شدیدا رقابتی بود که پس از تلاشهای متعدد، بالاخره بخش موبایل خود را تعطیل کرد. اما به نظر میرسد بخش موبایل سونی یکی از استثناهای این روند به حساب میآید.
اگرچه سهم بازار گوشیهای سونی طی سالهای گذشته روند نزولی داشته، اما سازندهی گوشیهای خاطرهانگیزی مانند سونی اریکسون W800 بعد از حدود دو دهه فعالیت کماکان مشغول ساخت و عرضهی گوشیهای هوشمند جدید است. در حقیقت، در زمانی که بسیاری از برندهای قدیمی تا حد زیادی از بازار موبایل حذف شدهاند، بخش موبایل سونی بعد از ۵ سال در سهماههی نخست ۲۰۲۱ به سوددهی رسیده است.
این شرکت به لطف کاهش هزینههای تولید و افزایش میانگین قیمت گوشیهای خود توانسته به این موفقیت دست پیدا کند. در همین زمینه میتوانیم به گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳ اشاره کنیم که با قیمت هنگفت ۱۲۹۹ دلار راهی بازار شده است. البته شرایط این بخش شرکت سونی هنوز چندان ایدئال نیست. آمار فروش گوشیهای این شرکت نسبت به یک دههی گذشته در کمترین میزان قرار دارد. برای مقایسه باید بگوییم که این شرکت در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۹.۱ میلیون گوشی راهی بازار کرد ولی در سال ۲۰۲۰ فقط موفق به فروش ۲.۹ میلیون گوشی شد. اما علیرغم تمام پیشبینیها، سونی هنوز کنار نکشیده و میخواهد به حضور در بازار موبایل ادامه دهد.
بازار کوچک در برابر بازار انبوه
مقایسهی بین الجی و سونی نکات قابل توجهی را نشان میدهد. هردوی آنها از برندهای قدیمی تکنولوژی هستند که پس از موفقیت اولیه در بازار موبایل، طی یک دههی گذشته بودجهی هنگفتی را صرف ساخت گوشیهای هوشمند کردهاند ولی در این زمینه به موفقیت چندانی نرسیدند. در همان سالی که بخش موبایل سونی بعد از سالها به سوددهی رسید، الجی تصمیم گرفت به طور کامل از این بازار خارج شود.
مهمترین تفاوت کلیدی این دو شرکت این است که الجی هیچوقت مخاطب موردنظر گوشیهای خود را مشخص نکرد و دامنهی وسیعی از گوشیها، که برخی از آنها بسیار نوآورانه و عجیب بودند، راهی بازار میکرد تا حداقل یکی از آنها به موفقیت گسترده برسد. به عنوان مثال میتوانیم به گوشیهای نوآورانهای مانند G5 و وینگ و همچنین گوشیهای مرسوم مانند G7 و ولوت اشاره کنیم. روی هم رفته سال به سال تشخیص بازار هدف گوشیهای الجی سختتر میشد.


در همین حال، سونی تمام تلاش خود را کرد تا مخاطبان اصلی موردنظر خود را بدون نیاز به ساخت گوشیهای عجیب و غریب، راضی نگه دارد. سونی نقطهی قوت خود را پیدا کرد تا دیگر در مسیر بازآفرینی حرکت نکند. البته الجی هم با ساخت تعدادی گوشی عالی در سری V توانست توجه برخی کاربران طرفدار پروپاقرص گوشیهای مولتیمدیا یا چندرسانهای را جلب کند. اما اگرچه گوشیهای پرچمدار سونی قیمت بسیار بالایی دارند و برخی مشتریان هم به آنها علاقهی زیادی نشان میدهند، اما الجی هیچوقت نتوانست مانند سونی این بخش از بازار را از آن خود کند.
سونی طی اواسط تا اواخر دههی ۲۰۱۰ مانند الجی با مشکلات مهمی مانند کاهش فروش و سهم بازار گوشیهای خود دست و پنجه نرم میکرد. سونی در همین مدت سری اکسپریا Z و XZ را معرفی کرد که در هر سال دو نسل جدید از آنها معرفی میشد. در این مدلها استراتژی روشنی دیده نمیشد و بین آنها نوآوری اندکی وجود داشت. این گوشیها مورد استقبال قرار نگرفتند ولی به دلیل امکانات عالی در زمینهی صدا و ضد آب بودن با ستایش برخی رسانهها روبرو شدند.
سونی با معرفی سری اکسپریا ۱ تلاش کرد که مشکلات گوشیهای قبلی را بدون فاصله گرفتن از مخاطبان اصلی خود اصلاح کند. نسل اول این سری با وجود اینکه بسیار گران بود و مشکلات مختلفی داشت، اما به دلیل بهرهگیری از سختافزاری عالی تا حدی مورد ستایش قرار گرفت. در این گوشی سونی برای اولین باز از نمایشگر اولد با رزولوشن ۴K و دوربین سهگانه استفاده کرد و همچنین شاهد بازگشت جک هدفون و حفظ امکان افزایش حافظه داخلی بودیم؛ مشخصههایی که برای کاربران موردنظر سونی اهمیت زیادی دارند.
باور به حفظ بازار کوچک
نسل دوم گوشیهای اکسپریا ۱ و اکسپریا ۵ با استقبال بهتری مواجه شدند و اکسپریا ۱ مارک ۳ بهترین پرچمدار ساخت سونی محسوب میشود که البته قیمت بسیار بالایی دارد؛ روی هم رفته به نظر میرسد استراتژی سونی بالاخره در حال جواب دادن است.
آمار و ارقام سونی نشان میدهد که این شرکت برای مشتریان بازار انبوه گوشی تولید نمیکند اما بازگشت به سوددهی نشان میدهد که نیازی به این کار ندارد. سونی با بهرهگیری از نمایشگرهای باکیفیت براویا، دوربینهای آلفا و تکنولوژی صوتی پیشرفتهی خود نشان داد که در یک بازار به شدت رقابتی مانند بازار موبایل هم با تمرکز بر بخش کوچکی از بازار میتواند دوام بیاورد.
در این میان، الجی، بلکبری و دیگر شرکتها نشان دادهاند که ایجاد یک بازار کوچک پایدار کار چندان آسانی نیست. بهخصوص در چند سال گذشته که شمار زیادی از شرکتهای چینی گوشیهای جذابی را با قیمتهای پایینی راهی بازار میکنند، این کار بسیار سختتر از گذشته شده است. اما شاید موفقیت بخش موبایل سونی نشان میدهد که این صنعت میتواند به روزهایی برگردد که شرکتها بیش از پیش قادر به تمرکز بر ویژگیها و تواناییهای منحصربهفرد خود خواهند بود.
بخش موبایل سونی ثابت کرد که تمام شرکتها برای دوام آوردن در این بازار لازم نیست که توجه انواع و اقسام کاربران را جلب کنند. البته اتخاذ رویکرد مشابه سونی زمانی جواب میدهد که شرکتهای موردنظر بتوانند نیاز بازار کوچک موردنظر خود را پیدا کنند. روی هم رفته سونی بعد از سالها تلاش بالاخره به این نقطه از موفقیت رسیده و امیدواریم این شرکت بتواند به روند سوددهی خود در بازار موبایل ادامه دهد.
- چرا LG از بازار گوشی هوشمند خارج شد؟
منبع: Android Authority