2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

۵ نکته که قبل از شروع ترید و معامله باید بدانید

۵ نکته که قبل از شروع ترید و معامله باید بدانید

بسیاری از مردم وقتی وارد دنیای ترید و معامله‌گری می‌شوند، تقریبا هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند. از این گذشته، فشار دادن دکمه ماوس و باز کردن یک معامله خرید یا فروش کار بسیار سختی است. ممکن است آسانی تجارت در عصر دیجیتال باعث شود روند معاملات بسیار ساده به نظر برسد، اما در بازارهای مالی همه چیز وجود دارد، جز سادگی!

باتجربه بودن در بازارهای مالی، همکاری با موسسات و سازمان‌های مالی مختلف، برخوردار بودن از ذکاوت لازم و حتی «باهوش» بودن به معنای عرفی آن، هیچکدام نخواهند توانست تضمینی برای موفقیت در معامله‌گری باشند. شاید فکر کنید برای فردی با ویژگی‌های ذکرشده، ترید کردن و سودگیری از بازار به آسانی آب خوردن خواهد بود. اما این تصور، اشتباه محض است!

ترید، یکی از سخت‌ترین کارهایی است که در زندگی تجربه می‌کنید. چیزی که در عرف از آن به عنوان «هوش» یاد می‌شود، در بازار کارایی خاصی نخواهد داشت. ممکن است در همان روزهای ابتدایی بارها و بارها توسط بازار تحقیر شوید و روزهای فرسایشی و دردناکی را پشت سر بگذارید، اما بعد از چندین تجربه تلخ، نوری را از انتهای یک تونل تاریک و طولانی مشاهده کنید.

در ادامه این مقاله که در مدیوم منتشر شده است، با پنج نکته مهم درباره ترید آشنا خواهید شد که آگاهی از آن‌ها ممکن است سرنوشت هر معامله‌گری را در بازار تغییر دهد.

۱- معامله روزمره با هر روز ترید کردن فرق می‌کند

تقریبا تمام معامله‌گران کهنه‌کار، به تازه‌واردها توصیه می‌کنند که ترید را به صورت معامله روزانه شروع نکنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که معاملات روزانه پرریسک هستند و برای ارزیابی وضعیت و تصمیم‌گیری سریع، به میزان مشخصی از تجربه و دانش نیاز است.

این استراتژی درست است، اما نکته‌ای که از آن غفلت شده است و اکثر معامله‌گران آن را درک نکرده‌اند، این است که بسیاری از تریدرهای جوان، معامله روزمره را با هر روز ترید کردن اشتباه می‌گیرند. این موضوع، دلیلِ بسیاری از ضرر و زیان‌ها در بازار است.

۵ نکته که قبل از شروع ترید و معامله باید بدانید

برخی از تریدرهای جدید تصور می‌کنند معامله کردن به اندازه‌ای آسان است که می‌توانند هر روز به سادگی ترید کرده و مقداری سود به صورت روزانه به دست آورند. آن‌ها گرفتار ترید روزمره می‌شوند و قبل از اینکه معاملات بلندمدت را شروع کنند، دارایی‌شان توسط بازار بلعیده می‌شود. روز بعد، تریدر دوباره وارد حساب کاربری خود می‌شود، با این تفکر که امروز روز متفاوتی است. اما از آنجایی که هیچ برنامه و راهبرد مشخصی برای ترید ندارد، در پایان هر روز مقدار بیشتری از سرمایه خود را از دست می‌دهد.

معامله روزمره نیز مانند هر معامله دیگری به دانش کافی در مورد حمایت‌ها و مقاومت‌ها، نقطه ورود خوب، نقطه خروج مناسب و حد ضرر نیازمند است. اگر آگاهی شما درباره هر یک از این موارد ناقص است، بهتر است وارد هیچ تریدی نشوید، چه رسد به ترید روزمره.

۲- روند کار بسیار مهم‌تر از نتیجه است

هر کسی می‌تواند در بازارهای مالی درآمد کسب کند. این درست است، اما هر کسی نمی‌تواند از بازار درآمد پایدار بدست آورد! انجام یک معامله صحیح و درآمدزایی از آن کار بزرگی نیست. شما فقط به صورت اتفاقی در زمان و مکان مناسب بوده‌اید. بسیاری از تریدرهای تازه‌وارد به صورت اتفاقی از پدیده «خوش‌شانسی برای تازه‌کارها» بهره‌مند می‌شوند و چند معامله سودده انجام می‌دهند.

چنین بردهایی، اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد و آن‌ها را متقاعد می‌کند که درآمدزایی در بازارهای مالی بسیار آسان است. اما هدف یک معامله‌گر نباید کسب سود برای فقط یک بار باشد. هدف معامله‌گر باید کسب جریان دائمی از درآمد باشد تا بتواند از لحاظ مالی پیشرفت کند. تریدر برای کسب چنین درآمدی، نباید کورکورانه و بدون هیچ برنامه مشخصی وارد معامله شود.

۵ نکته که قبل از شروع ترید و معامله باید بدانید

بنابراین، داشتن یک برنامه منسجم و ترید براساس آن برنامه، فرایند بسیار مهمی است که هر تریدر باید آن را بیاموزد. یک ترید موفق شما را به تریدر موفقی تبدیل نخواهد کرد، اما اگر بتوانید آن موفقیت را به طور منظم تکرار کنید، متوجه خواهید شد که روند قدرتمندی را ایجاد کرده‌اید.

۳-معامله‌گر خوب، کسی است که عادات خوبی دارد.

چگونه می‌توان روند قدرتمند و مستحکمی ایجاد کرد؟ با پرورش عادات خوب و پایدار!

ایجاد عادات خوب در ترید، به اندازه ایجاد عادات خوب در زندگی تاثیرگذار است. وقتی تازه وارد دنیای ترید می‌شوید، ممکن است به آسانی در دام عادت‌های بد بیفتید. به محض اینکه این عادت‌ها در شما شکل گرفتند، خلاص شدن از دست آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

همواره بعد از اتمام یک معامله، به تجزیه و تحلیل آن معامله اهمیت دهید. بله! این کار خسته‌کننده است، اما مانع از شکست‌های بعدی می‌شود. یک نقشه راه برای معاملات خود بنویسید و همه اطلاعات را در آن وارد کنید، اطلاعات وارد شده می‌تواند شامل این موارد باشد؛ در چه بازاری می‌خواهید ترید کنید، دلیل این ترید چیست، قیمت ورود چند است، حد ضرر در چه قیمتی قرار دارد، در چه قیمتی خروج خواهید کرد و چه مقدار از سرمایه خود را وارد این معامله خواهید کرد.

بعد از اینکه ترید تمام شد، دوباره به نوشته‌های خود رجوع کنید و میزان پایبندی خود به نقشه راه را ارزیابی کنید. اگر تریدر تازه‌کاری هستید، متوجه خواهید شد که در بسیاری از موارد در قید و بند نقشه خود نبوده‌اید. برای مثال خیلی زود یا خیلی دیر وارد معامله شده‌اید و یا سرمایه زیاد یا کمی وارد کرده‌اید.

فقط با داشتن چنین عادت‌هایی است که می‌توانید به تدریج متوجه اشتباهات خود شوید و به دنبال راهکارهایی برای اصلاح اشتباهات خود باشید.

۵ نکته که قبل از شروع ترید و معامله باید بدانید

عادت کنید که پس از پایان ترید، همیشه این بررسی‌ها را انجام دهید و دلایل شکست یا موفقیت خود را تحلیل کنید.

۴- انتظار خبره شدن در بازار را نداشته باشید

بعضی‌ها معتقدند که برای کسب درآمد پایدار از بازار، باید به یک کارشناس و متخصص بازار تبدیل شوند. اما با گذشت سال‌ها خواهید فهمید که نیازی نیست در بازار به یک کارشناس تبدیل شوید. بازار بسیار پیچیده است و در هر مقطع زمانی، عوامل بی‌شماری در تغییرات بازار نقش دارند. هیچکس نمی‌تواند برای یک ترید موفق، تمام عوامل دخیل در بازار را به صورت تمام‌وقت پیگیری کند و در تمام جنبه‌های بازار به کارشناس خبره‌ای تبدیل شود. به همین دلیل است که اگر از هر تریدر باتجربه‌ای که برای مدت طولانی در بازار فعال بوده است سوال کنید، خواهد گفت که هنوز در حال یادگیری از بازار است. بازار هر روز چیزهای جدیدی به شما خواهد آموخت، فقط احمق‌ها می‌توانند ادعا کنند که در چنین حیطه گسترده‌ای، متخصص هستند.

پس نگران متخصص نبودن نباشید. به جای آن ذهنیت خود را روی دو موضوع مهم متمرکز کنید که کنترل آن‌ها به دست شماست؛ یک: یافتن یک سیستم معاملاتی با درصد موفقیت بالا و دو: مدیریت ریسک. بیایید کمی مفصل‌تر درباره این دو موضوع صحبت کنیم.

سیستم معاملاتی

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد در بازار وجود دارد. برای مثال، تحلیل تکنیکال ابزار مختلفی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا از آن‌ها استفاده کنند. بعضی از افراد ممکن است سیستمی بر پایه میانگین متحرک را انتخاب کنند، برخی دیگر به دنبال سیستم فیبوناچی هستند و برخی حتی به سیستم‌های عجیب و غریب‌تر علاقه‌مندند. هر تریدری باید تعداد زیادی از این سیستم‌ها را امتحان کند تا سیستمی را که برای وی مناسب است پیدا کند. همچنین یک سیستم معاملاتی باید بارها مورد آزمایش قرار گیرد تا میزان کارایی آن مشخص شود.

۵ نکته که قبل از شروع ترید و معامله باید بدانید

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که درصد پیروزی در معاملاتی که از این آزمایش‌ها به دست می‌آید به شما نمی‌گوید که این بردها در چندمین معامله محقق می‌شوند، این کاملاً اتفاقی است. برای مثال، فرض می‌کنیم که به یک سیستم معاملاتی مناسب رسیده‌اید، آن را امتحان کرده‌اید و به ۶۰ درصد برد در معاملات خود رسیده‌اید. این عدد به این معنی است که اگر از این سیستم معاملاتی استفاده کنید، از هر ۱۰۰ معامله در ۶۰ مورد از بازار سود خواهید گرفت و در ۴۰ مورد ضرر خواهید کرد. اما سیستم به شما نمی‌گوید که در کدام معاملات سود خواهید کرد. به عنوان یک مثال تقریبا ناممکن، در نظر بگیرید که ممکن است تمام ۴۰ معامله ابتدایی را ببازید و از معامله ۴۱ تا ۶۰ را پیروز شوید. اما در این حالت، آیا بعد از ۴۰ ترید ناموفق، سرمایه‌ای برای تریدر باقی خواهد ماند که با آن بخواهد ۶۰ معامله بعدی را پیروز شود؟ پس با توجه به تاثیر شانس در معاملات، هر تریدر باید علاوه بر داشتن سیستم معاملاتی مناسب، بر مسئله مهمِ مدیریت ریسک نیز تمرکز کند.

مدیریت ریسک

یک تریدر خوب به جای تلاش و تمرکز زیاد برای کارشناس شدن در بازار، باید توجه خود را به کارشناس شدن در مدیریت ریسک معطوف کند. به این معنی که باید تصمیم بگیرد چقدر از سرمایه خود را وارد معامله کند و میزان ریسک هر معامله چقدر باشد. تا زمانی که کسی اهمیت این دو موضوع را درک نکند، در معامله‌گری پیشرفت نخواهد کرد.

۵ نکته که قبل از شروع ترید و معامله باید بدانید

۵-مهم نیست چقدر باهوش باشید، بازار بالاخره شما را تحقیر خواهد کرد

بازار به ضریب هوشی، میزان تحصیلات، دستاوردهای شغلی و حتی تریدهای موفق قبلی شما هیچ اهمیتی نمی‌دهد. هر معامله جدید، روند جداگانه‌ای دارد و باید با طرز فکر کاملا جدیدی با آن برخورد شود. موفقیت‌های بزرگ و پرتعداد در معاملات پیشین، تضمین‌کننده پیروزی در معاملات پیش‌رو نخواهد بود.

عوامل بسیاری در به ثمر نشستن یک ترید موفق وجود دارد. در هر مقطع زمانی مشخص، ممکن است هر کدام از این عوامل علیه شما باشد و شما را متضرر کند. شکست در برخی از معاملات یک اتفاق قطعی است و باید آن را بپذیرید.

ترید کاری شخصی است، و نقص‌های عمیق در شخصیت هر کس را به او نشان خواهد داد. برخی اوقات ترید باعث از بین رفتن اعتماد به نفس شما خواهد شد، گاهی باعث خواهد شد که به ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود شک کنید. اما بعد از هر شکست، فرصتی را فراهم خواهد کرد تا شخصیت خود را از نو بسازید. هر درسی که در بازار می‌آموزید، فرصتی برای تبدیل شدن به یک تریدر بهتر و به یک انسان بهتر خواهد بود. پس اگر می‌خواهید در این راه پیشرفت کنید، باید شکست‌ها را با ذهنی باز بپذیرید.

سخن پایانی

هر تازه‌واردی با این تصور اشتباه که سودهای کلانی منتظر اوست، وارد بازارهای مالی می‌شود. اما بازار به کسی بدهکار نیست. تنها راه سود گرفتن از بازار، احترام به قوانین آن است.

اگر رویکرد درستی را در پیش بگیرید، سرمایه‌گذاری می‌تواند سودده و دلچسب باشد؛ اما اگر به قوانین و اصول بازار پایبند نباشید، به زودی و با زیانی هنگفت از بازار خارج خواهید شد.

همواره به یاد داشته باشید موفقیت، تکرار بلندمدت عادت‌های کوچک و مثبت، در مسیر درست و در راستای اهداف است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *